دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
اعرابی: طرح‌هایی چون «تابستانه کتاب» بهترین شکل ارائه یارانه به مخاطبان کتاب است/ آموزش و پرورش باید مشارکت کند

مسعود اعرابی، مدیر کتابفروشی فرهنگان رازی گفت: ما در تبلیغات خود به این نکته اشاره کرده‌ایم که ارائه یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها و با اجرای طرح‌هایی چون «تابستانه کتاب» بهترین و متعالی‌ترین شکل ارائه یارانه به مخاطبان کتاب است. چراکه این طرح به روشنی مشخص کرده که مخاطب هدف یارانه‌ها چه کسانی هستند.

مسعود اعرابی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اجرای طرح «تابستانه کتاب» برای ارائه مستقیم یارانه به مخاطبان کتاب و حمایت از کتابفروشان گفت: کتابفروشی ما از دو نظر  کتابفروشی خاص است؛ اول اینکه با داشتن هزار مترمربع زیربنا، به لحاظ مساحت فروشگاهی بزرگترین کتابفروشی در سراسر کشور است و دوم اینکه این مرکز فرهنگی در محیطی کاملاً غیرفرهنگی در شهر تهران، یعنی راسته موتور فروش‌ها در خیابان حلال احمر واقع شده است که متأسفانه شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این منطقه بازخورد مناسبی برای فعالیت فرهنگی ما ندارد.

مدیر کتابفروشی فرهنگان رازی افزود: با تلاش همکارانم در این مرکز سعی کردیم کتابفروشی فرهنگان رازی را به یک مکان و پاتوق فرهنگی تبدیل کنیم که در این مسیر به توفیقاتی هم دست یافتیم، به طوری که مجموعه این فعالیت‌ها به سایر فروشگاه‌های این راسته نیز کشیده شده و به شکل‌گیری چهره‌ای نسبتاً فرهنگی در این راسته کمک کرده است اما همچنان با میزان فروش پایین کتاب در این منطقه مواجه بوده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح‌های حمایتی از کتابفروشان در دولت جدید ادامه داد: در این میان طرح‌های اجرا شده از سوی موسسه خانه کتاب توانست تحولی در بازار راکد کتاب در این منطقه ایجاد کند؛ به طوری که با شرکت در طرح «عیدانه کتاب» توانستیم از نزدیک تأثیر فوق‌العاده آن را بر افزایش مراجعه‌کنندگان به کتابفروشی و افزایش فروش خود تجربه کنیم. بر اساس آمار، فروش ما به حدود سه برابر افزایش پیدا کرد.
اعرابی ضمن قدردانی از طراحان و اجرا‌کنندگان این طرح‌ها گفت: با اجرای طرح عیدانه کتاب و دریافت بازخوردهای آن، طی تماسی تلفنی با جناب آقای غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، از زحمات ایشان در این زمینه تشکر کردم و درخواست تداوم اجرای این طرح‌ها را به ایشان دادم که خوشبختانه شنیدم که قرار است این طرح در فصل‌های مختلف اجرا شود. بنابراین با اعلام اجرای طرح «تابستانه کتاب» با کمال میل در آن شرکت کردیم.

مدیر کتابفروشی فرهنگان رازی درباره اطلاع‌رسانی طرح «تابستانه کتاب» نیز گفت: طبیعتاً این گونه طرح‌ها از رسانه‌های مختلف اطلاع‌رسانی شده و می‌شود به طوری که بسیار دیده‌ام حتی افرادی که اهل کتاب نیستند از اجرای این طرح مطلع بوده‌اند اما در کنار آن ما در کتابفروشی فرهنگان رازی، بودجه ویژه‌ای برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی این طرح در نظر گرفتیم و از طریق سایت فروشگاه، شبکه‌های اجتماعی، ارسال پیامک و توزیع تراکت، مشتریان خود را از اجرای «تابستانه کتاب» مطلع می‌کنیم.

وی افزود: ما در تبلیغات خود به این نکته اشاره کرده‌ایم که ارائه یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها و با اجرای طرح‌هایی چون «تابستانه کتاب» بهترین و متعالی‌ترین شکل ارائه یارانه به مخاطبان کتاب است. چراکه این طرح به روشنی مشخص کرده که مخاطب هدف یارانه‌ها چه کسانی هستند و از چه طریقی ارائه می‌شوند؛ اتفاقی که در شیوه‌های ارائه یارانه کتاب در گذشته به صورت کامل مشخص نبود.

اعرابی معتقداست تا زمانی که مردم در کوران اتفاقات فرهنگی قرار نگیرند، واکنشی نشان نمی‌دهند و این‌گونه اتفاقات باید آن‌قدر ادامه پیدا کند تا به یک کوران فرهنگی تبدیل شود و با همکاری سایر دستگاه‌ها و حمایت رادیو و تلویزیون و تبلیغات شهری و رسانه‌ای این موضوع قابل تحقق خواهد بود.

مدیر کتابفروشی فرهنگان رازی با اشاره به ظرفیت‌های بالای آموزش و پرورش در اجرای این‌گونه طرح‌ها گفت: به عنوان یک فرد فرهنگی که سال‌ها در سیستم آموزش و پرورش خدمت کرده عرض می‌کنم که مدت‌هاست که آموزش پرورش قدمی برای تربیت دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان بافرهنگ (و نه با سواد) برنمی‌دارد. به طوری که مدت‌ها است کتابخانه‌های مدارس تعطیل و کتابداران از چارت سازمانی این وزارتخانه خارج شده‌اند.

وی ادامه داد: به همین دلیل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهیم تا با مشارکت آموزش و پرورش در فصل پاییز و با ارائه بن دانش‌آموزی خرید کتاب، از ظرفیت‌های بالای این وزارتخانه برای ترویج مطالعه بین دانش‌آموزان و تربیت نسلی فرهنگی برای کشورمان اقدام کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها