پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۸
«گوسفندان سیاه» به رادیو می‌آید

داستان کوتاه «گوسفند سیاه» اثر ایتالو کالوینو، نویسنده ایتالیایی روز جمعه در برنامه «یک عصر،‌ یک داستان» رادیو فرهنگ خوانده و نقد می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برنامه «یک عصر، یک داستان» که جمعه‌ها ساعت 15 از موج رادیویی فرهنگ پخش می‌شود، این هفته داستان کوتاه «گوسفند سیاه» از این نویسنده که توسط محمدرضا فرزاد و فرزاد همتی به فارسی ترجمه شده است، روخوانی مي شود و سپس توسط جواد عاطفه مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

این داستان در مجموعه داستان «شاه گوش می‌کند» توسط نشر مروارید در سال 1382 منتشر شده است.


کالوینو  ۱۵ اکتبر ۱۹۲۳ میلادی در شعر سانتیاگو دلاس وگاس در کوبا به دنیا آمد. وی تا پنج سالگی در کوبا ماند، سپس به ایتالیا رفت و بیشتر زندگی خود را همان‌ جا سپری کرد.


کالوینو در طول دهه ۶۰ به همراه الیو ویتورینی نشریه ادبی منابو را منتشر كرد. از این دوره به بعد، کالوینو بی آن که از طنز دور شود و یا خوانش بسیار شخصی خود را از کلاسیک‌ها را منکر شده باشد، به داستان‌های مصور و علمی‌تخیلی روی آورد.

در این زمینه می‌توان به آثاری چون:«مارکو والدو»، «کمدی‌های کیهانی»، «کاخ سرنوشت‌های متقاطع» و «شهرهای نامرئی» اشاره کرد.

وی سپس طی سفرهای زیادی که به پاریس داشت با رولان بارت ملاقات کرد و فعالیت‌هایی در زمینه ادبیات کلاسیک در سوربن و دیگر دانشگاه‌های فرانسه انجام داد. 

به این ترتیب آثار چاپ شده از او در طول دهه هفتاد (از جمله «اگر شبی از شب‌های زمستان مسافری») چاشنی یا درون‌مایه‌ای از ادبیات کلاسیک دارند. این فعالیت‌های او در سال ۱۹۸۱ نشان افتخار فرانسه را برای او به ارمغان آورد.

کالوینو، ۲۲ سال پیش، در حالی که ۶۲ سال از زندگیش گذشته بود، بر اثر خونریزی مغزی و در بیمارستانی در سیه‌نا چشم از جهان فرو بست.

در ایران مترجمانی چون لیلی گلستان، بهمن محصص، شهریار وقفی پور، پرویز شهدی، محمدرضا فرزاد، مژگان مهرگان و محسن ابراهیم به ترجمه آثار او پرداخته‌اند و تا به امروز بیش از ۲۰ جلد کتاب از آثار داستانی و غیر داستانی این نویسنده در ایران به انتشار رسیده‌اند.

رسول آبادیان، نویسنده و منتقد ادبی سردبیری برنامه «یک عصر، یک داستان» را به عهده دارد. گویندگی این برنامه نيز به عهده فاطمه حقیقت‌ناصری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط