شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
صدور مجوز نشر کتاب به انتشاراتی‌ها واگذار شود/اقدام شایسته خانه کتاب در اجرای طرح‌های کتابی

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه معتقد است که صدور مجوز نشر کتاب باید به انتشاراتی‌ها واگذار شود.

مهدی ربانی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: کار بررسی کتاب‌ها و صدور مجوز نشر آن‌ها به جای این‌که به ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شود، بسیار شایسته است به انتشاراتی‌ها سپرده شود. به این منظور، هر انتشاراتی با راه‌اندازی یک اتاق فکر، می‌تواند هم باری از مسئولیت‌های دولت بکاهد و هم فضای باز آزادی بیان فراهم شود.

وی با بیان این‌که هر اندازه دولت از تصدیگری خود در این زمینه بکاهد، مشکلات نظام تقلیل می‌یابد، ادامه داد: با تحقق این مهم ـ واگذاری صدور مجور نشر کتاب به انتشاراتی‌ها ـ  اگر کتابی هم مغایر با ارزش‌های نظام و مفاهیم اخلاقی منتشر شود، ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند نسبت به رفع مشکلات اینچنینی ورود پیدا کنند.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: روی سخن من به افرادی است که واگذاری صدور مجوز نشر به انتشاراتی‌ها را صلاح نمی‌بینند؛ این افراد باید بدانند که اگر این قشر از جامعه صلاحیت نداشتند، اصلاً مجوز یا پروانه نشر دریافت نمی‌کردند، بنابراین باید به آن‌ها اعتماد کرد. مادامی که این بی‌اعتمادی‌ها در جامعه وجود داشته باشند، تبعات منفی آن متوجه نظام خواهد شد. 

ربانی‌نژاد ضمن تأکید بر این نکته که نمی‌شود سلیقه‌های دیگران را نادیده گرفت، عنوان کرد: انتشاراتی‌ها می‌توانند با تعهدات اخلاقی و در چهارچوب ارزش‌های نظام، در زمینه صدور مجوز نشر کتاب اِعمال سلیقه کنند.

وی گفت: در گذشته هر کتابی که چاپ می‌شد، ناشر مقدمه‌ای از خود در ابتدای آن ارائه می‌‌داد؛ این امر نشان‌دهنده این موضوع بود که ناشر، خود اهل مطالعه و انسان فرهیخته‌ای است. اما اکنون شرایط آنقدر نامساعد شده است که هر فردی با هر میزان تحصیلات، انتشاراتی تأسیس می‌کند! معتقدم باید به‌جای سخت‌‌گیری در صدور مجوز نشر کتاب، این جدیت در صدور مجوز نشر برای ناشران به‌کار برده شود و به ناشری اجازه فعالیت در این زمینه داده شود که قابل اعتماد و صاحب‌نظر باشد.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه ادامه داد: حتی معتقدم بودجه‌ای که صرف برگزاری نمایشگاه‌های کتاب می‌شود، باید به انتشاراتی‌ها و کتابفروشی‌ها تزریق شود؛ در این‌صورت، هم ایجاد اشتغال می‌شود هم این قشر از جامعه، نسبت به تولید و انتشار کتاب‌های خوب و ارزشمند رغبت نشان می‌دهد.

ربانی‌نژاد اظهار کرد: در این راستا موسسه خانه کتاب به‌خوبی عمل کرده و با راه‌اندازی طرح‌های مختلف «کتابفروشی به وسعت ایران»، «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» برای تقویت ناشران و کتابفروشان گام برداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها