وی ضمن ابراز خرسندی از علاقهمندی نوجوانان به کار نویسندگی از آنان خواست تا با نوشتن خاطرات روزانه خود، گنجینهای برای فردای دوران نویسندگی خود فراهم سازند، چراکه یک نویسنده خوب ابتدا یک خاطرهنویس خوب بوده است.
این نویسنده صاحبنام حوزه کودک و نوجوان کشور در بخش دیگری از برنامه، به گفتوگو با نوجوانان پرداخت و پس از شنیدن نقد و نظرهای آنان درباره آثارش بهویژه عنوان، محتوا، طرح جلد و فرهنگ ترکمن در رمان «لالو» اظهار کرد: وقتی که با نگاهی عمیقتر به محتوا و مضامین کتاب توجه شود، معانی پنهان زیادی برای ارائه آشکار میشود. «لالو» نماد هنر و دانش است و نقش آن در این اثر ایستادگی در برابر افکار خرافه و گمراهیهای موجود و همچنین نجات جامعه از گمراهی مورد توجه بوده است.
از نکات قابل توجه در این رمان میتوان به ارتباط شعر آغازین با موضوع داستان، وجود ضربالمثلها و اصطلاحات جالب اشاره کرد و خرافات و عقاید باطل را به عنوان ایده اصلی داستان بیانگر واقعیتهایی دانست که به قلم قوجق روایت شده است.
در ابتدای این نشست، عبدالرحیم سیفی مدیرکل کانون پرورش فکری استان گلستان، ضمن قدردانی از یوسف قوجق برای حضور در این دیدار، برگزاری برنامه «دو پنجره» و دعوت از نویسندگان را پیوند انسآمیز مخاطبان با خالق اثر دانست و از اینگونه نشستها بهعنوان بستری مناسب برای ترغیب علاقهمندان به مطالعه نام برد.
تاکنون آثار متعددی از یوسف قوجق منتشر شده که از آنجمله میتوان به «کجاوه»، «لالو»، «نبرد در قلعه گوک تپه»، «پرندهها دوباره اوج میگیرند» و «هدیهام آشیانه پرنده است» اشاره کرد.
نظر شما