دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
سنگری: طرح‌های حمایتی خانه کتاب به قهر مردم با کتاب پایان داد/ بیلبوردهای شهری و صداوسیما باید برای «تابستانه کتاب» تبلیغ کنند

فرشته سنگری، مدیر فروشگاه «افرا کتاب»، کتابفروشان را به حضور فعال در طرح «تابستانه کتاب» دعوت کرد و گفت: این طرح زمینه‌ای ایجاد می‌کند تا قهر مردم با کتاب که سالیان سال ادامه داشت، پایان یابد و مردم دوباره به سمت کتابفروشی‌ها بازگردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مؤسسه خانه کتاب در سومین گام خود برای اجرای سیاست‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر «هدایت بخشی از بودجه‌های فرهنگی و یارانه مصرف‌کننده به سمت کتابفروشی‌ها» تسهیلاتی را در قالب یارانه خرید کتاب از طریق کتابفروشی‌های سراسر کشور، به صورت مستقیم به خریداران کتاب پرداخت می‌کند.

بر این اساس، این موسسه پس از اجرای موفقیت‌آمیز دو طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» و «عیدانه کتاب» همزمان با آغاز فصل تابستان طرح «تابستانه کتاب» را اجرا می‌کند. در این طرح کتابفروشی‌هایی که شرایط لازم را دارا باشند، پس از ثبت‌نام در سایت خانه کتاب  و تأیید، می‌توانند کتاب‌هایی را که با شرایط تعیین‌شده در این طرح، مطابقت داشته باشند با 20 درصد تخفیف به خریداران بفروشند.

همچنین سقف تخفیف برای هر کتابفروشی در مرحله نخست تا 20 میلیون ریال است و میزان فروش کتاب‌های کودک و نوجوان و عمومی در افزایش این سقف نقش مؤثری دارد. سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر یک میلیون ریال اعلام شده که خریداران می‌توانند در چند نوبت و از کتابفروشی‌های مختلفی که عضو طرح هستند، تا سقف تعیین‌شده، کتاب خریداری کنند.

فرشته سنگری، مدیر فروشگاه «افرا کتاب» و از مشارکت‌کنندگان در طرح «تابستانه کتاب»، درباره این طرح گفت: طبق اطلاع‌رسانی که از سوی موسسه خانه کتاب صورت گرفت ما در طرح «تابستانه کتاب» ثبت‌نام کردیم؛ البته پیش از این در دو فاز گذشته این طرح یعنی «کتابفروشی به وسعت ایران» و «عیدانه کتاب» نیز حاضر بودیم و منتظر شروع مرحله بعدی این طرح هستیم.

مدیر فروشگاه افرا کتاب، درباره انگیزه‌های خود برای شرکت در «تابستانه کتاب» گفت: مسلماً بزرگ‌ترین انگیزه برای کتابفروشی‌ها افزایش فروش و حرکت مردم به سمت کتابفروشی‌هاست. طبیعتاً تلاقی این حرکت فرهنگی با یک حرکت اقتصادی، با استقبال کتابفروشان همراه خواهد شد. این طرح زمینه ایجاد کرد تا قهر مردم با کتاب که سالیان سال ادامه داشت، پایان یابد و مردم دوباره به سمت کتابفروشی‌ها بازگردند.

وی با اشاره به استقبال گسترده مردم از دو طرح گذشته، ادامه داد: نکته جالبی که در طی برگزاری دو طرح گذشته می‌دیدم این بود که سبد خرید مراجعه کنندگان به ما بزرگتر نشده بود، بلکه تعداد مراجعه‌کنندگان ما افزایش پیدا کرده بود؛ به عبارتی دیگر اجرای این طرح باعث نشده بود که مشتریان ما بیایند و کتاب‌های بیشتری بخرند، بلکه ما در کنار مشتریان ثابت خودمان، شاهد حضور مراجعان جدید به «افرا کتاب» بودیم.

سنگری افزود: ویژگی مهم این طرح این بود که تنها شامل حال قشر خاصی از جامعه نبود و همه مردم در اقشار مختلف و شغل‌های مختلف توانستند از آن استفاده کنند و به سمت کتاب بیایند.

مدیر فروشگاه افرا کتاب، اطلاع‌رسانی این طرح را نیز مناسب دانست و گفت: برخی مشتریان ما به‌واسطه این طرح و از طریق فهرست کتابفروشی‌های ارائه شده در سایت خانه کتاب، با ما آشنا شدند. البته در این میان برخی اطلاع‌رسانی‌های نادرست (مبنی بر ارائه کتاب رایگان) صورت گرفت که فکر می‌کنم باید شفافیت بیشتری در ارائه اطلاعات لحاظ شود تا از برداشت‌های متفاوت جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه جریان اطلاع‌رسانی این طرح از سوی خانه کتاب آغاز شد و توسط مردم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ادامه و گسترش پیدا کرد، تأکید کرد: تبلیغات این گونه طرح‌ها با توجه به مخاطبان مختلف  کتاب، از دانش‌آموزان و زنان خانه‌دار گرفته تا افراد کتاب نخوان، باید در ابعاد وسیع‌تری انجام شود؛ به عنوان مثال اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نتواند از بیلبوردهای شهری استفاده کندیا از رسانه ملی برای معرفی این طرح استفاده کند، پس چه کسی باید استفاده کند؟!

سنگری با بیان اینکه کتاب افرا مشتری‌مداری را سرلوحه کار خود قرار داده گفت: با اجرای این طرح افراد جدیدی برای اولین بار وارد کتابفروشی‌ها می‌شوند، اما متأسفانه اکثر کتابفروشان تبحری برای ارائه خدمات و جذب مراجعه‌کننده ندارند و متأسفانه بسیار دیده شده که با برخورد غیرحرفه‌ای پرسنل کتابفروشی، پای بسیاری از افراد مستعد کتابخوانی از این اماکن بریده شده است.

مدیر فروشگاه افرا کتاب ادامه داد: البته این موضوع نیز تابعی از شرایط حاکم بر کتابفروشی است؛ به طوری که حل و فصل نشدن مسائل اقتصادی کتابفروشی‌ها باعث می‌شود که روز به روز پرسنل این مراکز فرهنگی حتی با افت شخصیتی مواجه شوند. وقتی کتابفروش نمی‌تواند نیازهای پرسنل خود را تأمین کند، طبیعتاً مباحثی چون جذب مشتری به حاشیه می‌رود.

فروشگاه «افرا کتاب» که از سال 1388 در خیابان ولیعصر، روبه‌روی پارک ملت راه اندازی شده، با ارائه بیش از 50 هزار عنوان کتاب از ناشران مختلف در فضایی حدود 60 مترمربع، به ارائه خدمات فرهنگی به علاقه‌مندان مطالعه در حوزه‌های عمومی می‌پردازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها