در این طرح، كتابفروشیهایی كه شرایط لازم را دارا بودند، پس از ثبتنام در سایت موسسه خانه کتاب كتابهای خود را که با شرایط تعیین شده در این طرح مطابقت داشتند با 20 درصد تخفیف به خریداران فروختند. موسسه خانه كتاب به نمایندگی از طرف معاونت امور فرهنگی مبلغ تخفیف را به كتابفروشان پرداخت کرد.
طرح عیدانه کتاب با ثبت ۴۳ میلیارد و ۷۵۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۴۵ ریال فروش، در روز 15 فروردین به کار خود پایان داد و از همان وقت، مدیران موسسه خانه کتاب، قول تداوم آن در قالب جشنوارهای برای تابستان را دادند.
طبق اخبار اعلام شده، امروز سهشنبه، یازدهم خردادماه، از ناشران و کتابفروشان برگزیده این طرح در مراسمی قدردانی خواهد شود. به همین دلیل برآن شدیم که نظر برخی از این برگزیدگان را درباره جزئیات این طرح جویا شویم.
امید خواجوی، مدیر فروشگاه کتاب آبان مشهد، که از جمله کتابفروشان برگزیده طرح «عیدانه کتاب» بود، درباره آن گفت: اجرای این طرح حرکت فوقالعادهای بود که در ایامی که کتابفروشان در دوران سخت رکود بهسر میبردند، خونی دوباره به رگهای این صنف و سرانه کتابخوانی در کشور تزریق کرد.
وی افزود: معمولاً ایام ابتدایی هر سال، از راکدترین مقاطع صنف کتابفروشان است و در میان کتابفروشان به عنوان بدترین ایام کسب و کار یاد میشود اما اجرای این طرح دقیقاً این زمان را به بهترین ایام کتابفروشیها به لحاظ اقتصادی در سراسر کشور تبدیل کرد؛ به طوری که فروش ما با بیش از 80 درصد افزایش روبهرو شد.
مدیر فروشگاه کتاب آبان مشهد، با اشاره به میزان سقف یارانه اختصاص یافته به کتابفروشان گفت: استقبال مردم از «عیدانه کتاب» به گونهای بود که به سختی و با اصرار فراوان توانستیم پنج بار سقف این بودجه را تمدید کنیم. با این حال، تمام این اعتبار در 15 روز ابتدایی این طرح به پایان رسید، اما ما برای ادامه استقبال مردم از کتاب و کتابخوانی این روند تخفیف را از طرف فروشگاه خودمان تا 17 فروردین ماه ادامه دادیم.
خواجوی درباره تأثیرات فرهنگی اجرای طرح «عیدانه کتاب» در جامعه عنوان کرد: این طرح مسلماً فارغ از تأثیرات اقتصادی، تأثیرات فرهنگی خوبی در جامعه داشته، به عنوان مثال برپایی نمایشگاه کتاب تهران که هر سال با استقبال خوب مردم روبهرو میشود، در کنار جنبه تجاری خود، بزرگترین رویداد فرهنگی کشور به حساب میآید، اما «عیدانه کتاب» همین تأثیر را در سطح ملی در تمام شهرها داشته و به نوعی یک نمایشگاه کتاب بزرگ به وسعت ایران بود.
مدیر فروشگاه کتاب آبان مشهد با اشاره به بودجه اختصاص یافته به طرح «عیدانه کتاب» ادامه داد: این موضوع در حالی رخ داد که میزان بودجه یک میلیاردی این طرح نسبت به سایر فعالیتهای فرهنگی در سطح ملی، مقدار ناچیزی به حساب میآید؛ به عنوان مثال برای برگزاری هر نمایشگاه استانی حدود پنج میلیارد تومان هزینه میشود، ولی این طرح با بودجه یک میلیاردی خود توانست تعداد گستردهتری از مردم را جذب کند و تبعات مثبت بیشتری در حوزه کتابخوانی داشته باشد.
وی افزود: این طرح رضایت کتابفروشان، ناشران و خریداران کتاب را در پی داشت و تنها نارضایتی که در صحبت با همکارانم متوجه شدم، نارضایتی مردم از تمام شدن سقف یارانه برخی کتابفروشیها بود که این موضوع برایشان قابل هضم نبود. بر این اساس، پیشنهاد میکنم که بر اساس پارامترهایی مشخص، کتابفروشیهای مشارکتکننده در این طرح ردهبندی شوند تا میزان یارانه اختصاص یافته به آنها متناسب با جمعیت شهر، متراژ کتابفروشی و منابع موجود در آن کتابفروشی باشد.
خواجوی همچنین درباره پرفروشترین آثار کتابفروشی خود توضیح داد: ما در کنار فروش کتاب، با راهاندازی نشر شمشاد در حوزه انتشارات هم فعالیت میکنیم. یکی از موضوعاتی که اصلاً برای من قابل تصور نبود، قرار گرفتن کتابی از انتشارات شمشاد در فهرست پرفروشترین کتابهای طرح «عیدانه کتاب» بود. به طوری که کتاب «بیا نباش» سروده علی وحدانی به عنوان پرفروشترین کتاب شعر و به عنوان نهمین کتاب پرفروش این طرح معرفی شد.
نظر شما