جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
آوازه‌ای برای یک شهر و جستاری بر برندسازی شهری

کتاب «آوازه‌ای برای یک شهر: جستاری بر برندسازی شهری» نوشته سولماز رضایی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «آوازه‌ای برای یک شهر: جستاری بر برندسازی شهری» نوشته سولماز رضایی از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شده است.
 
این کتاب مشتمل بر هفت فصل است. در فصل نخست برای آن دسته از خوانندگانی که هیچ گونه شناخت کلی و عمومی از برند ندارند، درباره برند و برندسازی توضیحات لازم، برگرفته از منابع و نظرات اندیشمندان این حوزه، ارائه شده است.

در فصل دوم با معرفی برندینگ شهری به بیان مسئله و ذکر ضروریات و الزامات برندینگ پرداخته شده است. با توجه به اینکه به زعم نگارنده در مقوله برندینگ شهری، نمادها و نشانه‌های شهری واجد نقش کلیدی هستند و اصولاً از جمله فضاهای اصلی مورد بحث برند در شهر می‌تواند نمادها و نشانه‌های شهری باشد، مروری گذرا بر این موضوعات خواهد شد. در فصل چهارم نمادها و نشانه‌ها با رویکرد تأثیرگذاری‌شان بر مفهوم هویت شهری بررسی می‌شود.

در فصل پنجم سعی شده است تا حد امکان با مراجعه به تاریخ، فرهنگ، پتانسیل و قابلیت‌های برخی شهرهای ایران اشاره‌ای کوتاه به آنچه پرداخته شود که می‌تواند در این شهرها به عنوان برند و سمبل مطرح شود. از آنجا که نگارنده معتقد است پروژه‌های پرچم نقش‌آفرین برندسازی شهری هستند، در یک فصل به صورت جداگانه به توضیح در این باره و ارائه نمونه‌های موردی در سراسر جهان پرداخته شده است.

در نهایت با معرفی هنرهای اصیل ایرانی سعی شده یادآور شود که هرکدام از این هنرها قابلیت دارند که هر شهر، هر کشور و مردمانش را پرآوازه و بلندنام سازند.
 
به گفته مولف اثر، برندسازی با تمام مهجوریتی که تاکنون در شهرها داشته تلاش کرده که جای پای واقعی خود را در شهرها ایجاد کند و امروزه دیگر مدیران شهری آن را به عنوان واقعیتی انکارناپذیر پذیرفته‌اند. هر شهر در کنار تأمین خدمات شهری، امور زیربنایی، اجتماعی، رفاهی و... نیازمند برند منحصر به خود است. برند شهری مقوله‌ای پیچیده است که هم با بازاریابی سروکار دارد، هم به سیاست و دیپلماسی و هم به فرهنگ، تاریخ، اقتصاد و توریسم.

هنگامی که از برند سخن می‌گوییم منظورمان آرم و نشان تجاری و یا پیام‌های تبلیغاتی نیست بلکه تصویری است که کالا، شخص و شهر در ذهن مخاطب خود دارد. هدف اصلی برندها ایجاد ارتباطی منطقی و پایدار میان ارکان برند است. ارکان برند از یک سو می‌تواند محصول، شهر، شخص، و تفکر باشد و از سوی دیگر مخاطب که آن هم می‌تواند مصرف‌کننده، شهروند، توریسم و ... نامیده شود.

اگر بر این باور باشیم که شهرها برای ادامه حیات خود نیازمند شکوفایی و رونق هستند، بی‌تردید در می‌یابیم که شکوفایی و رونق رازی دارد و آن دلپذیری، دلخواهی و مطلوبیت است. هرچه فضا مطلوب‌تر باشد، شکوفاتر خواهد بود. هر شهری می‌تواند با کمک تفکر روبه‌رشد برندینگ برای توسعه و پیشرفت، خود را به گونه‌ای تنظیم کند که در رقابت با سایر شهرها مطلوبیت بیشتری در جذب منافع و منابع داشته باشد.

بازاریابی شهری واجد یک شعار و هدف اصلی است و آن طراحی، اجرا و مدیریت شهری بر مبنای شهروندمداری و رضایت شهروندان است. این علم، توریسم را به مثابه فرصتی برای هر شهر می‌داند و اعتقاد دارد پویایی اقتصادی صورت نخواهد پذیرفت مگر آنکه شهر به منابعی غیر از منابع بومی خود متصل شود. علمای این علم، بندهای مکانی را به DNAهای آن مکان تشبیه نموده‌اند.

برندهای شهری، متخصصان ایجاد ارتباط مکان با انسان‌ها هستند و به نحوی عمل می‌کنند که شهر با تمام وستعتش، آن‌قدر به انسان نزدیک می‌شود که در فضای قلب و روحش خانه می‌گیرد و پس از آن، دیگر شهر بخشی از انسان می‌شود و دوری از آن موجب دلتنگی روحی برایش. پس از آن رقابت بین شهرها آغاز می‌شود که نتیجه آن برنده شدن شهر صاحبِ برند برای جذب سرمایه‌های مادی، معنوی و اجتماعی است.

شهر صاحب برند، قوی‌تر می‌شود و قدرت خود را در افزایش رفاه و کیفیت زندگی ساکنانش نشان می‌دهد و این قصه مدام تکرار می‌شود. کم نیستند شهرها و کشورهایی که امروزه در جهان در زمینه‌های مختلف برای خود آوازه‌ای ایجاد کردند. به عنوان مثال، لاهه را به صلح و عدالت می‌شناسند و یا فرانسه را به هنر، رم و به تاریخ و نیویورک را به اقتصاد جهانی. به دست آوردن چنین امری برای هر شهر کار سختی است اما محال نیست. مهم این است که برنامه‌ریزان و مدیران در ابتدا قابلیت‌های هر شهر را بشناسند و آن را پرورش دهند تا به کمال رسد و تبدیل به آوازه‌ای برای یک شهر شود. 

 کتاب «آوازه‌ای برای یک شهر: جستاری بر برندسازی شهری» با شمارگان دو هزار نسخه در 224 صفحه به بهای 160 هزار ریال از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها