چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
مختارپور: ارزش‌های کتابخوانی و مراجعه به کتاب را در رسانه‌ها منعکس کنیم

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ششمین روز برپایی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، با حضور در غرفه «ایبنا» درباره جایگاه و کارکرد رسانه‌ها در موضوع ترویج کتابخوانی گفت: من معتقدم برای ترویج کتابخوانی لازم است که شیرینی و ارزش‌های مراجعه و خواندن کتاب را برای جامعه ارائه کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب (ایبنا) علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهمان ویژه غرفه خبرگزاری خانه کتاب و «ایبنا» در ششمین روز برپایی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، با تقدیر از فعالیت‌های خانه کتاب در حوزه ترویج کتابخوانی، درباره نقش رسانه‌ها در ترویج کتابخوانی در کشور گفت: رسانه‌ها ظرفیت خوبی در حوزه ترویج کتابخوانی دارند، اما امروز فعالیت‌های رسانه‌های کشور در این حوزه به معرفی یک کتاب و مصاحبه با نویسنده تقلیل پیدا کرده است. البته برخی از نشریات و سایت‌ها مانند خبرگزاری کتاب ایران تخصصی‌تر هستند و نقد کتاب هم دارند.

وی افزود: من معتقدم برای ترویج کتابخوانی لازم است که شیرینی و ارزش‌های مراجعه و خواندن کتاب را برای جامعه ارائه کنیم که کتابخوانی چه تأثیر مثبتی در رفتار، بیان و جامعه آن‌ها دارد. اگر مردم این شیرینی را بچشند، حتما سراغ کتاب خواهند رفت. اما در انتقال این شیرینی موفق نبوده‌ایم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به برگزاری سلسله نشست‌های کتابخوان عنوان کرد: تمام انگیزه من برای برگزاری این نشست‌ها این بود که افراد بیایند و با یک ارائه خوب، احساس خود را از خواندن یک کتاب بیان کند، به‌طوری‌که دیگران علاقه‌مند شوند و به سراغ آن کتاب بروند. اما اگر فعالیت ما تنها محدود به چاپ یک پاراگراف از کتاب باشد، منظور ما را حاصل نمی‌کند.

مختارپور ادامه داد: ترویج کتاب این است که اگر دو نفر نشسته‌اند و بحث سیاسی می‌کنند، ارجاع و استنادشان به کتاب باشد و این موضوع در تمام حوزه‌ها و عرصه از فرهنگ و اقتصاد گرفته تا آشپزی و خیاطی صورت گیرد. باید در هر بخشی ارجاع ما به کتاب خودش را نشان بدهد؛ اگر این اتفاق صورت بپذیرد جامعه خود به خود به کتاب علاقه‌مند می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به نقش خبرنگاران در ترویج کتابخوانی گفت: به هرحال برخی رسانه‌ها کارکرد و ظرفیت مشخصی دارند که از آن در جهت ترویج کتابخوانی استفاده می‌کنند، اما در کنار این موضوع خود خبرنگاران می‌توانند فعالیت خود را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در این حوزه به‌صورت خودجوش گسترش دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها