وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به الکترونیکی شدن محتوای آموزشی علاوه بر حفظ نظام توزیع فیزیکی کتاب درسی درباره تاثیر کتابهای کمک آموزشی گفت: مطالعه کتابهای غیردرسی موجب تضعیف فرهنگ مطالعه در بین دانشآموزان میشود.
وی همچنین با اشاره به تغییر سیاست تألیف کتابهای درسی از تک تألیفی به چند تألیفی بر لزوم نیازمند تدوین آییننامه و شیوهنامهای تاکید کرد و خبر داد تدوین این آییننامه در دستور کار سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی قرار دارد.
دانشآشتیانی با اشاره به دشواریهای اعزام معلم زن به مناطق دور افتاده و صعبالعبور کشور ادامه داد: در بررسیهای به عمل آمده؛ به دلیل فرهنگ غالب بر بعضی از روستاهای محروم، والدین از تحصیل فرزندان دختر خود در کلاسهایی که معلم مرد وجود دارد، جلوگیری میکنند و این امر موجب ترک تحصیل برخی از دختران دانشآموز شده است.
وزیر آموزش و پرورش، سلطه آموزش بر پرورش، را زمینهساز ایجاد مشکل در نظام تعلیم و تربیت کشور دانست که مایه کمتوجهی دانشآموزان به دروسی مانند ادبیات، انشاء، املا، جغرافیا، تاریخ و علوماجتماعی شده است، به اعتقاد وی محتوای آزمونهایی که برای ورود دانشآموزان به مدارس استعدادهای درخشان و نمونه برگزار می شود بیشتر بر دروس پایه تاکید دارد.
وی با اشاره به ورود کتابهای کمک درسی به دوره ابتدایی و اعتراض برخی از والدین به ارزشیابی توصیفی به دلیل برگزاری آزمونهای مختلف ادامه داد: وقتی دانشآموز برای یک آزمون باید چندین کتاب را مطالعه کند، مسلما زمانی برای مطالعه کتابهای غیردرسی نخواهد داشت و این امر به تضعیف فرهنگ مطالعه کمک خواهد کرد.
نظر شما