شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
بازار داغ کتاب‌های طراحی گرافیک در انتشارات فاطمی/ گرافیک جای خودش را باز کرده‌است

انتشارات فاطمی با مجموعه کتاب‌های «مبادی مباحث کارشناسی طراحی گرافیک در ارتباط تصویری» به بازار نشر سال 95 آمده است.

خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا)- بازار کتاب در حوزه گرافیک، از ابتدای سال جاری شاهد انتشار کتبی در این زمینه بوده که به نظر می‌رسد بخشی از نیاز مخاطبان را پاسخ دهد. در این زمینه، از ابتدای سال جاری تاکنون عنوان‌های مختلفی منتشر شده که کتاب‌های «طراحی گرافیک محیطی» و «طراحی گرافیک برای تبلیغات» که از سوی انتشارات فاطمی روانه بازار شده‌اند، از جمله آنها به شمار می‌رود.

مسعود سپهر دبیر مجموعه «مبادی مباحث کارشناسی طراحی گرافیک در ارتباط تصویری» در انتشارات فاطمی، درباره انتشار این سری از کتاب‌ها به ایبنا گفت: بالاخره پس از گذشت سال‌ها زمان و صرف تلاش فراوان از سوی پیشکسوتان و جوانان عرصه گرافیک، این هنر جایگاه خودش را در ایران پیدا کرده است. صاحبان مشاغل مختلف در وضع امروز جامعه بیش از گذشته به طراحی گرافیک برای رونق بخشیدن به کارشان احساس نیاز می‌کنند.

وی افزود: با توجه به افزایش تقاضا برای بهره‌گیری از طراحی گرافیک از سوی مشاغل مختلف تمایل افراد مختلف برای پرداختن به این حرفه افزایش چشمگیری داشته است. تبلیغات حاصل از طراحی گرافیک تیراژی بیش از همه کتاب‌ها و نشریات در حال چاپ ایران دارند و در مدت‌زمان محدودی توسط مخاطبان دیده می‌شوند. با  این توضیح ، لزوم طرح و بررسی مباحث عمومی کاربردی در طراحی گرافیک برای آن دسته از افرادی که این حرفه را انجام می‌دهند افزایش یافته است.

«طراحی گرافیک برای تبلیغات» نام کتابی از همین مجموعه است. سپهر درباره این کتاب توضیح داد: کتاب حاضر مواردی مثل خلاقیت و ایده‌پردازی که در تولید انواع تبلیغات چاپی، تلویزیونی و رادیویی کاربرد دارد را مورد بحث و بررسی قرار داده است. تاریخچه تبلیغات، مفاهیم اولیه تبلیغات، چه کسی چه می‌کند؟، الگوها و روش‌های مختلف انجام کار، خلاقیت، گرافیک برای تبلیغات و فوت‌وفن کوزه‌گری فصول هفت‌گانه این کتاب هستند که مفاهیم کاربردی را در اختیار فعالان حوزه طراحی گرافیک تبلیغات قرار می‌دهند.
 
در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «این کتاب با زبانی ساده، اشاره‌ای فهرست‌وار به مواردی دارد که طراحان گرافیک برای فعالیت درزمینه تبلیغات باید آن  ها را بدانند. واضح است که هر یک از مباحث مطرح شده در این کتاب، خود به‌تنهایی به‌اندازه چندین کتاب جای بحث و گفتگو دارند؛ اما هدف از شکل کنونی ارائه مطالب، آشنایی خواننده با کلیات و نحوه برخورد صحیح و اصولی با طراحی گرافیک درزمینه کار تبلیغات است. در این کتاب به مباحثی که در تبلیغات جنبه عمومی دارند، از زاویه‌ای پرداخته شده است که برای طراحان گرافیک کاربرد دارد».

«طراحی گرافیک محیطی» نیز یکی دیگر از کتاب‌های مجموعه «مبادی مباحث کارشناسی طراحی گرافیک در ارتباط تصویری» است که در خرداد ماه سال 95، منتشر شده است.

فصل اول این کتاب به بررسی پیدایش پیکتوگرام، گرافیک محیطی در عصر جدید، طراحی نشانه‌های بازی‌های المپیک، حمل و نقل، معانی پیکتوگرام‌ها، طراحی پیکتوگرام‌ها و گرید در طراحی پیکتوگرام می‌پردازد.

نویسنده در فصل دوم این اثر، چگونگی طراحی تابلوهای ترافیکی و راهنمای شهرها و جاده‌ها را با بررسی مفهومی، علائم توضیحی، تصاویر تمثیلی و تابلوهای اختصاصی راهنما را نشان می‌دهد.

فصل سوم کتاب به طراحی و کاربرد حروف روی بدنه ساختمان‌ها و سردر فروشگاه‌ها اختصاص داده شده است و فصل چهارم به توضیح درباره طراحی سیستم‌های هم‌خانواده(یونیفرم) می‌پردازد.

طراحی گرافیک محیطی با ابعاد بزرگ (گرافیک دیواری) موضوع فصل پنجم این کتاب است و در آن بالن‌های تبلیغاتی، برچسب‌های سه بعدی زمینی، مزیت‌های استفاده از طراحی سه بعدی، طراحی پرچم‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، عوامل کاربردی در طراحی بیلبوردها و سوپرگرافیک‌های شهری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

فصل ششم و پایانی این کتاب، طراحی گرافیک بدنه وسایل حمل و نقل عمومی شامل دو بخش طراحی برای سیستم حمل و نقل و طراحی هویت سازمانی می‌شود.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «طراحی گرافیک کاربردهای گسترده‌ای دارد، مانند طراحی انواع نشانه‌ها، طراحی پوسترها، آگهی‌ها و اعلان‌های روزنامه‌ای، تصویرسازی برای متن کتاب‌ها، طراحی بسته‌بندی، طراحی امور سینمایی و تلوزیونی و بسیاری از گرایش‌های دیگر در محیط چاپی، فضاهای مجازی(رایانه ها) و محیطی. این کتاب مبحث طراحی گرافیک را در محیط زندگی مطرح و گستره نفوذ آن را در چند گروه اصلی تعیین می‌کند. گرافیک محیطی به عنوان بخشی از تصویر جامعه شهری می‌تواند در شیوه تعامل انسان با فضای زندگی او و برآورده کردن خواسته‌هایش، موثر واقع شود.»

«طراحی گرافیک محیطی» نوشته مصطفی اسدالهی در 1000 نسخه و در سال 1395 با قیمت 17000 تومان و کتاب «طراحی گرافیک برای تبلیغات» نوشته علی افسرزاده در 192 صفحه و 7 فصل در 1000 نسخه و با قیمت 19000 تومان از سوی انتشارات فاطمی وارد بازار نشر شده اند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها