رامین شعبانپور، مسئول کتابفروشی افق با تأکید بر لزوم آگاهی ویزیتورهای کتاب، برای معرفی آثار ناشران به کتابفروشیها، گفت: ویزیتورهای کتاب که کار معرفی و ارائه کتاب را به کتابفروشان انجام میدهند، واسطی میان ناشر، موزع و کتابفروشان هستند که در واقع باید افرادی کتابشناس باشند، نه کتابرسان.
مسئول کتابفروشی افق افزود: طبیعتا هر کتابفروش برای اینکه کتاب جدیدی را به مجموعه خود اضافه کند، نیاز به اطلاعاتی از آن کتاب مورد نظر دارد؛ اطلاعاتی که ممکن است از ظاهر و فیزیک کتاب نمایان نباشد؛ مثلا در مورد یک اثر ترجمهای اطلاعاتی درباره نویسنده، میزان استقبال در کشور مبدأ، بازخورد آن در سایر کشورها، حق کپیرایت و سایر اطلاعاتی از این دست است.
وی در ادامه به برخی راهکارهای مورد استفاده ناشران در این زمینه اشاره کرد و گفت: برخی ناشران برای پُر کردن این خلاء فردی را به عنوان معرف کتاب به مجموعه خود اضافه کردهاند تا پیش از مراجعه ویزیتور برای ارائه کتاب، کتابفروشان را با کتابهای خود بیشتر آشنا کند اما از سوی دیگر اغلب ناشران این امکان را ندارند که با اختصاص هزینهای جداگانه یک معرف کتاب را به استخدام خود درآورند.
شعبانپور تأکید کرد: بسیاری از ناشران هستند که از قرار نگرفتن کتاب خود در قفسه و ویترین کتابفروشیها گله دارند. در صورتی که اگر خود این ناشران یا نهادهایی که متولی این گونه موضوعات هستند، کلاسهایی برای آموزش ویزیتورهای کتاب برگزار کنند، این گونه مشکلات نیز حل میشود.
نظر شما