همزمان با عید سعید غدیر خم و با هدف تسریع در پاسخگویی به نیاز پژوهشگران بهصورت غیرحضوری، از طریق ابزارهای الکترونیکی (پست الکترونیک، چت و پیامک) «خدمات مرجع مجازی» در ادارهکل کتابهای خطی و نادر راهاندازی شده است.
از این پس کاربران میتوانند بدون نیاز به حضور در محل کتابخانه ملی، پرسشهای (پژوهشی و غیرپژوهشی) مربوط به کتابهای خطی و نادر را با کارشناسان مرجع مجازی در میان گذاشته و پاسخ مناسب را در کمترین زمان ممکن بین 1 الی 5 روز کاری دریافت کنند.
بنا بر گزارش ادارهكل كتابهای خطی و نادر، پاسخگویی به پرسشهای کاربران در روزهای کاری شنبه تا چهارشنبه و براساس منابع و امکانات موجود در کتابخانه ملی و مطابق با خطمشی خدمات مرجع مجازی مصوب سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صورت خواهد پذیرفت.
این نوع خدمات در کتابخانه ملی از سال 1390 ارائه میشود. بر پايه گزارش ادارهكل كتابهای خطی و نادر با توجه به مزایای خدمات مرجع مجازی و استقبال پژوهشگران از خدمات غیرحضوری، این نوع خدمات در حوزه نسخههای خطی و نادر نیز اجرایی شد. از اين پس پژوهشگران با کارشناسان این نوع منابع بهصورت مستقیم و غیرحضوری در ارتباط خواهند بود.
این نوع خدمات در بسیاری از کتابخانههایی که خدمات منابع خطی و نادر ارائه میکنند، هنوز اجرایی نشده و ادارهکل کتابهای خطی و نادر کتابخانه ملی ایران در بین سایر کتابخانههای صاحبنام کشور در این حوزه، جزو اولینها محسوب میشود.
خدمات مرجع مجازی بهصورت آزمایشی از خرداد 1395 توسط گروه اطلاعرسانی ادارهکل کتابهای خطی و نادر آغاز بهکار کرده بود و اینک همزمان با فرارسیدن عید سعید غدیر خم، رسما آغاز بهکار آن اعلام میشود. گروه اطلاعرسانی ادارهکل کتابهای خطی و نادر کتابخانه ملی همهروزه پاسخگوی پرسشهای پژوهشگران است.
پژوهشگران برای بیان پرسشهای خود میتوانند به نشانی http://www.nlai.ir مراجعه و پاسخ مناسب را در کمترین زمان ممکن دریافت کنند. ارائه خدمات چت (گفتگوی همزمان) شنبه تا چهارشنبه در ساعات 10 الی 12 صورت خواهد پذیرفت.
نظر شما