یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
سپنجی با کتاب‌های جدید در حوزه رسانه به بازار کتاب می‌آید/ از مصرف فرهنگی و رسانه‌ای در شهرهای مدرن تا مخاطب‌پنداری در ایران معاصر

امیرعبدالرضا سپنجی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی این روزها کتاب‌های جدیدی با عناوین «مخاطبان و رسانه‌ها؛ چشم‌اندازهای نوین»، «مصرف فرهنگی و رسانه‌ای در شهرهای مدرن»، «مخاطب پنداری در ایران معاصر» و «سیاست‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات» را روانه بازار نشر می‌کند.

امیرعبدالرضا سپنجی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی مطالعات فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از چاپ کتاب «مخاطبان و رسانه‌ها؛ چشم‌اندازهای نوین» خبر داد و افزود: این کتاب تا پایان تابستان از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه چاپ این کتاب به تعویق افتاده بود با این وجود به زودی منتشر می‌شود. نسخه اصلی کتاب در سال 2007 منتشر شده است البته در سال 2010 ویراست جدیدی از آن ارائه شد که در ترجمه کتاب حاضر از آن استفاده نشده است، بنابراین این کتاب مباحث مرتبط با شبکه‌های اجتماعی موبایلی را دربرنمی‌گیرد.
 
سپنجی همچنین با اشاره به انتشار کتاب دیگری با عنوان «مصرف فرهنگی و رسانه‌ای در شهرهای مدرن» تا پایان تابستان سال جاری گفت: این کتاب نیز ترجمه‌ای از اثری با عنوان «شهر و مصرف» است که من عنوان آن را کمی تغییر دادم. این کتاب پیش از این قرار بود از سوی موسسه برنامه‌ریزی شهرداری تهران منتشر شود اما به دلیل تغییرات مدیریتی ممکن نشد و اکنون قرار است موسسه نهج‌البلاغه این کتاب را منتشر کند.

به گفته عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی مطالعات فرهنگی، کتاب حاضر به سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای در شهرهای مدرن می‌پردازد چون به هر حال در شهرهای کلانی چون تهران به غیر از مباحث مرتبط با حمل و نقل و ترافیک مباحث فرهنگی مهمی نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد: بنابراین از آنجا که ادبیات موضوعی در این باره وجود نداشته این کتاب مشتمل بر هشت فصل تدوین شده است که در آن تعریفی از شهر و شهرهای مدرن ارائه می‌شود. علاوه بر این تعاریف مصرف و مصرف کالایی نیز بررسی شده و در ادامه به شرح مصرف فرهنگی و رسانه پرداخته می‌شود. تفاوت بین فرهنگ بالادست و پایین‌دست در شهرها و تقابل بین این دو نیز تشریح شده است.

سپنجی در ادامه از تالیف کتاب دیگری با عنوان «مخاطب‌پنداری در ایران معاصر» خبر داد و افزود: این کتاب نیز مستخرج از رساله دکتری من است و کارهای ویراستاری آن انجام شده است و به زودی از سوی انتشارات سیمای شرق منتشر می‌شود.

وی افزود: در این کتاب نگاه سرآمدان کشورهای اسلامی به رسانه‌ها و مخاطبان به ویژه جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است. کوشیده‌ام در این کتاب مدل نظری و مفهومی درباره این موضوع ارائه شود.
 
به گفته عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی مطالعات فرهنگی، مهدی محسنیان‌راد، نیز مقدمه‌ای مشتمل بر 40 صفحه بر این کتاب نگاشته است که امیدوارم مباحث آن برای مخاطبان فرهنگی مفید و موثر باشد.
 
سپنجی در پایان از اتمام نگارش کتابی درباره «سیاست‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات» خبر داد و یادآور شد: این پروژه دو سال پیش توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به من سفارش داده شد که اکنون جمع‌بندی آن به زودی برای انتشار تحویل این پژوهشگاه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها