هیات داوران جایزه «مهرگان ادب» 15 رمان را بهعنوان نامزدهای نهایی این جایزه اعلام کردهاند که «ایبنا» در گزارشی به بررسی این کتابها پرداخته است.
«ابن الوقت»، اثر یوسف انصاری، نشر روزنه
در این رمان دغدغه انصاری بهعنوان کسی که هم رمان مینویسد، کارشناس نشر است و هم دستی در نقد ادبیات داستانی داشته و دارد سرآغاز رمان مدرن و همچنین نوعی زیست مدرن بوده که با انتشار «بوف کور» صادق هدایت همزمانی دارد. این اثر نخستین رمان انصاری محسوب میشود. او پیشتر مجموعه داستان «امروز شنبه» را منتشر کرده بود.
این کتاب از پنج فصل تشکیل شده است. «ابنالوقت» در واقع گفتگویی با رمان «بوف کور» است. داستان انسانی گذشتهگراست که در زمان حال زندگی میکند اما با گذشته خود درگیر است. البته گذشته، در متن نهادینه شده و مخاطب در خوانش این رمان، با فکتهای تاریخی مواجه نمیشود.
رمان «ابن الوقت» اثر یوسف انصاری در 208 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه، به بهای 11 هزار و 500 تومان توسط نشر روزنه منتشر شده است.
«این خانه پلاک ندارد»، اثر فرزانه کرمپور و لادن نیکنام، نشر ققنوس
این کتاب دومین اثر مشترک فرزانه کرمپور و لادن نیکنام است. رمان «این خانه پلاک ندارد» ژانر جنایی دارد و از 28 فصل تشکیل شده است. نویسندگان این اثر کوشیدهاند با انتخاب سه راوی در متن، مخاطب را با ماجراهای داستان درگیر کنند. مخاطب در سراسر داستان این کتاب با موقعیتهایی از زندگی شخصیتها، حتی در سادهترین تصمیمهای آنها، روبهرو است و همین امر روایت داستان را برای مخاطب ملموس میکند.
دو نفره نوشته شدن رمان «این خانه پلاک ندارد» به معنای آن نیست که هر بخشش توسط یک نفر نوشته است، بلکه در حقیقت از سه راوی کتاب، دو راوی را یک نفر و یک راوی را نیز نویسنده دیگر نوشته است.
این رمان روایت زندگی دختری 25 ساله به اسم «شراره» است که از شهسوار به تهران میآید و در خانه دوستش نسرین ساکن میشود و به دنبال خانهای اجارهای و یک همخانه میگردد. داستان تصویری از زندگی زنان روشنفکر و متوسط جامعه است که به دنبال استقلال مالی و آزادی در عمل هستند. شراره در این فکر است که با شراکت فردی متمول، کافیشاپی در تهران دایر کند که پاتوق هنرمندان، شاعران، نویسندگان و دیگر اقشار جامعه باشد، اما در عمل تقدیر راه دیگری پیش پایش میگذارد.
کتاب «این خانه پلاک ندارد» اثر فرزانه کرمپور و لادن نیکنام در 152 صفحه با شمارگان یکهزار و 500، به بهای هفت هزار تومان توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.
«بیترسی»، اثر محمدرضا کاتب، نشر ثالث
محمدرضا کاتب، نویسنده و کارگردان متولد سال 1345 در تهران است. وی كه فارغالتحصیل رشته کارگردانی تلویزیونی است، رمان «هیس» را در سال 1369 روانه بازار كتاب كرد. این رمان توانست جايزه کتاب سال را بهدست آورد، البته وی قبل از انتشار رمان «هیس» هم جوایزی را برای برخی آثارش که عمدتا مربوط به داستان نوجوانان بود، دریافت کرده است.
داستان «بیترسی» با شرح زندگی فردی شروع میشود که در سطور اول رمان اذعان دارد هیچگاه نتوانسته در زندگی برای خود نامی داشته باشد. او یک روز صبح در مقابل آیینه با یک «بینام کننده» مواجه میشود. فردی که با شروع بیان قصه زندگیاش برای او مشخص میشود که در تمام عمرش با گرفتن نام افراد از آنها و گرفتار کردنشان به مصائب و بیماریهایی آنها را به انواع خودآزاری و دیگرآزاریها دچار میکرده است.
داستان کاتب در این رمان با بیان شرح زندگی این «بینامکننده» شروع میشود و این شرح به سبک بیشتر داستانهای کاتب، رمان را به فضاهایی سوررئال وارد میکند.
رمان «بیترسی» ظاهرا در گذشتههای بیزمان و مكان میگذرد و داستان زندگی انسانی به نام «زاد» را روايت میكند. «زاد» آدمهای زيادی را كشته، انسانهای زيادی را بيمار كرده و باعث درد و شكنجه بسياری شده است. او به كارهايی كه انجام داده افتخار میكند و برای اين افتخار دليلهای زيادی میآورد. شايد به همين دليل است كه او میخواهد برای ديگران، از بزرگی، زيبايی و عظمت اين قتلها، شكنجه و مصيبتها بگويد.
رمان «بیترسی» اثر محمدرضا کاتب در 184 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه، به بهای 9 هزار تومان توسط نشر ثالث منتشر شده است.
«پایان خوش ناتمام»، اثر کاوه میرعباسی، نشر ثالث
كاوه میرعباسی را بیشتر بهعنوان مترجم شناخته میشناختیم، اما اخیرا فعالیتهایش را روی داستاننویسی متمركز كرده و چند كتاب هم از او منتشر شده است.
رمان «پایان خوش ناتمام» در سه بخش و 79 فصل نوشته شده و هر فصل عنوان متفاوتی دارد. نویسنده در پیشانی این رمان نوشته است كه طرح اولیه این اثر با الهام از رمان «HE KHNEW HE WAS RIGHT»، اثر آنتونی ترولپ (1882-1815) نویسنده نامدار انگلیسی شکل گرفت. شاید همین نوشته برای آنهایی كه حرفهای به مقوله ادبیات داستانی میپردازند گویای نكات فراوانی باشد.
«پایان خوش ناتمام» با تمهید نویسنده به اصطلاح «رازناک» میشود. پای عشق و عاشقی پر شوری به میان میآید. شخصیت نخست این رمان مرد جوانی به نام «بردیا» است. او که یک شرکت تجاری دارد و از وضعیت مالی خوبی برخوردار است از تنهایی رنج میبرد و فقط یک دوست روزنامهنگار و نویسنده همسن و سال خود به نام «شهرام» دارد. اتفاقهایی در داستان رخ میدهد که بردیا، مرد تنها، ثروتمند، مهربان، نیرومند و خوش قیافه، یکباره بیآنکه خود بخواهد و بداند، از درون به هیولا تبدیل میشود، چراکه نفرینی جادویی همانگونه که دنبال پدربزرگ و پدر او بوده، حالا گریبان او را گرفته است.
در این کتاب بهنظر میرسد نویسنده با بهرهگیری از شگردهای مثلا پسامدرنیستی تلاش کرده به نوعی پایانبندی «باز» برسد. کتابی که بهرغم ناهمواریها در کاربرد زبان ساده و غنی داستانی و نادیده گرفتن منطق و روابط علت و معلولی چه در مناسبات شخصیتهای داستان و چه در پیوند «اتفاق»ها، گیرا و سرگرمکننده است.
رمان «پایان خوش ناتمام» نوشته کاوه میرعباسی در 346 صفحه با شمارگان یکهزار و 100 نسخه، به بهای 19 هزار و 500 تومان توسط نشر ثالث منتشر شده است.
