سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
زینعلی: تحول‌خواهی محور برنامه‌های انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در دوره جدید است

مرتضی زینعلی، عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی ضمن اشاره به لزوم توجه به آسیب‌شناسی تولید محتوای دانشگاهی گفت: تحول‌خواهی محور فعالیت‌های مدیریت جدید انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی است.

مرتضی زینعلی در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره برگزاری هفتمین انتخابات هیات مدیره انجمن اظهار کرد: هفتمین انتخابات اعضای هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با مشارکت 82 درصدی اعضا برگزار شد که در نوع خود بی‌سابقه است. بنابر نتایج اخذ شده،‌ محمدرضا ناجیان‌اصل، مدیر انتشارات رسا، مرتضی زینعلی، مدیر انتشارات جامعه‌نگر، سید مجتبی طالقانی، مدیر انتشارات سیمای‌دانش، عباس‌غمگسار، مدیر انتشارات ترمه، محمدتقی عرفانپور، مدیر انتشارات علوم‌دانشگاهی، جلال صابری شکیب، مدیر انتشارات نوربخش، مهدی صادقی، مدیر انتشارات بامداد کتاب، به‌عنوان اعضای اصلی انتخاب شدند.
 
عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به تشکیل «ائتلاف تغییر» در این دوره از انتخابات افزود: تردیدی نسبت به برنامه‌ریزی برای اعمال تغییرات در فرآیند اداره انجمن با هدف بهبود وضعیت نشر دانشگاهی وجود ندارد اما اعضای ائتلاف «تغییر» در جریان برگزاری انتخابات انتقادهایی را مطرح کردند که نشان از نفی همه خدمات روسای پیشین انجمن بود. مشارکت 80 درصدی اعضا به‌معنای مخالفت با چنین دیدگاهی است.       
 
زینعلی درباره پاسخ منتخبان به منتقدان درباره عملکرد انجمن در دوره‌های پیشین گفت: نکته مهم درباره انتقادهای اعضای «ائتلاف تغییر» تاکید بر احترام به مدیران پیشین انجمن و توجه به تلاش‌های این افراد است؛ البته محور برنامه‌های منتحبین نیز برپایه تغییر و تحول بنا شده اما نباید انتقاد را با مفهوم تخریب اشتباه گرفت. انتقاد به‌معنای ارزیابی نقاط مثبت و منفی است. اطلاع‌رسانی شفاف به اعضای انجمن و توجه بیشتر به مقوله پژوهش با هدف رفع مشکلات بخش نشر دانشگاهی، آسیب‌شناسی در حوزه تولید محتوا و ترجمه، محور تحول‌خواهی منتخبین است.                 

مدیرمسئول انتشارات «جامعه‌نگر» در تشریح اهداف و برنامه‌های منتخبین هفتمین دوره انتخابات انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی گفت: چشم‌انداز منتخبین این دوره از انتخابات انجمن شناسایی و رفع چالش‌های نشر دانشگاهی است. مسائل توزیع، کتابسازی، کپی‌غیر‌مجاز یا کپی‌رایت داخلی و مشارکت‌جویی برای رفع این مشکلات از‌ جمله اهداف منتخبین است.
 
زینعلی با اشاره به عضویت 140 ناشر دانشگاهی در انجمن ادامه داد: تقویت زمینه‌‌های همکاری با ناشران بین‌المللی و تاکید بر اهمیت تعامل سازنده بین ناشران داخلی،‌ تلاش برای توسعه راهکارهای نوین معرفی کتاب‌های دانشگاهی و تلاش برای استفاده حداکثری از خردجمعی ناشران عضو و غیرعضو  برای رفع چالش‌های صنعت نشر از دیگر برنامه‌های منتخبین در دوره جدید مدیریت انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی است.
 
این عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی درباره فعالیت انجمن‌های مردم نهاد در حوزه نشر به ویژه نشر دانشگاهی گفت: تاکیدات رئیس جمهوری همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر واگذاری امور نشر به اصناف است و به‌نظر می‌‌رسد که انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی نیز در 12 سال گذشته در پیشبرد برنامه‌های خود در این حوزه موفق عمل کرده است. تهیه مِلک به‌نام انجمن، رهبری 600 ناشر دانشگاهی و برگزاری 6 نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی از اقدامات مهم در این مدت است. انجمن در حال حاضر 140 عضو دارد.

زینعلی با اشاره به لزوم توجه به نقاط ضعف در کارنامه انجمن  فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی افزود: نبود برنامه‌های فوق برنامه به‌عنوان یک نقطه ضعف باید در برنامه‌ریزی منتخبین در نظر گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها