چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
سیر تا پیاز چاپ دیجیتال / حرکت چاپ به سمت استفاده تؤامان از اُفست و دیجیتال

چاپ دیجیتال یکی از فناوری‌های جدید چاپ محسوب می‌شود که به دلیل تولید محصول در زمان کوتاه و در تیراژ‌های پایین حتی یک نسخه‌ای، در بازار جهانی نفوذ کرده است. گزارش پیش‌رو ضمن ارائه همه آنچه که در این نوع از چاپ (مزیت‌ و معایب‌) مطرح است، به بیان راهکارهایی برای ترویج آن در بازار ایران می‌پردازد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - چاپ دیجیتال معمولاً شامل چاپ حرفه‌ای در تیراژهای کم‌تعداد توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که به‌وسیله چاپگرهای لارج فرمت و یا چاپگرهای لیزری و جوهرافشان حرفه‌ای انجام می‌شود. چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روش‌های سنتی مثل چاپ اُفست است، اما این قیمت بالاتر معمولاً با صرفه‌جویی در هزینه‌های دیگری که در تهیه پلیت‌های چاپ انجام می‌شوند، برای تیراژهای کم‌تعداد جبران می‌شود.

این روش امکان چاپ بلافاصله پس از تقاضا در تیراژ محدود را فراهم می‌آورد و امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه (اطلاعات متغیر) در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد. صرفه‌جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشین‌های چاپ دیجیتال در بالا بردن کیفیت، پایین آمدن هزینه تمام‌شده هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ به این معناست که چاپ دیجیتال در حال رسیدن به نقطه رقابت با چاپ اُفست و حتی پیشی گرفتن از آن است.
 
در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی کاغذ، امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین وجود دارد و به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات کم‌تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیون‌ها برگ ساخته نشده است، بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند که البته این کار را خیلی خوب انجام می‌دهد. بنابراین با توجه به هزینه تمام‌شده و سرعت کار، چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و مقرون به‌صرفه است. البته از سال ۲۰۱۰ فناوری‌های نوین در چاپ دیجیتال به کار گرفته شد که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر و همچنین تغییر سیستم پاشش جوهر، چاپگرهای دیجیتال جوهرافشان توانستند بسیاری از محدودیت‌ها را در زمینه سرعت و هزینه تولید کنار بزنند.
 
در چاپ دیجیتال با توجه به وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می‌توانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید کارت تبریک‌های شخصی‌شده با تصاویر مختلف و یا کارت پرسنلی با طرح‌های مختلف را در هر دور، چاپ کنید. همچنین این قابلیت به شما امکان چاپ اطلاعات متغیر را می‌دهد. یعنی می‌توانید در هر نسخه چاپی خود اطلاعات متغیری را چاپ کنید این اطلاعات می‌تواند شماره سریال و یا نام گیرنده و یا تصویر هر فرد باشد.
 
چاپ دیجیتال با سایر روش‌های چاپ مثل چاپ اُفست دارای تفاوت اساسی است برخی از این تفاوت‌ها به شرح زیر است:

به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ شامل لیتوگرافی، فرایند چاپ دیجیتال کوتاه‌تر است.

در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپ‌شده مقدار ثابتی است.

در این روش میزان مواد باطله شامل کاغذ و مواد شیمیایی کمتر است چون نیازی به رسیدن به رنگ و یا تنظیمات حین چاپ وجود ندارد.

چاپ دیجیتال در هر دور چاپ می‌تواند تصویر و متن متفاوتی را چاپ کند چون در این روش از پلیت استفاده نمی‌شود.
 
آن‌چه که در سطور بالا مطالعه کردید، همه آن‌چیزی است که در سلسله گفت‌وگوی خبرنگار «ایبنا» با کارشناسان و متخصصان چاپ دیجیتال با موضوع «مزیت‌های چاپ دیجیتال نسبت به چاپ سنتی» مطرح شده است. هر یک از این کارشناسان ضمن بیان مزیت‌های این نوع از چاپ، معایب را نیز مطرح کردند و در نهایت همگی خواستار فرهنگ‌سازی برای توسعه هر چه بیشتر دایره استفاده از چاپ دیجیتال در کشور بودند.  
 
علاقه‌مندان برای مطالعه مشروح این گفت‌وگو می‌توانند با کلیک بر (اینجا) با دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسان آشنا شوند.
 
جلال ذکائی، مدیر گروه ترنج و مدیرمسئول ماهنامه تخصصی چاپخانه با بیان این‌که امروز چاپ دیجیتال یک توصیه و پیشنهاد نیست، بلکه الزام و اجبار است، گفت: چاپ دیجیتال به هدفمند شدن سرمایه‌گذاری در صنعت نشر کمک بسیار زیادی می‌کند. (اینجا)

امیرحسین قاسمی، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه چاپ دیجیتال و تبلیغات با بیان این‌که چاپ دیجیتال به دلیل جلوگیری از ایجاد ضایعات، حائز اهمیت است، گفت: چاپ دیجیتال حدود 5 سال است که به بلوغ قابل توجهی رسیده و استفاده از آن اجتناب‌ناپذیر شده است؛ بنابراین ضرورت دارد که تبلیغ و فرهنگ‌سازی در این زمینه بیش از پیش صورت گیرد. (اینجا)
 
سیامک دری، مدیر انتشارات دُرسا با بیان این‌که شاید به دلیل تیراژ پایین کتاب‌ها و محدودیت‌های حوزه نشر، چاپ دیجیتال در آینده بخش زیادی از بازار را اشغال کند، گفت: چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود، عملیاتی و به‌صرفه است. (اینجا)
 
بهرام عفراوی، طراح گرافیک، ناشر و مؤلف کتاب‌های تخصصی حوزه گرافیک و چاپ گفت: چاپ دیجیتال مراحل پیچیده مکانیکی چاپ انبوه را ندارد، بلکه می‌توان در چاپ دیجیتال فرایند کامل تولید کتاب را در یک مجموعه بسیار کوچک و به‌‌هم پیوسته انجام داد. (اینجا)

سعید ایران‌عقیده، رئیس هیأت‌مدیره انجمن چاپ دیجیتال ایران، ضمن تشریح مزیت‌های استفاده از چاپ دیجیتال، تأکید کرد: باید بپذیریم که در آینده بسیار نزدیک آینده از آنِ چاپ دیجیتال است. (ایبنا)

رضا نورایی، کارشناس چاپ با بیان این‌که متأسفانه هنوز مدل منطقی در چاپ دیجیتال در دست نیست، گفت: با آمدن چاپ دیجیتال این درک به‌وجود آمد که می‌شود کتاب خاصی را به دست همه رساند تا مردم با کتاب و امکان چاپ دوست شوند. (ایبنا)


 
علی ظریف، کارشناس و مدرس چاپ ضمن بیان روندی که بهره‌وری از تکنولوژی چاپ دیجیتال را اقتصادی و توجیه‌پذیر می‌کند، گفت: در یک نگاه خوشبینانه می‌توان گفت که این روند، زمینه سهولت دسترسی به کتاب و افزایش نسبی سرانه مطالعه را به دنبال دارد. (ایبنا)
 
منوچهر یارعلی، بازرس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، مثبت بودن آینده صنعت چاپ را در گرو تجمیع مجموعه‌های کوچک و تبدیل آن‌ها به یک مجموعه دانست و گفت: مجموعه‌ای در این عرصه می‌تواند موفق باشد که تولید انبوه و دیجیتال را توأمان در اختیار داشته باشد. (ایبنا)

شاهین روحانی، مدیرعامل شرکت پارس پیرامید کاسپین و مدرس دانشگاه چاپ گفت: چاپ دیجیتال امکان اعمال تغییرات جزئی و کلی را در تولید به همراه می‌آورد، بنابراین هزینه تولید در تیراژ محدود با استفاده از چاپ دیجیتال مقرون به‌صرفه است. (ایبنا)

خدایار صادقی، نویسنده و کارشناس حوزه چاپ، معتقد است که در شرایط موجود، ناشران اگر هم بخواهند، قادر به استفاده از مزایای مثبت چاپ دیجیتال در امر نشر نیستند، چراکه تولید کتاب به روش دیجیتال، پیوند عمیقی با مدل کسب و کار تولید کتاب براساس تقاضا دارد که سال‌هاست در جهان بکار گرفته شده و صنعت نشر کشور، تاکنون آمادگی لازم برای تطبیق مدل کسب و کار خود با این فناوری را نداشته است. (اینجا)

حسین یاراحمدی، مترجم و مدرس دانشگاه چاپ، ضمن بیان ارتباط میان چاپ دیجیتال و کتاب، معتقد است که سرعت تغییر فناوری‌ و تکنولوژی‌ها در چاپ دیجیتال بیشتر از سایر روش‌های چاپ است و بنابراین باید زیرساخت‌های همگام بودن کشور با این تکنولوژی‌ها فراهم شود. (اینجا)

حمید فریور، مدیر تولید شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران با بیان این‌که اگر ناشران بدانند در نشر دیجیتال نیز می‌توانند سود ببرند، هیچ‌گاه سختی چاپ اُفست را به جان نمی‌خرند، گفت: باید برای ترویج استفاده از چاپ دیجیتال و در ادامه برای پیشگیری از ورشکستگی صنعت نشر مکتوب، قوانین چاپ دیجیتال تدوین شوند. (اینجا)

وحید پیشان، مدرس چاپ و عضو پیوسته اتحادیه چاپخانه‌داران تهران گفت: مادامی که حق مالکیت معنوی را به رسمیت نشناسیم و استفاده بی‌رویه کاغذ اصلاح نشود، همه ناشران به سمت استفاده از چاپ‌های متداول می‌روند؛ بنابراین چاپ دیجیتال با تمام مزایایی که دارد، مغفول می‌ماند. (اینجا)

از جمع‌بندی مباحث می‌توان چنین نتیجه گرفت که آینده به سمتی پیش می‌رود که شرکت‌های اُفست در کنار شرکت‌های چاپ دیجیتال قرار می‌گیرند و این‌گونه نیست که چاپ اُفست حذف شود، بلکه شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات اُفست درصدد هستند که یونیت دیجیتال را به تکنولوژی خود اضافه کنند و در جهت دیجیتالی شدن قدم برداشته‌اند، بنابراین در آینده شاهد تغییرات بیشتر این ماشین‌آلات در این راستا خواهیم بود و به همین دلیل و با توجه به فواید استفاده از چاپ دیجیتال که در سطور بالا از زبان کارشناسان و صاحبنظران این عرصه بیان شده‌ است، ضرورت دارد قوانین چاپ دیجیتال تدوین و فرهنگ استفاده از آن با به‌روز کردن ماشین‌آلات چاپ دیجیتال نهادینه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها