«ضمانتنامههای بانکی، چالشها و راهکارها» رونمایی شد
پورمتین: کتابی برای جبران اشتباههای گذشته بانکها نوشتم/ زنگباری: سیستم بانکی «آموزش» را هزینه تلقی میکند!
اصغر پورمتین در آیین رونمایی از کتاب «ضمانتنامههای بانکی، چالشها و راهکارها» گفت: «این اثر صرفا برای افرادی تهیه شده است که میخواهند با خواندن آن، کار خودشان را اصلاح و اشتباههای گذشته را جبران کنند.» ناصر زنگباری نیز از اینکه سیستم بانکی کشور آموزش را نوعی هزینه قلمداد میکند، ابراز تاسف کرد.
اصغر پورمتین، نویسنده و فعال حوزه بانکی در این برنامه یادآور شد: از زمان باز نشسته شدنم با خودم عهد بستم که هر سال یک کتاب بنویسم و تاکنون موفق بودهام. این کتاب، عصاره تلاش افراد مختلف است و توانستیم با همکاری آنها مشکلات سراسر کشور درباره ضمانتنامه را شناسایی و گردآوری کنیم.
وی با تاکید بر اینکه کتاب «ضمانتنامههای بانکی، چالشها و راهکارها» در پی تدریس ضمانتنامه نیست، گفت: میخواهیم مشکلات و چالشها را به تمام افراد معرفی کنیم تا دیگر شاهد بروز آنها نباشیم. هر چند این کتاب، اثری کاربردی و آموزشی است، ممکن است برخی کارشناسان از نظر علمی و سلسله مطالب این کتاب را قبول نداشته باشند اما باید توضیح داد که کتاب صرفا برای افرادی تهیه شده است که میخواهند با خواندن آن، کار خودشان را اصلاح و اشتباههای گذشته را جبران کنند.
فقط اندکی روزآمد شدن کافی است
فریده تذهیبی نیز در این برنامه با اشاره به تخصص خود در زمینه ضمانت نامههای بینالمللی، گفت: بنابراین از همین زاویه به مطالب این کتاب نگاه میکنم. این یک واقعیت است که روزگار مبادله کالا به کالا گذشته است و «پول» و «بانکها» با هدف تسهیل تجارت بینالملل میان «خریدار و مشتری» و «پیمانکار و کارفرما» واسطه است. بانکها به ابزاری برای این امر احتیاج دارند. در موارد بسیاری هم خریدار و فروشنده با یکدیگر آشنا نیستند یا حتی در صورت آشنایی هم به یک ابزار مطمئن نیاز دارند.
وی اظهار کرد: فروشنده باید اطمینان داشته باشد که پول خود را دریافت میکند و از طرف دیگر، خریدار باید اطمینان داشته باشد که آن چه را سفارش داده است به موقع و با همان کیفیتی که خواهان است، دریافت میکند. کاربرد ضمانتنامه در اینجا اهمیت خود را مییابد. به عبارت دیگر، بانک، میان دو سوی یک معامله واسطه میشود و عهدهدار ریسک معامله دو طرف است.
این حقوقدان با اشاره به ضوابط اعتبار اسنادی ریالی گفت: به دلیل بهرهگیری از ضوابط، ضمانتنامه نیز وجود دارد. سیستم بانکداری ایران از نظر تخصص، عقبماندگی چندانی ندارد. با آنکه ما هشت سال هیچ ارتباط بینالمللی نداشتیم، باید فقط سیستم فعلی را اندکی به روز کنیم.
پورمتین، مردی ساعی و سازنده
زنگباری نیز در سخنانی پورمتین را مردی سازنده و بسیار ساعی معرفی کرد و گفت: اینکه او هر سال یک کتاب در فضایی که با کمبود اطلاعات بانکی روبهروییم، چاپ میکند شایسته قدردانی و احترام است؛ چرا که وجود افراد غیر متخصص و نیز ضعف آموزش در شبکه بانکی، نگارش کتابهایی در این زمینه ضرورت دارد.
وی با ابراز تاسف از اینکه سیستم بانکی کشور آموزش را نوعی هزینه قلمداد میکند، افزود: متاسفانه سیستم بانکی برای کتاب و مدرس هزینه نمیکند و حاضر نیست برای آموزش هزینهای کند؛ در حالی که بیشتر اشتباهات ناشی از ضعف آموزش است.
این حقوقدان مشکل اصلی را در سیستم بانکی «مطالبات» عنوان کرد و گفت: حدود 50 درصد از مطالباتی که داریم، ناشی از جهل کارکنان و عدم اطلاع آنها از مقررات است. اگر بتوانیم این اطلاعات را ارتقاء دهیم، کمک شایانی به سیستم بانکی کردهایم. لازمه این امر، خواست مدیران شبکه بانکی برای گام برداشتن در مسیر ارتقاء دانش است تا تغییر ایجاد شود.
