سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
فعالیت‌های یک سازمان مردم‌‌نهاد برای ایجاد «جریان همخوانی کتاب» / برگزاری همایش ماراتن کتابخوانی در مدارس

«جریان همخوانی کتاب» (جَهَک) سازمانی مردم‌نهاد است که از بهار 1391، با هدف توسعه فرهنگ مشارکت و افزایش آگاهی اجتماعی آغاز به‌کار کرده و می‌کوشد تا با همراهی نیروهای داوطلب جوان، مردم را به مشارکت در طرح‌های نو و گوناگون در حوزه کتابخوانی فراخواند که یکی از طرح‌های در دست اجرای این سازمان، برگزاری چهارمین همایش ماراتن کتابخوانی در مدارس است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سازمان مردم‌نهاد «جهک» در جهت گسترش فرهنگ کتابخوانی، افزایش سرانه مطالعه در جامعه، حمایت از ناشران و نویسندگان ایرانی و آشنایی با آثار گوناگون و مضامین آن‌ها با ثبت در سازمان جوانان، از ابتدای سال 91 فعالیت خود را با اجرای طرح‌هایی متنوع و نوآورانه‌ای در حوزه کتابخوانی آغاز کرد.

این سازمان با اعتقاد بر این‌که در میان مشغله‌های امروز شهرنشینی، کتابخوانی و بهویژه گفت‌وگوی مؤثر پیرامون آن می‌تواند و می‌بایست در میان اولویت‌های شهروندان قرار گیرد و فعالیت در حوزه کتابخوانی را در دستور کار خود قرار داد تا عموم مردم را در رده‌های سنی و طبقه‌های اجتماعی مختلف به مطالعه فرا بخواند.
 
دستاوردهای فعالیت‌های سازمان «جهک» و استقبال دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی، اهالی نشر و نویسندگان از همکاری در طرح‌های آن، باعث شد تا این سازمان در سال 93 از سوی وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترویج کتابخوانی مورد تقدیر قرار گیرد.

مهرناز عراقی، مسئول روابط عمومی سازمان مردم‌نهاد «جهک» درباره برخی طرح‌های اجرا شده از سوی این سازمان توضیح داد: ما در طرح «یک شهر یک کتاب»، یک کتاب را با توجه به معیارهایی چون سازگاری با ارزش‌های فرهنگی جامعه، حجم و قیمت مناسب برای عموم، ارزش هنری و ادبی اثر و تأیید جامعه کتابخوان و جشنواره‌های داخلی انتخاب می‌کنیم و سپس می‌کوشیم که مردم شهر را به همخوانی این کتاب تشویق کنیم و فرصت گفت‌و‌گو درباره آن‌را فراهم آوریم.

وی افزود: «جهک» به همت اعضای خود توانست به شیوه‌های مختلف از جمله نصب پوستر در نقاط مختلف شهر و معرفی چهره به چهره طرح در مجامع مختلف، مردم شهر تهران را به مشارکت در این طرح کتابخوانی ترغیب کند. این طرح با برگزاری چهار نشست در طول سال 1392 که نخستین آن با حضور نویسنده کتاب و سه نشست دیگر در دانشگاه صنعتی شریف، نگارخانه نهاوند و فرهنگسرای چیذر بود، فرصت‌هایی را برای شهروندان پدید آورد تا گفت‌وگو را بر سر موضوعات و دغدغه‌های اجتماعی مطرح در اثر تجربه کنند و تا از این طریق فرهنگ مشارکت و هم‌اندیشی و صبوری در برخورد با آرا و نظرات متفاوت و نیز انگیزه برای مطالعه مستمر تقویت شود.
 
مسئول روابط عمومی سازمان مردم‌نهاد «جهک» با اشاره به بازخوردهای این طرح گفت: دریافت بازخورد از اجرای این طرح علاوه بر بازخورد حضوری و فرم‌های نظرسنجی، از طریق سامانه پیامکی انجام گرفت تا آمار قابل اعتمادی از میزان همراهی مردم و تأثیر طرح در جامعه به‌دست آید. این طرح برای نخستین‌بار در کشور اجرا و با موفقیتی فراتر از انتظار ما روبه‌رو شد.

عراقی برگزاری «نشست‌های داستان‌خوانی» را از دیگر فعالیت‌های این سازمان برشمرد و عنوان کرد: در این نشست‌ها که با هدف ترویج کتابخوانی در میان دانشجویان در دانشگاه‌ها طراحی شده، یک داستان کوتاه منتخب بلندخوانی می‌شود و سپس گفت‌وگویی پیرامون آن شکل می‌گیرد و هدایت می‌شود. در این نشست‌ها دانشجویان با مبانی نقد ادبی به‌طور عملی آشنا می‌شوند. این نشست‌ها تاکنون در دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شده است.

وی ادامه داد: برگزاری دوره‌های نویسندگی نیز از دیگر طرح‌های اجرا شده از سوی «جهک» بوده است. به این منظور گروه نویسندگی «جهک» از پاییز 93 آغاز به‌کار کرد تا نیروهایی متخصص در زمینه‌های گزارش، خبر و مقاله، ویرایش، تألیف مقاله، معرفی کتاب و نقد ادبی تربیت کند. تاکنون چهار دوره آموزش تخصصی برای نیروهای داوطلب برگزار شده که بخشی از آثار آن‌ها به‌طور مرتب  روی قسمت‌های مختلف سایت «جهک» قرار می‌گیرد.
 
مسئول روابط عمومی سازمان مردم‌نهاد «جهک» در ادامه با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای همکاری با معلمان گفت: هر دانش‌آموز ایرانی در 12 سال تحصیل 16 هزار ساعت در مدرسه می‌گذراند، حال آن‌که یادگیری بسیاری از مهارت‌ها در برنامه درسی دانش‌آموزان قرار ندارد. در این راستا «جهک» از سه سال گذشته طرح ماراتنِ کتابخوانی در چند مدرسه تهران برگزار کرده و معلمان، مدیران و اولیای مدارس را به یاری طلبیده تا بی‌آنکه به برنامه‌های درسی دانش‌آموزان آسیبی برسد، انگیزه خواندن را در آن‌ها پدید آورد.



وی در این‌باره توضیح داد: امسال در چهارمین سال از آغاز این طرح، برگزاری چهارمین همایش ماراتن کتابخوانی در مدارس را در روز پنجشنبه 13 آبان در دست داریم. طی این همایش که با شرکت معلمان و سایر علاقه‌مندان به حوزه کتابخوانی در خانه گفتمان هنر و معماری برگزار می‌شود، شیوه‌های علاقه‌مندسازی دانش‌آموزان به کتاب و مطالعه را ارائه می‌کنیم تا حاضران در این همایش برای ارائه خدمات ترویج کتابخوانی در مدارس جذب و آموزش داده شوند.

عراقی درباره شیوه فعالیت این مروجان کتابخوانی اظهار کرد: ما با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فهرستی از کتاب‌های مورد تأیید مراکز معتبر فرهنگی را برای مقاطع مختلف تحصیلی از اول ابتدایی تا پیش‌دانشگاهی تهیه کرده‌ایم که مروجان با حضور ماهیانه در مدارس به معرفی آن‌ها و تشویق دانش‌آموزان برای مطالعه آن‌ها براساس شیوه‌های ترویجی می‌پردازند و گزارشی از میزان مطالعه کتاب‌های ماه گذشته دریافت می‌کنند تا بتوانیم طی یک دوره مشخص، میزان پیشرفت دانش‌آموزان در حوزه کتابخوانی را مورد ارزیابی قرار دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها