در بیانیه هیات داوران یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی مطرح شد
تولید کتابهای غیرمرتبط از نقاط ضعف روابط عمومی برخی سازمانهاست/ جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی برگزیدگانش را شناخت
روابط عمومی ها دربخش ویژه نامه و کتب، یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی حضور خوبی داشتند و کیفیت و تنوع آثار در این حوزه قابل تامل بود. به گفته هیات داوران، یکی از مزایای تهیه و انتشار کتب و ویژه نامه ها، مستند سازی فعالیتهای روابط عمومی هاست. نقطه ضعف در این بخش را میتوان به تولید برخی کتابهای غیرضروری و غیرمرتبط با اهداف و وظایف سازمانی نام برد.
بیانیه هیات داوران یازدهمین دوره جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در این مراسم به شرح زیر قرائت شد: «فرصتی دوباره فراهم شد که شاهد برگزاری جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در گام یازدهم باشیم، جشنوارهای که با هدف فراهم کردن بستری مناسب برای ایجاد فضای رقابتی سالم است که در آن روابط عمومیها بتوانند آثار و عملکرد و فعالیتهای انتشاراتی یک ساله خود را در معرض قضاوت و داوری قرار دهند و درنهایت بتوانیم الگوهای موفق انتشاراتی را در دو حوزه نشر مکتوب و مجازی ارائه داده و گامی هر چند کوچک در راستای ارتقاء تولیدات انتشاراتی روابط عمومیهای کشور برداریم. به هرحال این اقدام در راستای استانداردسازی فعالیتهای روابط عمومیها و در نوع خود دارای رویکردی آموزشی است.
همچنین جشنواره یازدهم با کولهباری از تجربهای بیش از یک دهه، با نگاهی جامع سعی کرده همگام با فناوریها و ضرورتهای روز در حوزه تولیدات انتشاراتی مکتوب و آنلاین حرکت کرده و خود به مثابه الگویی برای ارتقاء سطح کمی و کیفی تولیدات انتشاراتی اقدام کند.
امسال بر پایه فراخوان انجمن متخصصان روابط عمومی بیش از 100 سازمان در این رویداد علمی با ارائه بیش از 1500 اثر مشارکت داشتهاند که این امر حکایت از استقبال چشمگیر جشنواره همچون گذشته مبتنی بر اعتماد دستاندرکاران روابط عمومی به حامیان خود را دارد. تمامی آثار رسیده در چند مرحله مجزا به وسیله استادان مجرب حوزه ارتباطات و روابط عمومی و کارشناسان خبره مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.
بررسی آثار و مستندات حاکی از آن است که گرچه انتشارات الکترونیکی و چاپی روابط عمومی به لحاظ کمی از رشد و تنوع قابل توجهی برخوردار شده است اما همچنان نیاز به برنامهریزی به لحاظ توسعه کیفی تولیدات انتشاراتی بهویژه در حوزه استفاده از تکنیکهای جدید نشر الکترنیک در روابط عمومیها احساس میشود و پارهای از رشتههای مورد ارزیابی از رشد مناسبی برخوردار نیستند و امکان انتخاب برای داوران جشنواره را محدود میساخت که در ذیل برخی از کاستیهای مورد اشاره به استحضار میرسد:
الف) دربخش برنامه انتشاراتی حضور روابط عمومی ها در این بخش بسیار ضعیف و آثار رسیده در این بخش نسبت به سال گذشته بسیار کم بود. این امر بیانگر این است که روابط عمومیها با برنامه ریزی میانه خوبی ندارند. توصیه می شود که روابط عمومی ها برای حوزه انتشارات، برنامه ریزی داشته باشند و در این برنامه، تدوین ساختار و دستورالعمل، تهیه جدول انتشارات سالیانه، زمانبندی، بودجه بندی و ارزیابی را در نظر بگیرند.
ب) در بخش نشریه داخلی که شامل خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله، مقاله و ... بود موارد زیر قابل ذکر است.
در بخش خبر، گزارش و مصاحبه عدم توجه لازم به ارزشهای مهم خبری نظیر دربرگیری و عدم بهرهمندی از تمامی عناصر خبری در ساختار، عدم استفاده از تیتر و لیدهای انگیزشی و سبک مناسب از جمله نقاط ضعف در اکثر آثار رسیده در این بخش بوده است. همچنین نگاه صرف به شخصیتمحوری و شهرتگرایی در خبرهای سازمانی، تولیدات در این بخش را با کاستیهای ساختاری روبهرو که این گونه خبرها کمتر مورد توجه و استفاده مخاطبان قرار میگیرد.
در بخش سرمقاله و مقاله عدم توجه به ارجاع دهی و استنادات علمی، ضعف نگارش علمی، عدم استفاده از مقادیر کمی در تبیین و توصیف مقاله، فاصله گرفتن از مقاله مطبوعاتی و عدم توجه لازم به مسایل روز سازمانی در سرمقاله را میتوان از جمله کاستیها در آثار این بخش عنوان کرد.
ج) در بخش ارتباط الکترونیکی، آثار روابط عمومیها در چهار شاخه وبسایت، مولتی مدیا، نسخه موبایلی سایت و برنامههای کاربردی (اپلیکیشنها) مورد ارزیابی داوران قرار گرفت، علیرغم افزایش ضریب نفوذ اینترنت و توسعه نرم افزارها و اپلیکیشنها در سالهای اخیر، سایتهای روابط عمومی در حوزه محتوای الکترونیکی هنوز از شیوه های سنتی تولید محتوا استفاده میکنند و در پرداختن به مباحث تخصصی قدرت کافی را برای جلب رضایت مخاطبان ندارند.
عرصه شبکههای اجتماعی، در بیش از 60 درصد روابط عمومیها نادیده گرفته شده است. حدود 90 درصد سایت ها در بهینه سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو، بدون توجه به اصول روابط عمومی اینترنتی عمل می کنند. بنابراین در بسیاری از موارد سایت های روابط عمومی در موتورهای جستوجو دیده نمی شوند. این مساله توجه بیشتر به شبکه های اجتماعی و سئو پی آر را می طلبد.
خوشبختانه استفاده از سایت موبایل گسترش یافته و بسیاری از روابط عمومی ها کارهای خوبی در این زمینه ارائه داده بودند. سیستم ارسال و دریافت پیامک به شدت مورد استقبال روابط عمومی هاست. یکی از نقاط ضعف عمده، عدم دسترسی مناسب به اپلیکیشن در سایتها بود. سازمانهایی که اپلیکیشن طراحی کرده بودند، تبلیغات مناسبی از اپلیکیشن در سایت قرار نداده بودند. در ارزیابی آثار امسال بهره مندی از خبرنامه های الکترونیکی، نظرسنجی، خوراک، پادکست، وادکست، نقشه سایت، چند رسانه ای و پیامک مورد توجه قرار گرفته بود.
د) در بخش فیلم و تیزر پس از بازبینی فیلمهای دیده شده میتوان گفت که بی توجهی به بیان، زبان، گرامر سینمایی و عناصر بصری در قالب آثار رسیده مشهود است. اما برخی از آثار رسیده از تنوع تصویری و بصری، تدوین و گفتار متن متناسب با تصویر و تصویربرداری درست همراه بوده است. ایجاز و اختصار در اغلب آثار مورد توجه قرار نگرفته است.
ر) در بخش تحلیل محتوا و پژوهشهای بنیادی آثار قابل توجهی تولید نشده است، در بخش تحلیل محتوا، آثار رسیده با کیفیت انجام نشده است هر چند اصول تحلیل محتوا انجام گرفته است اما موضوعات انتخابی از موضوعات کلیدی روابط عمومی محسوب نمی شود. نظرسنجی های دریافتی نیزبا توجه به حجم نمونه ها از اعتبار و روایی کافی برخوردار نیست تا بتوان به نتایج آن تکیه و تاکید کرد.