«ترکیببندی در سرخ»، اثر مهام میقانی، نشر چشمه
اگر به رمانهای چندمحوری که قصههای متعددی را در دل هم قرار داده علاقه دارید، رمان «ترکیببندی در سرخ» نوشته مهام میقانی را در فهرست خریدتان قرار دهید. این رمان داستان یک داور 29 ساله لیگ دست دوم فوتبال است که در جریان ناکامیها و بیپولیهای طولانی، به همراه همخانهاش تصمیم به سرقت از سوپرمارکت صاحبخانه سابق خود میگیرد، اما سرقت مسلحانه آنها آنطور که پیشبینی کردهاند، پیش نمیرود و ناگزیر مجبور به ترک تهران میشوند. دو سارق تازهکار به شهرهای کوچک شمال کشور پناه میبرند و در آنجا سرنوشتشان با زوجی جوان و مجرمی فراری که با هویتی تازه در یک ماستبندی سنتی کار میکند، پیوند میخورد.
«ترکیببندی در سرخ» در فضایی شبیه به «پیوندزدن انگشت اشاره» (کتاب دیگر نویسنده) میگذرد، داستانی مهیج و معمایی که آدمهایش به یکباره چشم باز میکنند و در هزارتویی از ماجراهای غیرقابل پیشبینی غرق میشوند. میقانی اینبار سعی کرده، علاوه بر پرداختن به مسئله خشونت و تاثیرات آن بر زندگی آدمها به کنکاش در جهان ادبیات و خاصه هستیشناسی رمان گوشه چشمی بیندازد.
میقانی با انتخاب آدمهای روشنفکری که در پیش بردن زندگی روزمره خود و برطرف کردن نیازهای ابتداییشان با مشکل مواجه شدهاند و هدایت آنها به طرف انتقام و سرقت خشونتبار، نسبت به روند فروپاشی اخلاقی آنها و از دست دادن کنترل زندگیشان حساسیت نشان داده است.
کتاب «ترکیببندی در سرخ» اثر مهام میقانی در 178 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه، به بهای 9 هزار و 200 تومان توسط نشر چشمه منتشر شده است.
«چیدن باد»، اثر محمد قاسمزاده، نشر قطره
مجموعه دوجلدی «چیدن باد» نوشته «محمد قاسمزاده» است. او علاوه بر این اثر کتابهای زیادی نوشته که از این میان میتوان به «پرندگان بیفصل»، «شهسوار بر باره باد»، «رقص مرغ سقا»، «بانوی بیهنگام»، «خاطرات محرمانه خانوادگی»، «توراکینا»، «شهر هشتم»، «رویای ناممکن لی جون»، «رقص در تاریکی»، «سیاوش»، «روی جاده نمناک»، «نوستراداموس به روایت کلثوم ننه»، «داستان نویسان معاصر ایران» و «افسانههای کهن ایرانی» اشاره کرد.
این رمان 750 صفحهای، 36 راوی دارد و حکایت خلع چهار شاه آخر ایران از حکومت و اخراج آنها از کشور است و قصه چهار شاه آخر ایران یعنی محمدعلیشاه، احمدشاه، رضا شاه و محمدرضا شاه روایت میشود؛ البته با مد نظر قرار دادن این مسئله که برای اولینبار در تاریخ ایران، این شاهان از حکومت خلع و از کشور اخراج میشوند.
کتاب «چیدن باد» اثر محمد قاسمزاده در 750 صفحه (2 جلد) با شمارگان 500 نسخه، به بهای 9 هزار و 200 تومان توسط نشر چشمه منتشر شده است.
«خط چهار مترو»، اثر لیلی فرهادپور، نشر ثالث
لیلی فرهاد پور، پیش از این بیشتر بهعنوان روزنامهنگار شناخته میشد، اما چند سالی است که مانند بسیاری از روزنامهنگاران، به داستاننویسی روی آورده است. فرهادپور کوشیده در بستر رخدادهای چند دهه اخیر، به خلق اثری با مایههای اجتماعی و سیاسی بپردازد و با روایتی غیرخطی و در فضایی ذهنی، حکایت زندگی زنانی از سه نسل را بازگو کند؛ زنانی که هر یک مسائل و مشکلات فردی و خانوادگی خاص خود را در داشتهاند؛ مشکلاتی که متأثر از فضای سیاسی و اجتماعی آن دوران هستند.
این رمان به سبکی سورئال پس از برخورد اتفاقی زنی با مترو آغاز میشود. او که به میانسالی رسیده، خاطرات روزگار نوجوانیاش را که مصادف با دوران انقلاب است، مرور میکند.
رمان «خط چهار مترو» اثر لیلی فرهادپور در 138 صفحه با شمارگان یکهزار و 100 نسخه، به بهای 8 هزار و 500 تومان توسط نشر ثالث منتشر شده است.
«خوف»، اثر شیوا ارسطویی، نشر روزنه
شیوا ارسطویی کار ادبی خود را از سالهای دهه 70 آغاز کرد و با چاپ مجموعه داستانهای «آمده بودم چای بخورم»، «آفتاب مهتاب»، «من دختر نیستم» و رمانهای «او را که دیدم زیبا شدم»، «نسخه اول» ، «آسمان خالی نیست»، «بی بی شهرزاد» و «افیون» که این آخری در آلمان چاپ و تقدیر شده است، خود را بهعنوان نویسندهای صاحبقلم معرفی و جایزههایی را نیز تصاحب کرد.
«خوف» در سال 1390 آماده چاپ شد و تقریبا بعد از دو سال در دسترس علاقهمندان قرار گرفت. شخصیتهای این رمان كاملا در هم تنیده شده و هر یک بخشی از دیگری هستند. نویسنده در فصل پایانی كتاب با یک شگرد ادبی کوشیده تا كل داستان را جمع و آن را صاحب هویت و پایان کند. ارسطویی داستان را با بیان و شرح روابط ناسالم شخصیتها و شكست آنها در ارتباط با یكدیگر پیش برده و تنهایی را آخرین جایگاه آنها در جامعه مدرن دانسته است. شخصیتها از تنهایی است كه به «ترس» میرسند. ترسی كه هر یک از آدمها به دیگری تحمیل میكند؛ آنچنان كه انسانهای معلق در این رمان برش خوبی از جامعه مدرن كنونی شدهاند.
رمان خوف روايتی است از ترسهای پيچيده انسان مدرنی كه از ميان همه شيوههای زندگی، تنهايی را انتخاب میكند. راوی در اين روايت، در مواجههای تنگاتنگ با نوع زندگی خود و واقعيتهای غيرقابل پيشبينیای كه اين نوع زندگی پيش رويش قرار داده، دچار اضطراب و وحشتی خارج از توان و ظرفيت بشر امروز میشود.
رمان «خوف» اثر شیوا ارسطویی در 192 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه، به بهای 12 هزار تومان توسط نشر روزنه منتشر شده است.
«دود»، اثر حسین سناپور، نشر چشمه
حسین سناپور متولد سال 1339 است. او کارش را در سال 1363 با داستاننویسی، نوشتن نقد داستان و نقد فیلم و فیلمنامههای کوتاه شروع کرد. او تجربه روزنامه نگاری هم داشته است. «پسران دهکده»(1369)، «افسانه و شب طولانی»(1371)، «نیمه غایب»(1378)، «ویران میآیی»(1382)، «شمایل تاریخ کاخها»(1388)، «لببر تیغ»(1389) و مجموعه داستانهای «گارد باز» و «سمت تاریک کلمات»، برخی از آثار داستانی این نویسنده است.