وی هدف از انتقاد خود را ارتقاء سطح کمی و کیفی کتاب «ضمانتنامههای بانکی، چالشها و راهکارها» عنوان کرد و گفت: در عنوان کتاب به «ریالی» یا «ارزی» بودن موضوع اشاره نشده است، آن چه از محتوای کتاب مییابیم «ریالی» بودن آن است که باید در عنوان کتاب هم ذکر میشد. بهتر بود فهرست مطالب کتاب فصلبندی میشد و بخش، گفتار و بند داشت. گنجاندن این موارد میتواند به جذابیت بیشتر کتاب کمک کند.
آشنایی با ضمانتنامهها و ریسک کمتر بانکها
سپس، مهدی کسرایی، مدیرکل اداره عملیات ارزی بانک مرکزی گفت: «ضمانت نامه» ابزاری است که در زمینه تجارت داخلی و خارجی استفاده میشود و کمککننده و تسهیلکننده تجارت به معنای عام است. ضمانتنامه در بانکها به عنوان منبع درآمد کاربرد دارد. درآمدی که برای بانکها مطلوب و شیرین است اما مانند تیغ دو لبه است که اگر عواقب آن را در نظر نگیریم، با خطراتی مواجه خواهیم شد.
وی ادامه داد: در صورتی که نیروی انسانی در بانکها با ضمانتنامه آشنا باشند، میتوانند بانکها را با ریسک کمتری روبهرو کنند. انتشارات «گپ» برای آشنا کردن جامعه با ضمانتنامه را ارزشمند میدانم. کتابها و مطالب ما در عرصه ضمانتنامه بسیار اندک است. معتقدم موارد بسیار خاصی در کتاب مطرح شده که مهمترین نقطه قوت این کتاب است.
مدیرکل اداره عملیات ارزی بانک مرکزی در نقد خود بر کتاب «ضمانتنامههای بانکی، چالشها و راهکارها» گفت: اگر به مباحث تئوری ضمانتنامه بیشتر پرداخته میشد، چارچوبی در اختیار مخاطب قرار میگرفت و در ادامه بحث ضمانتنامه میتوانست با استفاده از منابع مختلف کامل شود.
چالش «گپ» در ویرایش مطالب
علیاصغر علیزاده، مدیر انتشارات «گپ» نیز در این برنامه با اشاره به شیوه فعالیت انتشارات متبوعش در حوزه بانکداری، گفت: بر این اساس، به این نتیجه رسیدهایم که ناشران نیز میتوانند فعالیتهای فرهنگی در حوزه آسیبهای بانکی انجام دهند. بنابراین بر اساس تجربه کسانی که در حوزه بانکداری فعال بودند آسیبهای این حوزه را شناسایی کردیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در رفتارهای بانکی و نظارتی دچار مشکل هستیم و در کتابهایمان تلاش کردیم، تجربههای فعالان بانکداری را در حوزههایی که ضعف داریم، مدون کنیم. تدوین تجربه به صورت کتاب و تطبیق آن با دستور العمل، قوانین و... کاری دشوار است اما توانستیم آن را انجام دهیم. ما در حوزههای تخصیص منابع در نظام بانکی به ویژه در زمینه اعتبار سنجی و ظرفیت سنجی مخاطبان نیز وارد شدهایم.
مدیر انتشارات «گپ» با بیان اینکه در کتاب «ضمانتنامههای بانکی، چالشها و راهکارها» تلاش کردیم دانش بانکی را از حیطه دانشگاه و مراکز علمی خارج کنیم، گفت: در این کتاب، دانش بانکی را در فضای عمومی قرار دادیم تا اندازهای که خواندن مطالب برای خواننده لذت بخش و کاربردی باشد.
علیزاده درباره اهداف انتشار این کتاب گفت: هدف اصلی ما توجه به کارکنان شبکه بانکی در شعب بود. مطالب و مباحث کتاب به زبانی کاملا ساده اما در عین حال کاربردی و چالشی مطرح شده است تا وقتی فردی آن را مطالعه میکند با مشکلی روبهرو نشود.
وی ادامه داد: در ویراستاری مطالب کتاب، چالشهای زیادی داشتیم. باید دانست که قانون ما میتواند ویرایش و فارسینویسی شود؛ البته نه به این معنی که واژههای ناآشنا با زبان مردم را به کار ببریم و ناچار باشیم از فرهنگ دیگر این واژهها را وارد زبان فارسی کنیم. واژهها معنای حقوقی متفاوتی دارند که باید در کاربرد آنها دقت لازم را داشته باشیم.
این نشست با گفتوگو و بحث میهمانان ادامه یافت و در پایان از کتاب «ضمانتنامههای بانکی، چالشها و راهکارها» رونمایی شد.
نظر شما