مزیتهای چاپ دیجیتال نسبت به چاپ سنتی / 13
پیشان: مادامی که حق مالکیت معنوی را به رسمیت نشناسیم چاپ دیجیتال مغفول میماند
وحید پیشان، مدرس چاپ و عضو پیوسته اتحادیه چاپخانهداران تهران گفت: مادامی که حق مالکیت معنوی را به رسمیت نشناسیم و استفاده بیرویه کاغذ اصلاح نشود، همه ناشران به سمت استفاده از چاپهای متداول میروند؛ بنابراین چاپ دیجیتال با تمام مزایایی که دارد، مغفول میماند.
وی توضیح داد: بهطور مثال، وقتی دانشجویی برای تبدیل پایاننامه خود به یک نسخه کتاب، به ناشر مراجعه میکند، ناشر ترجیح میدهد آنرا به دلیل محدود بودن تیراژ و برای صرف هزینههای کمتر، بهصورت دیجیتال منتشر کند.
این مدرس چاپ با اشاره به دیگر مزایای چاپ دیجیتال نسبت به چاپهای متداول، افزود: در چاپ دیجیتال با توجه به وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما میتوانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنید. بهعنوان مثال شما میتوانید کارتتبریکهای شخصیشده با تصاویر مختلف و یا کارت پرسنلی با طرحهای مختلف را در هر دور چاپ کنید. همچنین این قابلیت به شما امکان چاپ اطلاعات متغیر را میدهد. یعنی میتوانید در هر نسخه چاپی خود اطلاعات متغیری را چاپ کنید؛ این اطلاعات میتواند شماره سریال و یا نام گیرنده و یا تصویر هر فرد باشد.
پیشان، تنها عیب چاپ دیجیتال را بالا بودن قیمت تمامشده محصول نهایی دانست و گفت: البته میان تیراژ پایین و تیراژ بالا خلائی وجود دارد که هنوز چاپ دیجیتال نتوانسته، آن را برطرف کند. وقتی تیراژ اثری از یک نُرمی بالاتر رود، دیگر چاپ دیجیتال اهمیت خود را از دست میدهد. بهطور مثال اگر به شما بگویند یک جلد کتاب منتشر کنید، چاپ دیجیتال میصرفد اما اگر بگویند 100 جلد از اثری منتشر کنید، در چنین شرایطی به دلیل همخوانی هزینههای چاپ دیجیتال با هزینههای چاپهای متداول، ترجیح میدهید با وجود زمانبَر بودن چاپهای متداول، این نوع از چاپ را در اختیار بگیرید.
وی درباره اینکه «چرا برخی ناشران از چاپ دیجیتال استفاده نمیکنند؟» عنوان کرد: شاید علت اصلی این معضل، عقبماندگی نشر کشور از تکنولوژی روز دنیا باشد. از طرف دیگر همانطور که گفتم، در چاپ دیجیتال وقتی تیراژ از یک نُرمی بالاتر میرود، هزینههای چاپ دیجیتال و چاپهای متداول مانند اُفست، برابری میکند. بنابراین ناشر ترجیح میدهد با اُفست چاپ کند. متأسفانه این دسته از ناشران فقط هزینهها را در نظر میگیرند و سایر موارد مانند اینکه برای تولید یک کتاب، چندین درخت باید قطع شوند و اینکه باید از هدررفت سرمایه به منظور استفاده نسل آینده، جلوگیری کرد، درنظر نمیگیرند.
این عضو پیوسته اتحادیه چاپخانهداران تهران ادامه داد: ما از آنچه که مدنظر چاپ دیجیتال است، عقب ماندهایم چراکه هنوز ضرورت آن احساس نشده است. به همین دلیل ناشران ترجیح میدهند، حتی در شرایطی که تیراژ پایین باشد، از اُفست استفاده کند و در نهایت بسیاری از نسخهها به دلیل خریداری نشدن از سوی مخاطبان، در انبار نگهداری شوند و خاک بخورند و سرانجام خمیر شوند و دوباره از آنها برای تولید محصول ـ البته با کیفیت نازل ـ استفاده شود.
این مدرس چاپ گفت: البته ناگفته نماند در کشور تعداد چاپخانههایی که بتوانند نیاز ناشرانی که چاپ دیجیتال میکنند، برطرف کنند بسیار اندک است. بنابراین ناشران کمتر برای حرکت در این مسیر رغبت نشان میدهند.
پیشان درباره آینده صنعت چاپ و نشر، اظهار کرد: مادامی که حق مالکیت معنوی را به رسمیت نشناسیم و استفاده بیرویه کاغذ اصلاح نشود، همه از چاپهای متداول استفاده میکنند و وقتی این شرایط پیش بیاید، تمام درختها و منابع طبیعی در خدمت چاپ قرار میگیرند و محصولاتی تولید میشوند که اصلاً خوانده هم نمیشوند.
وی افزود: از طرف دیگر، دولتمردان و مسئولان ما باید به هنگام صدور مجوز برای آثار، شمارگان آنها را نیز مدیریت کنند تا آثار به اندازه نیاز بازار منتشر شوند، چراکه اگر چنین نباشد به دلیل خریداری نشدن آثار توسط مخاطبان، انباشت آثار در انبارها خواهیم داشت و سرمایه طبیعی از بین خواهد رفت؛ اینجاست که اهمیت چاپ دیجیتال نمایان میشود.
این عضو پیوسته اتحادیه چاپخانهداران تهران عنوان کرد: 50 درصد دستگاههای نمایشگاه دروپا سال جاری، دیجیتال بود؛ چرا هنوز ما به این سمت (چاپ دیجیتال) نرفتهایم؟ چون هنوز ضرورت آن برای مسئولان ما احساس نشده است. چرا در مازندران شاهد سیل میشویم؟ چون به دلیل قطع مکرر درختان دیگر ریشهای برای جذب آب وجود ندارد. متأسفانه همه این معضلات ناشی از نبود احساس نیاز به چاپ دیجیتال است.
نظر شما