نقطهی تمایز کتاب «نبایدهای کسب و کارهای کوچک و کارآفرینانه» در ارائهی نبایدهای کسب و کار است. آنچه عموماً در کتابهای مربوط به حوزه کسب و کار طرح میشود، به نوعی بایدها و آنچه باید کرد است؛ در حالی که در این کتاب تلاش شده گوشهای از «نبایدها» و آنچه نباید کرد، تحلیل شود.
عناوین چهار فصل اصلی کتاب شامل یک کسب و کار رویایی (مطالعه موردی اول)، نبایدهای یک کسب و کار رویایی (مورد اول)، یک کسب و کار رویایی دیگر (مورد دوم)، نبایدهای یک کسب و کار رویایی دیگر (مورد دوم) است.
پرویز درگی، مدرس دانشگاه و محقق بازاریابی در پیشگفتاری بر این کتاب مینویسد: «از حدود 3 سال پیش از انتشار این کتاب، برنامهای در رادیو اقتصاد شکل گرفت که ابتدا عبور از بحران نام داشت و سپس به جزر و مد تغییر نام یافت. در این برنامه نیز در هر جلسه یکی از کارآفرینان که در ادارهی کار و کسب خویش دچار بحران یا مسائل خاص شده بود، تشریف میآوردند و یکی از مشاوران کاررو کسب (که در بعضی برنامهها خودم بودم) حضور مییافت و به صورت زنده با گوش کردن و طرح سوالات به کارآفرین کمک میکرد تا موضوع را بهخوبی تحلیل کند، سپس مشاور (کارشناس) مربوطه با ارائه راهحلهای کاربردی به راهنمایی کردن جهت برونرفت از آن مسأله یا مسائل میپرداخت.
این برنامه با بازخورد بسیار خوبی از سوی شنوندگان که عمدتا دستاندرکاران کار و کسب بودند مواجه شده بود تا اینکه همکار عزیزم دکتر سید سعید میرواحدی و سرکار خانم ندا موسوی این کتاب کوچک در ظاهر اما بزرگ در محتوا را برای نشر در انتشارات بازاریابی آوردند. کتاب را با دقت خواندم. ابتد از اینکه روی نبایدها کار کرده بودند لذت بردم، و سپس با جامعیتنگری و دقت در نگارش کتاب آن هم با قلمی شیوا که نشاندهندهی دانایی نگارندگان در سادهسازی و سادهگرایی است، مواجه شدم. تصور اینکه یک کتاب با این حجم کم بتواند اینقدر مطالب علمی و عملی را در قالب دو داستان واقعی ارائه کند، در ظاهر دشوار است، اما علمی شده است.»
در بخش دیگری از مقدمه کتاب میخوانیم: «شما که هماکنون در حال خواندن این کتاب هستید به احتمال بسیار زیاد صاحب یک کسب و کار کوچک، فعال در حوزهی کسب و کار، محقق و علاقهمند و شاید هم دانشجوی حوزههای مرتبط هستید. پس از این کتاب هم احتمالا کتابهای متعددی در زمینهی کسب و کار بهویژه کسب و کارهای کوچک و کارآفرینانه مطالعه کردهاید.
همه تلاشمان را کردهایم که این کتاب، کاربردی باشد و بتواند گرهای از مشکلات فعالان کسب و کارهای کوچک باز کند، نقطهی تمایز این کتاب در ارائهی نبایدهای کسب و کار است. آنچه عموما در کتابهای مربوط به حوزهی کسب و کار طرح میشود، به نوعی بایدها و آنچه باید کرد است؛ در حالی که در این کتاب تلاش کردهایم گوشهای از «نبایدها» و آنچه نباید کرد را تحلیل کنیم.»
ساختار کتاب براساس دو داستان واقعی از دو کسب و کار متفاوت است که در کارآفرین متفاوت تجربه کردهاند. ابتدا داستان کوتاهی از فعالیت هر یک از کسب و کارها مطرح میشود، و در آخر نبایدهایی که میتوان از این کسب و کارها درس گرفت مطرح شده و تحلیل میشود. تلاش شده است که این نبایدها با زبانی ساده مطرح شده، و سپس با اصول علمی کسب و کار و کارآفرینی، تحلیل شود. آنچه در این کتاب مطرح شده است، مشکلات واقعی کسب و کارهای کوچک و اشتباهات کارآفرینان این کسب و کارها است که مطالعه آنها میتواند مانع از تکرار اشتباهات کارآفرینان این کسب و کارها شود و سایر کسبوکارها باشد.
در داستانهایی که در کتاب ذکر شده است، به دلیل حفظ حقوق افراد تلاش شده تا نامی از افراد، محصولات، مکانها و ... برده نشود، بدین رو هرگونه تشابه اسامی در این داستانها کاملا اتفاقی است و در مواردی که لازم به ارائهی اسامی بوده، از اسامی مستعار استفاده شده است.
به گفته مولفان اثر، این کتاب حاصل تجربیات، پژوهشها و مطالعات نگارندگان آن است و مطمئناً خالی از اشتباه و نقص نیست. نظرات ارزشمند خوانندگان قطعاً میتواند در بهبود این اثر در چاپهای بعدی مفید و موثر باشد.
کتاب «نبایدهای کسب و کارهای کوچک و کارآفرینانه» با شمارگان هزار نسخه در 96 صفحه به بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات بازاریابی در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
نظر شما