سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
محمدیان: نشر آموزشی و کمک آموزشی با تهدید مواجه است/ لزوم توجه به آسیب‌ها

محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی «رشد» با اشاره به اقدامات قابل توجه در بهبود وضعیت نشر آموزشی و کمک آموزشی گفت: نباید نسبت به تهدید‌ها و آسیب‌های حوزه نشر آموزشی و کمک آموزشی بی‌توجه باشیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی «رشد» دوشنبه 29 آذر‌ماه با حضور حجت‌الاسلام دکتر محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش،‌ محمد ناصری، مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی وزارت آموزش و پرورش و دبیر جشنواره‌، مهدی فيض، سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، دکتر محمود امانی‌طهرانی،‌ مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری و فریبا کیا، معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش در تالار امیر‌کبیر مدرسه دارالفنون برگزار شد.  
 
محمدیان با اشاره به وضعیت نشر کمک آموزشی گفت: جریان تولید کتاب برای کودکان و نوجوانان همچنین نشر کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی در حال تصحیح مسیر خود است و خوشحالم که در این زمینه هرسال گام‌های مثبتی برداشته می‌شود. علاوه براین برخی ناخالصی‌ها در جریان نشر جای خود را به ناشران و پدید‌آورندگان فرهنگی می‌دهد که دغدغه معرفت، بصیرت و علم و دانش دارند. وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دست این فعالان را به گرمی می‌فشرد.

کنکور علت اصلی ایجاد اختلال تولید کتاب آموزشی
وی افزود: البته همه قدردانی‌ها مانع نمی‌شود که به وجود پیچیدگی‌ها در آینده نشر بی‌توجه باشیم. آموزش و پرورش در زمینه نشر کتاب با آسیب و تهدید مواجه است؛ به‌عبارت دیگر تولید نامناسب محصولات فرهنگی جریان نشر کتاب‌های کمک آموزشی را دچار اختلال می‌کند. برخی از این اختلالات از سوی نهاد‌های دولتی ایجاد می‌شود و کنکور علت‌العلل آن به حساب می‌آید که فرصت سوءاستفاده را فراهم می‌کند. تا زمانی که خیمه کنکور فروننشیند و در استفاده از استعداد‌ دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف از‌ جمله رفع نیاز‌ کشور و بازار کار ناتوان باشیم آفت ماندگار خواهد شد.  
    
محمدیان با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از امکانات داخلی ادامه داد: باید به علائق، استعداد‌ها،‌ توانایی و امکانات داخلی و نیاز‌های توسعه متوازن همچنین حقوق دانش‌آموزان توجه کنیم. دانش‌آموزان حق دارند تا آثار مناسب در اختیار داشته باشند. حق و مسئولیت ماست تا این آثار را تولید کنیم. نباید برای حساب و کتاب و مالیات و موارد دیگر  از حق دانش‌آموزان کم بگذاریم بنابراین باید بهترین‌ها را در زمینه نشر برای آن‌ها فراهم کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاثیر کتاب مناسب در تحقق اهداف اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پروش و برنامه درسی ملی به‌عنوان میثاق، حداقل تا سال 1404 تدوین شده است بنابراین باید تلاش کنیم تا کتاب‌ها از اسناد بالادستی پشتیبانی و اجرای آن‌را تسهیل کند.

کتاب مناسب در نهادینه شدن ارزش‌ها موثر است
محمدیان با اشاره به کارکرد اصلی کتاب‌های درسی گفت: با کتاب می‌توان نهال ایمان و عمل موثر و کرامت‌های اخلاقی را تقویت کرد. تولید کتاب‌هایی که بر اساس حافظه‌محوری و افزایش توانایی تست‌زنی تولید می‌شوند در درک مفاد درسی و برنامه تربیتی اختلال ایجاد می‌‌کنند.
 
وی افزود: آموزش و پرورش با مالیات مردم اداره می‌شود بنابراین نباید به دیگران اجازه دهیم برای منافع خود به تولید کتاب‌های نامناسب اقدام کنند. همیشه از حافظه‌گرایی و نهادینه نشدن رفتار‌ها گلایه می‌کنیم. بار‌ها در نشست‌های خصوصی با ناشران نسبت به صیانت از عرصه نشر تاکید داشته‌ و دارم که علاوه بر دانش‌ ‌آموزان باید برای معلمان نیز به تولید کتاب بپردازیم و روش‌های نوین تدریس را ارائه کنیم.       

تحقق وعده تجهیز کتابخانه مدارس            
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به وعده سال گذشته برای تجهیز کتابخانه مدارس ادامه داد: علاوه بر تحقق وعده تجهیز کتابخانه مدارس با همکاری انتشارات مدرسه نسبت به تویع کتاب به مدارس دور افتاده نیز اقدام کرده‌ایم.
 
تبدیل کتابخانه به قرائت‌خانه هنر نیست
ناصری نیز در این آئین ضمن اشاره به موضع‌گیری معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش نسبت به بازگشت کتابدار‌ به مدارس افزود: تبدیل کتابخانه به قرائت‌خانه هنر نیست از سوی دیگر تبدیل کتابخانه به محل آمادگی دانش‌آموز برای کنکور به معنای استحاله این مکان است. تحققق اهداف کتب‌های جدید‌التالیف مانند تفکر و سواد رسانه‌ای و تفکر و سبک زدگی در کتابخانه مدارس اتفاق می‌افتد.      
 
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی وزارت آموزش و پرورش با بیان خاطره‌ای‌ از آیت‌الله حاج آقا مجتبی طهرانی(ره) گفت: ایشان بعد از افتتاح مدرسه‌‌ای در تهران از کتابخانه پرسیدند و گفتند که کتابخانه به‌مثابه شُشُ مدرسه است. مبلغی را هدیه و دو رکعت نماز به‌‌جا آوردند.                 
 
وی در تشریح گزارش برگزاری سیزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی «رشد» اظهار کرد: چهار هزار و 366 کتاب در دبیرخانه این جشنواره بررسی شده و  همه این کتاب‌ها در سال 93 ـ 94 منتشر شده‌اند، از این تعداد یک هزار و 703 عنوان کتاب برای داوری از سوی 22 گروه و 68 داور انتخاب شدند. برترین‌های این دوره شامل 15 اثر برگزیده و 19 اثر تقدیری است.

از مشارکت نویسندگان جوان استقبال می‌کنیم  
ناصری افزود: تمایل ناشران برای تولید استاندارد کتاب افزایش پیدا کرده و ناشران نیز به حوزه‌های سخت‌تر از‌جمله انتشار کتاب‌های مرجع و دانشنامه‌ها که البته نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری است توجه نشان می‌دهند.  

وی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم پروین میر‌هادی درباره لزوم توجه به تولید بسته‌های آموزشی گفت: در زمینه تولید بسته‌های آموزشی از مشارکت نویسندگان جوان استقبال می‌کنیم و امید‌واریم که صداوسیما به تبلیغ کتاب‌های برگزیده آموزشی توجه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها