سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲
حاتمی‌کیا: آرت‌بوک «بادیگارد» منظم‌تر از کارهای قبلی انجام شده در سینمای ایران است

ابراهیم حاتمی‌کیا در آیین رونمایی از کتاب «بادیگارد» گفت که می‌دانم برخی از دوستان فعال در این عرصه پیش از این تلاش‌هایی در جهت ارائه چنین کتاب‌هایی انجام داده‌اند، اما شاید این آرت‌بوک منظم‌تر از تجربه‌های قبلی تدوین‌ شده باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از کتاب هنری فیلم «بادیگارد» عصر دوشنبه (دهم آبان‌ماه) در نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.
 
احمدرضا درویش، مریلا زارعی، محمود کلاری، فریدون جیرانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین زارعی، منوچهر محمدی، محمدعلی باشه آهنگر، منوچهر شاهسواری، خسرو دهقان و برخی دیگر از هنرمندان عرصه سینما و کتاب در این آیین حضور داشتند.

در آغاز این برنامه پژمان لشکری‌پور، مجری طرح فیلم سینمایی «بادیگارد» آماری درباره اکران این فیلم در ایران و خارج از کشور ارائه داد و از ابراهیم حاتمی‌کیا برای سخنرانی دعوت کرد.
 
حاتمی‌کیا با اشاره به انواع مختلف آرت‌بوک در سراسر دنیا گفت: این کتاب با این رویکرد پیش‌ از این در کشور ما منتشر نشده بود. برای من تجربه تازه‌ای بود و گمان می‌کنم برای سینمای ایران هم اتفاقی نو بود.
 
وی با تاکید بر مشکلات اقتصادی که این روزها که گریبان سینمای ایران را گرفته، افزود: ممکن است عده‌ای از دوستان در این اوضاع اقتصادی، انتشار آرت‌بوک فیلم «بادیگارد» را هزینه‌تراشی بدانند، اما باور کنید این اقدام برای سینمای ایران لازم بود. می‌دانم که برخی از دوستان فعال در این عرصه پیش‌ از این تلاش‌هایی در جهت ارائه چنین کتاب‌هایی انجام داده‌اند، اما شاید این آرت‌بوک منظم‌تر از تجربه‌های قبلی تدوین شده باشد.

این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: وقتی پسرم اسماعیل پیشنهاد انجام چنین کاری را مطرح کرد در آغاز اطلاع چندانی از این مقوله نداشتم، اما تعدادی از آرت‌‌بوک‌های فیلم‌های سینمایی در سراسر دنیا را به من نشان داد و من تا حدود زیادی متوجه تأثیر چنین کارهایی در حوزه سینما شدم.
 
مریلا زارعی، بازیگر و بازیگردان فیلم «بادیگارد» نیز در بخشی از این آیین با اشاره به این‌که این فیلم به ایستگاه آخر خودش رسیده است و بابیان اهمیت کتاب هنری «بادیگارد» در سینمای ایران اظهار کرد: خوشبختانه کتاب ارزشمندی که تهیه شده، حرکتی قابل‌توجه در سینمای کشور ماست. فقط ای‌ کاش سرگروه‌های بخش‌های مختلف در این پروژه هم می‌توانستند کشف و شهودشان را از حضور در این کار به ثبت برسانند.
 
وی ادامه داد: متأسفانه این روزها واژه فاخر تبدیل به کلمه‌ای تحقیری و دشنام‌گونه شده، در حالی‌که در فیلم «بادیگارد» هم موضوع فاخر بود، هم نگاه کارگردان فاخر بود و هم با آرت‌بوکی از این فیلم روبه‌رو هستیم.

زارعی با خواندن مقدمه کتاب، یکی از بخش‌های تأثیرگذار این اثر را به حاضران معرفی کرد و از همه علاقه‌مندان به سینما خواست این کتاب را تهیه کنند و به دوستان و آشنایان‌شان هدیه دهند.
 
مدیر فیلم‌برداری فیلم بادیگارد محمود کلاری نیز به‌عنوان دیگر سخنران این آیین به رابطه صمیمی، گرم و حرفه‌ای تیم فیلم «بادیگارد» اشاره کرد و گفت: در این فیلم هر آنچه در متن خواسته شده بود و ما به لحاظ فنی، بودجه و دانش حرفه‌ای در کشورمان امکانش را داشتیم، به اجرا درآمد. پشت صحنه بسیار کاملی با نگاهی آکادمیک و قابل‌ عرضه و آموزش به کوشش یوسف حاتمی‌کیا تهیه شد و این کتاب که می‌توان آرت‌بوک یا هر نام دیگری را به آن اطلاق کرد از سوی اسماعیل حاتمی‌کیا ارائه شد. نام این اثر هر چه می‌خواهد باشد، مهم‌ترین نکته درباره این کتاب از نظر من بدیهی بودن، تازه بودن و اولین بودنش است.
 
وی افزود: قبلا کتاب‌هایی در این زمینه در کشور ما ارائه شده بود، اما نمی‌شد نام آرت‌بوک را به آن اطلاق کرد. در سینمای جهان هم برای آثار اسپیلبرگ و جیمز کامرون چنین کتاب‌هایی عرضه شده است. با این توضیح مجموع چنین کتاب‌هایی در سطح جهان بیش از 30 یا 40 نمونه نیست. به‌نظر من آرت‌بوک فیلم «بادیگارد» اگر بهتر از نمونه‌های خارجی نباشد، چیزی از آن‌ها کم ندارد. علاوه بر این به‌عنوان یک حرکت نو در کشور ما جنبه کاربردی ماندگاری خواهد داشت تا در آینده هر وقت قرار باشد به مختصات سینمای ایران در دهه 90 رجوع شود، اثر مکتوبی چون این کتاب وجود داشته باشد.

اسماعیل حاتمی‌کیا که به اهتمام وی آرت‌بوک «بادیگارد» تهیه و تدوین شد نیز در این نشست با مخاطبان سخن گفت: اگر روح جوانی، نوگرا و هنرمند احسان محمدحسنی و موسسه اوج نبود به من به‌عنوان جوانی کم‌تجربه این مجال داده نمی‌شد تا بتوانم این آرت‌بوک را ارائه کنم. البته باید بگویم که شکل‌گیری این کتاب حاصل 7 ماه تلاش شبانه‌روزی یک تیم بود. پدرم، مشوقم بود و البته از بزرگی کار در دلم ترس انداخت. البته می‌دانم که این ترس ناشی از روحیه کمال‌گرایی ابراهیم حاتمی‌کیا است. سهیل دانش اشراقی که کار استوری‌بورد و طراحی کانسپت «بادیگارد» را انجام داده، تمام تلاشش را برای آماده‌سازی این کتاب به‌کار بست. سید عبدالجواد رضوی، رضا دولت‌خواه و پژمان لشکری‌پور هم در آماده کردن کتاب کمک کردند.
 
وی افزود: این کتاب تحفه‌ای به سینمای محترم و نجیب ایران است. 

در پایان برنامه، رونمایی از پوستر کتاب «بادیگارد» انجام شد و هنرمندان عرصه های مختلف هنری آن‌را امضا کردند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها