دو کتاب «والدین هوشیار» و «کلیدهای پرورش هوش اجتماعی در کودکان و نوجوانان» از سوی موسسه انتشارات صابرین منتشر شد.
مخاطبان در هفده فصل کتاب میتوانند با عناوینی مانند شخصی واقعی مانند من، فرزند عامل رشد روحی و معنوی، رهاسازی فرزندان از نیاز به جلب تایید، شعور هستی، خانوادهای بر بستر اصالت، کنار زدن ایگو و ... آشنا شوند.
به گفته ناشر اثر، این کتاب یک جلد از «کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان» است. کتابهای این مجموعه، با وجود ارتباط موضوعی، هرکدام از نظر مطلب، مستقل هستند. آمادگی برای زایمان، روشهای مناسب و صحیح شیردادن، تولد فرزند دوم، نقش پدر در تربیت کودک، پرورش کودک تیزهوش، آموختن به کودکان درباره خدا، سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان، پرورش فرزندان امیدوار و موفق، کلیدهای رفتار با نوجوانان و نیز مطالب متنوع و جالب دیگران که به روشها و مشکلات تربیتی کودکان و نوجوانان تا سنین بلوغ میپردازد، موضوع کتابهای این مجموعه را تشکیل میدهند.
روش نویسندگان این کتابها، آموزش شیوههای عملی به والدین است. در نتیجه، هر کتاب از فصلهای متعددی تشکیل شده است که هرفصل به توضیح یک روش کلیدی میپردازد. مجموعه کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان، علاوه بر پشتوانه علمی و معتبر خود، از زبانی ساده برای توضیح مطالب و انتقال آنها به خواننده استفاده کرده است که برای عمومی مادران و پدران جوان قابل استفاده خواهد بود.
تربیت ایدهآل سرابی بیش نیست، چه در واقع نه والد ایدهآلی وجود دارد و نه کودک ایدهآل. کتاب حاضر با تأکید بر چالشهای طبیعی فرزندپروری تصدیق میکند که هر یک از ما سعی میکنیم بهترین والدینی باشیم که میتوانیم. هدف ما این است که نشان دهیم چگونه میتوان درسهای عاطفی و معنوی نهفته در مسیر فرزند پروری را بیرون کشید، روی آن سرمایهگذاری کرد و از رهگذر تحول و هشیاری به شیوهای موثر در تربیت دست یافت. در این رویکرد برما والدین است که دریابیم چگونه نقص و کاستی ما میتواند به عنوان ارزشمندترین ابزارِ تغییر در اختیار ما قرار گیرد.
در بخشی از کتاب میخوانیم: «ممکن است که بعضی از بخشهای این کتاب احساسات آزاردهندهای را در مخاطب برانگیزد. خواهش من از شما این است که در صورت تجربه چنین احساساتی به انرژی و حال و هوای این تجربه، خوب توجه کنید، خواندن را متوقف سازید و در خلوت احساسات خود را لمس کنید و با آن روبهرو شوید. با انجام این کار متوجه خواهید شد که خود به خود احساسات خود را هضم کردهاید و آنچه خواندهاید برایتان پرمعناتر شده است.
تمامی والدین، صرفنظر از سن فرزند خود، میتوانند از این کتاب استفاده کنند و اطمینان داشته باشند که التزام و عمل به اصول مطرح شده در آن، تحول و دگرگونی را برای خود و فرزندشان به ارمغان خواهد آورد. اگر والدین تنها هستید که بدون کمک دیگران مجبورید فرزند خود را بزرگ کنید خواندن این کتاب بار شما را سبکتر میکند. اگر پرستار تمام وقت کودک هستید خواندن این کتاب بر غنای تجربه شما میافزاید.»
کتاب «والدین هوشیار» نوشته شفالی ساباری به ترجمه اکرم کرمی با شمارگان دو هزار و 500 نسخه در 278 صفحه به بهای 200 هزار ریال از سوی موسسه انتشارات صابرین در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
کلیدهای پرورش هوش اجتماعی در کودکان و نوجوانان
کتاب «کلیدهای پرورش هوش اجتماعی در کودکان و نوجوانان» نوشته کتی کوهن با ترجمه اشرف راضی اثر دیگری است که به تازگی منتشر شده است.
کتاب حاضر در یازده فصل با عناوین شروع کردن، پیوست به سایر افراد، برقراری ارتباط و گفتوگو، خواندن نشانههای اجتماعی، افزایش عزت نفس، مقابله با تمسخر، مدیریت استرس، حل مشکلات اجتماعی، حل تعارض، مدیریت خشم و قراردادن در کنار یکدیگر سامان یافته است.
در بخشی از مقدمه کتاب میخوانیم: «کودکانی که در وضعیتهای اجتماعی دچار کشمکش هستند، فرصت اندکی برای یادگیری مهارتهای اجتماعی دارند. مدارس معمولاً موضوعاتی مانند همکاری، همدلی، حل تعارض، مدیریت عواطف و مهارتهای ارتباطی را آموزش نمیدهند. جامعه این طور تصور میکند که کودکان صرفاً با تماشای رفتار دیگران، میتوانند چگونگی کنار آمدن با دیگران را بیاموزند، در حالی که این موضوع صحت ندارد! برای بسیاری از کودکان، قرار گرفتن در وضعیتهای دشوار اجتماعی، سختترین بخش از زندگی روزمره شان را تشکیل میدهد. ب
برای این قبیل کودکان، حل یک مسئله پیچیده ریاضی، آسانتر از انجام یک مکالمه با دوستان خود است. برای آنها، یادگیری یک بازی پیشرفته کامپیوتری بسیار لذتبخش است، در حالی که گوش کردن و واکنش مناسب نشان دادن به مشکلات دوست خود، یک شکنجه محض است. یک کودک میتواند معدل بالایی داشته باشد اما همچنان نیاز به افزایش هوش اجتماعی خود دارد. کودکانی که این نوع مشکلات را در مهارتهای اجتماعی دارند، دچار چیزی هستند که من آن را «ناتوانیهای یادگیری اجتماعی» مینامم.
خبر نویدبخش آن است که مهارتهای اجتماعی ضعیف، با آموزش و تعلیم بهبود مییابد. شما والدین، قادر هستید برای کمک به کودک خود، فنونی را آموخته و به نتایج سریع و موثری دست یابید. کودکان، مهارتهای اجتماعی را در حضور سایر کودکان بهتر میآموزند. آموزش دادن مهارتهای مورد نیاز به کودکان برای کنار آمدن با دیگران، زمانی که آنها با درمانگر در فضای مصنوعی مطب تنها هستند، بسیار دشوار است. حتی اگر بتوانیم نحوه مکالمه و یا چگونگی حل تعارض را برای آنها نقشگذاری نماییم، باز هم مشکلات آنها با همسالانشان ادامه خواهد یافت. کودک قادر است دیدگاه خود را درباره دعوایی که با همکلاسی خود در مدرسه داشته، به ما بگوید، اما قادر نخواهد بود دیدگاه کودک مقابل خود را برای ما روشن کند. او پیامدهای بحث را به یاد میآورد، اما قادر نیست آنچه را که منجر به نزاع شد، به خاطر بیاورد. من همواره از اینکه بتوانم از طریق جلسات انفرادی به کودکان کمک نماییم احساس عجز میکنم چرا که شاهد تعارضاتی که در زندگی واقعی برای آنها اتفاق میافتد نیستم.»
به گفته مولف، کتاب حاضر، گامهایی را که کودکان برای برقراری رابطه دوستی و تداوم آن نیاز دارد، به مخاطب ارائه میکند. اگرچه مهارتهای آموزش داده شده در کتاب میتوانند در خانه مورد بحث و تمرین قرار گیرند، اما در حضور سایر کودکان بهتر آموخته خواهند شد. این فنون به عنوانی بخشی از یک برنامه آموزشی گروه درمانی، مهارتهای اجتماعی که کودکان 4 تا 18 سال و والدین آنها را شامل میشود، توسعه یافته است. هرچند این برنامه، ابتدا با هدف گروه درمانی طراحی شد، اما فنون آن به منظور استفاده والدین در خانه مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت. درست همانگونه که در محیط درمانی مشاهده شده، مهارتهای اجتماعی در محیطهای اجتماعی بهتر آموخته میشوند. بنابراین اگر کودک فرصتهای اجتماعی زیادی ندارد، ضروری است برای او، موقعیتهایی را برای تمرین این مهارتها، ایجاد کرد.
کتاب «کلیدهای پرورش هوش اجتماعی در کودکان و نوجوانان» نوشته کتی کوهن، ترجمه اشرف راضی با شمارگان سه هزار نسخه در 261 صفحه به بهای 18 هزار و 500 تومان از سوی موسسه انتشارات صابرین منتشر شده است.
نظر شما