ز) در بخش تبلیغ مکتوب با توجه به ضرورت ارایه سریع پیام، ارتباط بین طرح و پیام ارایه شده کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر تبلیغات از جذابیت کمتر، خلاقیت و نوآوری محدودتری برخوردار بود و به طور کلی در طرحهای ارایه شده انسجام وجود نداشت و در بیشتر آثار، محتوای ارایه شده با طرح تناسب کافی نداشته است.
و) در بخش کارشناس برتر انتشارات، آثار رسیده در این بخش هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی نسبت به سال گذشته بسیار ضعیف بود. به همین دلیل، دو کارشناس با ارفاق موفق به کسب رتبه شدند. از آنجا که انتخاب و معرفی کارشناسان برتر از سوی روابط عمومی ها در جشنواره های رقابتی، در افزایش بهره وری و ایجاد انگیزه تاثیر بسزایی دارد، لذا توصیه می شود روابط عمومیها برای حضور کارشناسان در این بخش برنامه ریزی داشته باشند.
ه) دربخش ویژه نامه و کتب، روابط عمومی ها در این بخش حضور خوبی داشتند و کیفیت و تنوع آثار در این حوزه قابل تامل است. یکی از مزایای تهیه و انتشار کتب و ویژه نامه ها، مستند سازی فعالیت های روابط عمومی هاست. نقطه ضعف در این بخش را میتوان به تولید برخی کتابهای غیرضروری و غیرمرتبط با اهداف و وظایف سازمانی نام برد. همچنین انتخاب قلم نامناسب، عدم بهرهگیری از تصاویر، نمودار و جدول و حاشیه رویهای زیاد و نثر ثقیل از دیگر موارد قابل ذکر در این بخش است که امید است در تولیدات بعدی در این بخش شاهد آثار اثرگذارتری باشیم، همچنین محتوای اثربخش، صفحه آرایی مناسب، تصویر پردازی و نگارش اصولی و علمی از ویژگی های مثبت ویژه نامه های این دوره از جشنواره بهشمار میرود.
در پایان هیات داوران جشنواره یازدهم ضمن تقدیر از تمامی روابط عمومیهای کشور که با حضور خود در برپایی این رویداد علمی بر شایستگی آن افزودند، بر استمرار و تسری آموزشهای علمی و کاربردی و همچنین استفاده هر چه بیشتر از توانمندیهای حرفهای و کارشناسی و مشورتی بهویژه درحوزه نشر مکتوب و الکترونیک بیش از پیش تاکید و توصیه دارد.
با سپاس مجدد از تلاشها و زحمات مدیران و کارشناسان و دست اندرکاران عرصه روابط عمومی کشور و به امید حضور و مشارکت بیشتر در جشنوارههای آینده.»
این جشنواره با همت انجمن متخصصان روابط عمومی و با همکاری دانشگاهها، روابط عمومی وزارتخانهها، سازمانها و شرکتهای خصوصی و دولتی در دو بخش رقابتی و آموزشی در دو گروه تهرانی و استانی در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد.
نتابج داوری آثار یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی به شرح زیر است:
کارشناسان برتر انتشارات روابط عمومی
رفعت فرزادفر/ کارشناس ارشد روابط عمومی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت
عاطفه سلطانی/ کارشناس روابط عمومی بانک شهر
پدیدآورندگان روابط عمومی
دکتر حسن ربیعی/ مدیرکل محترم روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور (کتاب: مدیریت شهرت و اعتبار)
مجید محمدپور/ روزنامهنگار و استاد محترم علوم ارتباطات (کتاب: روزنامهنگاری علمی و کاربردی)
همچنین در ادامه سازمانهای مختلفی از سراسر کشور در بخش کتاب حائز رتبههای برتر شدند.
نظر شما