شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
قزوه: برخی ترانه‌ها به مقابله با سرودهای‌ انقلابی می‌پردازند/ سعدآبادی: هدف مهرواره کشف استعدادهای شعری است

علیرضا قزوه در نشست خبری چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره گفت که متاسفانه در حوزه ترانه، سرودهای انقلابی فراموش شده‌اند و ترانه‌هایی در حال توزیع و پخش هستند که به مقابله با سرودهای انقلابی می‌پردازند. همچنین مجید سعدآبادی عنوان کرد که هدف برپا کنندگان این جشنواره این است که استعدادهای شعری کشف و رفاقت جایگزین رقابت شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره امروز (۱۹ تیرماه) با حضور علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، مجید سعدآبادی، دبیر هنری بخش شعر و سارا عرفانی، دبیر هنری بخش داستان در سالن استاد امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

بزرگداشت حسین منزوی در زنجان

علیرضا قزوه در ابتدای این نشست اظهار کرد: خوشبختانه این مهرواره در سال‌های گذشته به صورت منظم در استان‌های مختلف برگزار شده و رشد خوبی داشته است و امسال هم شاهد رشد کیفی و کمی آن بودیم.

وی ادامه داد: قدردانی و بزرگداشت بزرگان ادبی کشور یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم حوزه هنری است بنابراین، امسال قبل از برگزاری مراسم اختتامیه چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره، شاعران و اهالی ادبیات بر مزار مرحوم حسین منزوی حاضر خواهند شد و بعد از بزرگداشت این شاعر بزرگ مراسم اختتامیه آغاز می‌شود.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به تغییر نام جشنواره به مهرواره عنوان کرد: برخلاف سال‌های گذشته که از واژه جشنواره برای این مراسم استفاده می‌شد و فضا بیشتر رقابتی بود، امسال تصمیم گرفتیم تا نام جشنواره را به مهرواره تغییر دهیم تا شاهد دوستی و رفاقت اهالی ادب باشیم. بنابراین در مهرواره امسال از تمامی افرادی که آثار ادبی قابل ارزشی ارائه کرده‌اند قدردانی خواهد شد.

وی افزود: به منظور بزرگداشت چهره‌های تاثیرگذار ادبی، در مراسم امسال از غلامرضا طریقی، مصدق آقاجانلو و مریم بیات‌تبار که از چهره‌های شناخته‌شده ادبی استان زنجان هستند قدردانی خواهد شد. همچنین بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، دو کارگاه شعر و ترانه با حضور موسی بیدج، حمیدرضا شکارسری، ابراهیم اسماعیلی اراضی و عبدالحمید ضیایی و دو کارگاه داستان با حضور سارا عرفانی و مجید قیصری برگزار خواهد شد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به مسائل روز جامعه گفت: این روزها توجه به حجاب و عفاف یکی از مسائل مهم جامعه است، با این که در چنین روزهایی در سال ۱۳۱۴  حادثه مسجد گوهرشاد اتفاق افتاد و مردم مشهد سه روز تحصن کردند؛ حادثه‌ای که در آن حدود سه هزار نفر شهید شدند و در تاریخ ثبت شد اما متاسفانه این واقعه در ادبیات و شعر ما بسیار کمرنگ است؛ بنابراین وظیفه ماست که به این موضوع‌ها بپردازیم همان‌طور که رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آن اشاره کرده‌اند، توجه ویژه‌ای به این مسائل داشته باشیم.

وی ادامه داد: سال‌هاست که کشورهای غربی و اتاق فکرهایشان به مواردی می‌اندیشند تا جوانان ما را به آن سمتی خاص بکشند و مواردی را مطرح می‌کنند که جوانان ما با آن بیگانه هستند. در واقع آنها می‌خواهند که نگاه انقلابی کمرنگ شود و درخواست می‌کنند تا جوانان به مسائلی مانند ولنتاین بپردازند. وظیفه ماست که در چنین شرایطی به ترویج مسائل دینی و انقلابی بپردازیم و توجه ویژه‌ای به این مسائل داشته باشیم.

ترانه‌های موجود به مقابله با سرودهای‌ انقلابی می‌پردازند

علیرضا قزوه، در توضیح وضعیت شعر و ترانه اظهار کرد: متأسفانه در حوزه ترانه، سرودهای انقلابی فراموش شده‌اند و ترانه‌هایی در حال توزیع و پخش هستند که به مقابله با سرودهای انقلابی می‌پردازند، ترانه‌هایی که محتوا ندارند و برخی متولیان فرهنگی به آن مجوز می‌دهند در حالی‌که این ترانه‌ها با فرهنگ ما هیچ‌گونه هم‌خوانی نداشته و ندارد و کم‌کم ما را از فضاهای انقلابی (مانند شعرهای مرحوم سبزواری) دور می‌کند.

وی افزود: این اتفاق پروژه‌ای است که سال‌ها برای آن برنامه‌ریزی شده و طی ده‌ها سال اتفاق افتاده است و به همین دلیل است که می‌گوییم ترانه به حاشیه رفته و قطارش از ریل خارج شده است. به نظرم در چنین شرایطی باید به سرودن ترانه‌هایی بپردازیم که شأن انقلاب را حفظ می‌کند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به هدف برگزار این مهرواره گفت: هدف ما از برگزاری این مهرواره این است که شعر و داستانی بگوییم که مناسب مناسبت‌های مختلف انقلابی است. داستان و شعری که به استکبارستیزی و مقابله با امریکا بپردازد؛ موضوع قدس و فلسطین جزو اولویت‌هایش باشد. اولویت‌هایی که توسط بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) طراحی شده است. بنابراین وظیفه همه ماست که به این موضوعات توجه ویژه‌ای داشته باشیم و به آن بپردازیم.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی در پست‌های ادبی سمت دارند که با این موضوعات بیگانه هستند و تنها به مجوز دادن به ترانه‌های مبتذل می‌اندیشند. این روزها ترانه‌هایی مجوز می‌گیرند که با آثار منتشر شده در آن طرف آب هیچ تفاوتی ندارند و بعضاً از آن آثار بدتر و مبتذل‌تر هستند. در شرایط فعلی نباید غافل شویم چرا که عده‌ای در شعر رسوخ کردند و در حال نابودی آن هستند و دوست دارند ادبیات و شعر به سمتی که می‌خواهند هدایت شود. ان‌شاالله این مهرواره به رسالت خودش عمل کند و به موضوعاتی که مورد توجه رهبری و نظام است، بپردازد.

سرود رهبر انقلاب به‌زودی منتشر خواهد شد

قزوه با اشاره به جلسه شعر رهبر معظم انقلاب با شاعران در ماه مبارک رمضان گفت: در جلسه‌ای که رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با شاعران برگزار کردند، ایشان تاکید ویژه‌ای به سرودن شعرها و سرودهای انقلابی داشتند و برای اینکه عزم و اراده خودشان را نشان بدهند، با سرودن یک سرود صبحگاهی این نهضت را شروع کردند. ان‌شاالله این سرود صبحگاهی به زودی از سوی حوزه هنری روانه بازار خواهد شد.

وی ادامه داد: اقدام حضرت آقا یک اقدام انقلابی است چرا که نشان دادند وقتی صحبتی را انجام می‌دهند خودشان اولین نفری هستند که به آن می‌پردازند. خوشبختانه بعد از صحبت‌های حضرت آقا سرودهای بسیار خوبی منتشر و به موضوعات مختلف انقلاب پرداخته شد، حتی در بعضی از این سرودها شاعران به مساله برجام اشاره کردند، موضوعی که مورد تاکید رهبری بود.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: ان‌شاالله در یک اقدام فرهنگی چهره‌هایی که مورد رصد ما هستند و به فضای ادبیات و فرهنگ لطمه وارد می‌کنند کنار گذاشته شوند تا فضای ادبی به فضای سالم گذشته برگردد چرا که ادبیات مانند آیینه است و پرداختن به موضوع ادبیات باید جزو اولویت‌های ما باشد در حالی که خیلی از مسئولان ما با آن آشنایی ندارند. حوزه هنری پای این ادبیات انقلابی ایستاده و ان‌شالله در سال‌های آینده شاهد رشد و قدرت گرفتن آن باشیم.

در ادامه این نشست سارا عرفانی دبیر بخش داستان با اشاره به آمار آثار ارسالی اظهار کرد: در جشنواره امسال ۵۵۶ داستان کوتاه و ۱۰۰ داستان صدکلمه‌ای ارسال شد که پس از بازبینی اولیه ۲۶ داستان کوتاه و ۴ داستان صدکلمه‌ای به بخش نهایی راه پیدا کردند.

داستان‌های برگزیده در بخش صدکلمه‌ای مناسب برگزیده شدن نبودند

دبیر بخش داستان چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره در توضیح کیفیت آثار ارسالی گفت: کیفیت داستان‌های کوتاه ارسال شده بسیار خوب و مطلوب بود و معلوم است که نویسندگان جوان فرم را به خوبی می‌شناسند و به تکنیک‌های داستان‌نویسی مسلط هستند، موضوعی که در داستان‌های صدکلمه‌ای دیده نشد و شاید هم به همین دلیل است که این داستان‌ها ضعیف هستند و در نهایت و با اغماض ۴ داستان انتخاب شدند.

وی ادامه داد: داستان‌های برگزیده شده در بخش صدکلمه‌ای مناسب برگزیده شدن نبودند و این نشان می‌دهد که فضا برای کار کردن در این حوزه بسیار زیاد است. از طرفی داستان‌های کوتاه که شرایط مناسبی داشتند نیز متأسفانه فاقد محتوای غنی داستانی بودند و بیشتر از محتوا به فرم و تکنیک‌های نویسندگی پرداخته شده بود. امیدوارم در سال‌های آینده نویسندگان ضمن رعایت تکنیک‌های داستان‌نویسی به محتوای غنی نیز بپردازند.

هدف ما کشف استعدادهای شعری است

مجید سعدآبادی، دبیر هنری بخش شعر که آخرین سخنران این نشست بود با اشاره به برگزاری این مهرواره اظهار کرد: متأسفانه ما امروز در سطح کشور تعداد زیادی جشنواره شعر جوان نداریم که به موضوع استعدادیابی شاعران جوان بپردازد. شاید این جشنواره‌ها در سال‌های گذشته زیاد بودند اما متأسفانه در سال‌های اخیر از تعداد این جشنواره‌ها کاسته شد و کمتر جشنواره‌ای با این کیفیت مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: ممکن است این نکته به ذهن‌ها برسد که چرا اسم جشنواره به مهرواره تغییر پیدا کرده است. ما انتظار نداریم که آثار قوی و باکیفیتی از جوانان مشاهده کنیم چرا که آنها تجربه کافی ندارند. در واقع هدف ما این است که استعدادهای شعری را کشف کنیم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم که رفاقت جایگزین رقابت شود.

دبیر بخش شعر مهرواره شعر و داستان جوان سوره، با اشاره به موضوع مهرواره امسال اظهار کرد: با توجه به برگزاری جشنواره‌های شعر انقلاب و جشنواره شعر فجر تصمیم گرفتیم تا در این دوره به بحث موضوعی نپردازیم تا شاعران در یک فضای آزاد به خلق اثر انقلابی بپردازند و روی موضوعی خاص تاکید نکنیم.

سعدآبادی با اشاره به آثار راه یافته به مرحله نهایی در بخش شعر گفت: در بخش شعر کلاسیک ۱۳۳۲ اثر از ۳۰۹ شاعر به دست ما رسید که در نهایت ۲۴ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد. ما علاقه داشتیم تا از همه این ۳۰۹ نفر تقدیر کنیم اما شرایطی مانند اسکان و محدودیت فضا این امکان را به ما نداد و در نهایت تصمیم بر آن شد تا از ۲۴ نفر قدردانی شود. داوری بخش کلاسیک را عباس کیقبادی، محمدسعید میرزایی، عباس محمدی، محمود حبیبی کسبی و کبری موسوی قهفرخی انجام دادند و سعی شد تا با چندین بار بازبینی آثار هیچ اثر ارزشی از چشم داوران دور نماند. در این حوزه بیشتر به بدنه شعر توجه شد.

وی ادامه داد: در بخش شعر نو، ۹۴۳ اثر از ۲۴۲ شاعر به دست ما رسید که نهایتاً ۱۹ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد. آثار ارسال شده از شاعران چندان مورد رضایت نبود البته در بین آن‌ها شعرهای خوبی نیز دیده می‌شد اما باید مسئولان توجه ویژه و جدی‌تری به این حوزه داشته باشند. داوری این بخش توسط علی‌محمد مؤدب، لیلا کردبچه و گروس عبدالملکیان انجام شد.

دبیر بخش شعر چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره با اشاره به راه‌یافتگان حوزه ترانه گفت: در سال‌های گذشته به دلیل درآمدزا بودن حوزه ترانه و بحث معروفیت، جوانان بیشتر به این حوزه پرداخته‌اند و با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب این نیاز احساس می‌شود که ما توجه ویژه‌ای به حوزه ترانه داشته باشیم. در این بخش از ۴۵۲ اثر ارسال شده از ۱۵۲ شاعر ۱۳ اثر توسط محمدمهدی سیار، اهورا ایمان و علی سلیمانی انتخاب شدند. ما در ترانه مشکل بسیار بزرگی در داوری داریم چراکه نمی‌دانیم به ترانگی باید توجه داشت یا شعریت. این موضوع نیاز به بررسی دارد و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها