کتاب «مدیریت فعالیتهای آماری در جهان مدرن(بررسی فعالیتهای آماری 131 کشور جهان)» از سوی انتشارات جادوی قلم به بازار نشر عرضه شده است.
در مقدمه کتاب میخوانیم: «این کتاب پژوهشی، حاوی اطلاعاتی از بررسی و مطالعه چگونگی مدیریت فعالیتهای آماری 131 (در دو متغیر 193) کشور جهان است که به دلیل وجود حجم بسیار بالای داده و آمار، بدون تردید نقش قابل توجهی در تغییرات بنیادی شکل و ساختار حکومتها و قوانین و مقررات بهوجود آمده داشته است. پژوهشگران با تکیه بر دادههای گردآوری شده در پی ارائه سیمایی تحلیلی از وضعیت کنونی جهان در فعالیتهای آماری و نقش و میزان تاثیرگذاری اینگونه فعالیتها و چگونگی مدیریت آنها در ساختار حکومتها هستند.»
کتاب در پنج فصل با عنوانهای «کلیات، تشریح و بیان فرایند اجرایی پژوهش»، «ادبیات پژوهش و تعریف متغیرها»، «نگاهی به مدیریت آمار از دو زاویه»، «تجزیه و تحلیل متغیرها براساس جداول و نمودارها» و «جدول مشخصات فعالیتهای آماری 131 کشور جهان» تدوین شده است.
«مدیریت آمار، کانون تمرکز جوامع امروز» عنوان مطلبی در نخستین فصل کتاب است. «جامعهای حرفهای در چارچوب اصول، قوانین و مقرراتی مشغول حل مسائل حرفهای مرتبط با مدیریت آمار است که عمرش میتواند به چندین قرن برسد. تلاش سازمان ملل برای ایجاد روندها، استانداردها، قوانین و مقررات و ایجاد یک سیستم جهانی آماری به منظور ارج نهادن و یاری رساندن به این جامعه است.»
در بخش دیگری از این مطالب میخوانیم: «پژوهشگران این کتاب از بین 193 کشور، 131 کشور که شناختهترین کشورهای جهان هستند را انتخاب و چگونگی فعالیتهای آماریشان را بررسی کرده که جزییات فرآیند این مطالعه و بررسی در بخش روششناختی پژوهش به تفصیل تشریح شده است.»
در دومین فصل کتاب، مخاطب با مفاهیم و تعارفی مانند وضعیت وبسایت سازمان آماری، عنوان سازمان آماری، جایگاه سازمان آماری در ساختار حکومتها، ساختار سازمانی و مالی سازمان آماری، برنامه سالانه یا چند ساله، وظایف اصلی سازمان آماری، عنوان نخستین سازمان آمار ملی، سال تاسیس نخستین سازمان آمار ملی، مبنای حقوقی سازمان آماری، سابقه تاریخی مبنای حقوقی سازمان آماری، سایر سازمانهای تولیدکننده آمار و نهادهای مشورتی آشنا میشوند.
بهعنوان نمونه درباره عنوان نخستین سازمان آماری ملی میخوانیم: «عنوان نخستین سازمان آماری از این جهت اهمیت دارد که خوانندگان درک کنند که کشورها برای انتخاب عنوان نخستین سازمان آماری خود چه رویکردی را در زمانهای متفاوت بیشتر مورد توجه قرار دادهاند. این متغیر دارای 10 شاخص است، که عبارتند از: دفتر آمار(مرکزی/دولتی ملی)، خدمات یا مرکز خدمات ملی آمار(مطالعات اقتصادی)/اداره مرکزی آمار(ملی فدرال/ سرشماری)/آژانس یا کمیته مرکزی آمار/ موسسه یا سیستم ملی آمار/آمار.../مرکز یا بخش آمار...(دولتی سازمان مرکزی آمار(هماهنگی)/دفتر برنامهریزی/نامشخص.
پژوهشگران و مولفان کتاب در سومین فصل کتاب در مبحثی با عنوان مدیریت فرایند تولید و گردآوری آمار آوردهاند که «ایجاد سازوکارهای همهجانبهنگر برای تقویت مدیریت فرآیند تولید داده و آمار در جامعه و سازمانها با کاربست سایر علوم از پایههای علم مدیریت آمار است. وظیفه مدیریت آمار در این بخش، تبیین سیاستها، اهداف، برنامهها، ساختارها، چارچوبها و تعاریف علمی برای مدیریت ساختمند داده و آمار در همه ارکان جامعه است.»
اساس چهارمین فصل کتاب از اصول روششناختی پیروی میکند که مبتنی بر روشهای کمی و شواهد دقیقی در فعالیتهای آماری کشورها است. این فعالیتها به مثابه واقعیتهای اجتماعی اثباتی خارج از چارچوبهای ذهنی ما بهصورت مشاهدهپذیر در جامعه در حال جریان است. سوژههای این واقعیت انواع فعالیتهای آماری است که در قالب 21 متغیر بررسی شده است.
در آخرین فصل کتاب وضعیت فعالیتهای آماری هر یک از 131 کشور جهان در جدولهای اطلاعاتی گردآوری و نشان داده شده است. فعالیتهای آماری که از آنها بهعنوان متغیرها یاد شد عبارتند از: نام کشور، عنوان سازمان آماری وضعیت وبسایت، (درگاه آماری)، موقعیت در دولت، ساختار، سازمانی و مالی، برنامههای آماری، وظایف اصلی، تاسیس نخستین سازمان آماری، مبنای حقوقی، سایر تولیدکنندگان آمار، نهادهای مشورتی آماری، وضعیت آخرین سرشماری، محرمانه بودن آمار، تنوع انتشار آمار، قالب انتشار، زبان انتشار، در دسترس بودن ریزدادهها و دادههای اداری و پژوهشی.
نخستین چاپ کتاب «مدیریت فعالیتهای آماری در جهان مدرن(بررسی فعالیتهای آماری 131 کشور جهان)» با شمارگان یکهزار نسخه در 164 صفحه به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات «جادوی قلم» به بازار نشر عرضه شده است.
نظر شما