شاید بتوان گفت که موضوع این رمان اجتماعی است و زمان وقوع ماجراهاش معاصر است. ماجراهایی که زمان دقیقش چندان مهم نیست، از این جهت که با وقایع تاریخی خاصی گره نخورده، اما با فضا و مسائل این رمان طبعا گره خورده است. «دود» کم حجم و خوشخوان است. مثل اغلب آثار سناپور مشحون از نگاهی نقادانه به وضعیتی از جامعه است و شهر حضوری شخصیتوار دارد. سویههای سیاسی و اجتماعیِ پررنگ و عینیتگراییِ ذاتیِ روایت که جزئی از ساختار اثر است باعث شده با کاراکترهای متعدد، فضایی سرد، خرده روایتها و یک ماجرای پیچیده مواجه باشیم که تلاش شده به سادگی بیان شوند.
رمان «دود» نوشته حسین سناپور در 160 صفحه با شمارگان 2 هزار نسخه، به بهای 11 هزار تومان توسط نشر چشمه منتشر شده است.
«روضه نوح»، اثر حسن محمودی، نشر ثالث
این کتاب رمانی شاعرانه درباره جنگ است. داستان اين رمان در يک شهر مركزی ايران روايت میشود و زمان آن مربوط به سالهای دهه 60 است. محمودی در اين رمان به ماجرای مهاجرت خانوادههای جنگزده هم میپردازد. «روضه نوح» در واقع واگويه سوگ مادرانی است كه فرزاندانشان را در جريان جنگ تحميلی عراق عليه ايران از دست دادهاند.
محمودی در این رمان ۲۲۰ صفحهای به داستان زندگی شخصیتی به نام «نوح» میپردازد که دانشجوی رتبه اول کنکور است، اما مانند سایر همکلاسیها و بچهمحلهایش عشق اعزام به جبهه جنگ دارد. از آنجا که او تنها پسر خانواده است، منتظر فرصتی است تا خودش را به رفقایش در میدان نبرد برساند.
علاوه بر بخشهای مربوط به جنگ، عمده داستان در شهری کوچک رخ میدهد. هرچند که نویسنده با انتخاب اسامی خاصی مانند، «نوح»، «یونس»، «حوا»، «ایوب» و از این دست و یا عنوان «دیار نون» برای شهری که اتفاقات در آن میگذرد، آگاهانه یا ناخودآگاه پوستهای اسطورهای برای رمان تدارک دیده؛ اما کسی که کودکی و نوجوانیاش را در دهه شصت و ایام جنگ گذرانده باشد و دورادور شناختی هم از خود نویسنده داشته باشد، بهروشنی درمییابد که این رمان در حقیقت اثری است واقعگراست و تصورات ناشی از آن کدهای اسطوره شناسانه، صرفا شیطنتها یا بازیهایی است که میتواند مخاطب را با رمان بیشتر درگیر کند.
رمان «روضه نوح» اثر حسن محمودی در 216 صفحه با شمارگان یکهزار و 100 نسخه، به بهای 12 هزار و 500 تومان توسط نشر ثالث منتشر شده است.
«روزنامهنویس»، اثر جعفر مدرس صادقی، نشر مرکز
این اثر، پنج سال پس از انتشار آخرین اثر داستانی مدرس صادقی با نام «توپ شبانه» که سال 1388 توسط نشر مرکز چاپ شده بود، منتشر شد. این رمان دربرگیرنده 16 فصل است که «همسایهها»، «خیالبافی»، «رقص چاقو»، «سرمقالهها»، «راز خوشبختی»، «باغ لواسانات» و «میخ و طناب» نام فصلهایی از این رمان است. مدرسصادقی این رمان را با زاویه دید من راوی (دانای کل نامحدود) روایت کرده است. «روزنامهنویس» از منظر درونمایه، شباهتهایی با «گاوخونی»، معروفترین رمان مدرسصادقی دارد و نویسنده برای هر دو داستان، درونمایهای اجتماعی برگزیده است.
داستان این رمان درباره روزنامهنگاران جوانی است که در یک روزنامه محلی فعالیت میکنند؛ روزنامهای که در واقع هفتهنامه است و گاهی هم دو هفتهنامه. بالاخره تغییر و تحولاتی در روزنامه ایجاد میشود و شماره جدید، اخبار و مطالبی با «دربرگیری» بیشتری منتشر میکند.
رمان «روزنامهنویس» اثر جعفر مدرس صادقی در 136 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه، به بهای 9 هزار و 900 تومان توسط نشر مرکز منتشر شده است.
«ساعت ویرانی»، اثر آرام روانشاد، نشر مروارید
این رمان رویکردی فلسفی دارد و از نگاه روانکاوی، اثری درونی به حساب میآید. به عبارت بهتر «ساعت ویرانی» داستانی فلسفی درباره جهان است که با جریان سیال ذهن روایت میشود. این داستان دو راوی دارد و از ویژگیهایش فقدان قطعیت است و حکمی در رمان صادر نمیشود. «ساعت ویرانی» هفت شخصیت دارد و داستان در یک بازه زمانی سه روزه روایت میشود. این داستان شخصیتهای فرعی متعددی دارد و در آن از تکنیکهای فلش بک و فلش فوروارد هم استفاده کرده است.
آرام روانشاد زاده و بزرگ شده شیراز است و داستاننویسی را از سال 1382 و در حلقه قصه شیراز و زیرنظر ابوتراب خسروی و محمد کشاورز آغاز کرد. او قبل از داستاننویسی به تئاتر مشغول بوده و نگاه فلسفی دغدغه اصلی آرام روانشاد در داستانهایش است.
روانشاد در «ساعت ویرانی» به سراغ موضوع کینه دختر به پدر با نگاهی فلسفی و روانکاوانه رفته است.
کتاب «ساعت ویرانی» اثر آرام روانشاد در 248 صفحه با شمارگان یکهزار و 100 نسخه، به بهای 12 هزار تومان توسط نشر مروارید منتشر شده است.
«کاشف رویا»، اثر جمشید ملکپور، نشر افراز
این رمان به موضوعاتی اشاره میکند که بیشتر جوانان تنها آنها را شنیدهاند به همین دلیل، نسل جوان با خواندن این اثر میتواند سالهای پیش از انقلاب، حوادث انقلاب و پس از آن از جمله روزهای جنگ را ببینند. اتفاقاتی که در این دورهها در کشورمان رخ داده، در آیینه این رمان برای مخاطب به تصویر کشیده شده است.
تِم عاشقانه بهویژه حضور پررنگ عشق شرقی در این رمان، به چشم میآید. این داستان روایت زندگی یک کارگردان تئاتر است که پس از انقلاب تصور میکند نمیتواند به کارش ادامه دهد. از طرفی عشقی بین او و یکی از بازیگران زن ایجاد میشود که در تبوتاب انقلاب به دلیل فعالیت سیاسی به زندان میافتد و کارگردان تلاش میکند او را از این مخمصه نجات دهد. انتشار این رمان، بلافاصله این ذهنیت را آفرید که گویا «کاشف رویا» از جمله رمانهای مستند و واقعگرایی است که میخواهد رخدادهای دوران انقلاب را به تصویر بکشد و شخصیتهای رمان، مشابه یا مابهازای خارجی دارند، اما اینگونه نیست و رمان، صرفا یک بازنمایی داستانی از روزهای انقلاب است.
این کتاب رمانی در نقد رفتار گروههای سیاسی مدعی در دوران انقلاب بهشمار میآید و به یک تعبیر دیگر حتی میتوان این اثر را رمانی غیرسیاسی دانست که جوهره آن، روایتی از تاریخ تئاتر ایران است.
جمشید ملکپور، متولد 1331 در آبادان و فوقلیسانس تئاتر و سینما از دانشگاه نیویورک و دکترا از دانشگاه ملی استرالیا در هنرهای نمایشی است. او در دانشکده هنرهای دراماتیک، هنرهای زیبا، دانشگاه کرتین در استرالیای غربی، دانشگاه کانبرا و دانشگاه ساوت پاسفیک تئاتر و سینما تدریس کرده و هماکنون استاد و معاون رییس دانشکده هنرها و علوم دانشگاه گلف، شعبه دانشگاه میسوری آمریکا در کویت است.
کتاب «کاشف رویا» در 384 صفحه با شمارگان یکهزار و 100 نسخه، به بهای 22 هزار و 800 تومان توسط نشر افراز منتشر شده است.
«کافورپوش»، اثر عالیه عطایی، نشر ققنوس
«آبجی گم شده است.» داستان كافور پوش اينطور شروع میشود و تلاش برای پيدا كردن خواهر دوقلوی «مانی رفعت» كه به تعبير خودش نيمهاش و بخش زنانه وجودش است. داستان «كافورپوش» قصه هويت و روايتی مدرن از زندگی مانی رفعت كه بر مبنای شخصيت است. قصه الگوها و تضادها و روايتهايی كه در ميدان قضاوت رنگ عوض میكنند. این رمان داستان یک بردار و خواهر است که یکدیگر را گم کردهاند و برادر به دنبال خواهر است. مهاجرت و نقض عضو هر دو شخصیت، از اتفاقاتی است که در این رمان رخ میدهد.
«تابستان و بهاری که رفته بود»، «زمستان زودرس و پاییزی که در راه ماند» و «سال کبیسه» قسمتهای اصلی رمان «کافورپوش» هستند. این رمان نثر روان و پر کششی، تؤام با زبانی سلیس و لحنی معترض و پرسشگر دارد. عدم تغییر زاویه دید و مونولوگ محوری و دیالوگهای محدود، ما را با صدای بلند راوی مواجه میکند. داستان اوج و فرودهای متعدد و شخصیتهای اصلی و فرعی زیادی ندارد و این موجب نظم و عدم گیسختگی اثر شده و همه چیز با حساب و فکر شده پیش میرود. زنهای داستان نوعی میل یا جبر به ویرانی دارند، مادری که موقع زا میمیرد، زنی که خودسوزی میکند، دختری که گم میشود، زنی که از همسرش جدا میشود، همه و همه بیانگر این موضوع است.
کتاب «کافور پوش» اثر عالیه عطایی در 184 صفحه با شمارگان یکهزار و 100 نسخه، به بهای 8 هزار و 500 تومان منتشر شده است.
«من و اتاقهای زیر شیروانی»، اثر طاهره علوی، نشر هیلا
رمان «من و اتاقهای زیر شیروانی»، نوشته طاهره علوی روایتی توصیفی از زندگی روزمره شخصیت اصلی و دربردارنده شخصیتشناسی راوی در مورد افرادی از ملیتهای مختلف است که در محیط کار و زندگی او در کشور فرانسه حضور دارند. داستان با زبانی ساده، گاهی آمیخته به طنز و به سرعت روایت میشود. راوی نگاهی اجمالی به رویدادها و شخصیتها دارد و چندان به بطن آنها وارد نمیشود و این به آن علت است که جهانبینی راوی که همان شخصیت اصلی است، بیشتر براساس پیشفرضهای قبلی شکل گرفته در ذهن او، در مورد ملیتهای مختلف و حتی شغل جدید (کمک مردهشوری) اوست.
اگرچه در بخشهایی از رمان، راوی تا حدودی به اشتباه بودن گاه و بیگاه این قضاوتهای نشات گرفته از عقاید قلبی پی میبرد، اما نهایتا در مقطعی از زمان در بخش پایانی رمان، همان باورها سبب تنهاییاش میشوند.
کتاب داستانی «من و اتاقهای زیر شیروانی» نوشته طاهره علوی در 152 صفحه با شمارگان یکهزار و 100 نسخه، به بهای هفت هزار تومان منتشر شده است.
نظر شما