پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
محمدی: آموزش مکتوب مفاهیم بهداشتی در جامعه کتاب‌نخوان دشوار است

آیین محمدی، معاون پژوهشی دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت (7 آوریل) روز جهانی بهداشت ضمن اشاره به لزوم توجه ارگان‌های دخیل در امور آموزشی و بهداشتی به استفاده از روش‌های نوین گفت: باید سمت و سوی آموزش، روزآمد شود و فقط به کتاب اکتفا نکنیم.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)- روز جهانی بهداشت، برابر با هفتم آوریل (19 فروردین) است. در سال ۱۹۴۸ میلادی سازمان بهداشت جهانی نخستین مجمع جهانی بهداشت را برگزار کرد و از سال ۱۹۵۰ به بعد هفتم آوریل هر سال به‌عنوان روز جهانی بهداشت تعیین شد. به‌همین مناسبت گفت‌و‌گویی با دکتر آیین محمدی، معاون پژوهشی دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.       
 
دکتر آیین محمدی، معاون پژوهشی دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت روز جهانی بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار‌ ایبنا اظهار کرد: مسائلی که برای کشور‌های جهان در همه حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است از سوی سازمان‌های بین‌المللی به‌عنوان روز جهانی معرفی می‌شوند. روز جهانی «بهداشت» نیز از این دسته است. تعیین این روز در حقیقت زمینه‌ای را ایجاد می‌کند تا مسئولان بخش بهداشت و سلامت با برنامه‌ریزی در مسیر تحقق اهداف این حوزه برنامه‌ریزی کنند.
 
پیوند ضعیف کتاب‌های ایرانی با آموزه‌های حوزه بهداشت
وی افزود: سازمان جهانی بهداشت (WHO) سلامتی را در ابعاد سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی تعریف کرده است؛ بنابراین زمانی می‌توان درباره سلامت جامعه قضاوت کرد که این معیار‌های سازمان جهانی بهداشت محقق شده باشد. تاکید می‌کنم که همه موضوعات مطرح شده فقط با آموزش قابل دستیابی است به‌عبارت دیگر درصورتی که آموزش در این امر دخیل نباشد صرف هزینه‌ها نتیجه نخواهد داد. البته نباید فراموش کرد که آموزش باید همه ابعاد بهداشت را دربر‌گیرد مقوله‌ای که در کشور کمتر به آن توجه می‌شود.     
 
جادوی انواع رسانه برای کمک به آموزش بهداشت
محمدی با تاکید بر لزوم توجه به آموزش در همه ابعاد سلامت ادامه داد: متاسفانه در ایران لزوم ارائه آموزش در همه ابعاد سلامت مورد غفلت قرار گرفته است. وقتی از آموزش صحبت می‌کنیم باید به فرهنگ هم توجه داشته باشیم یکی از ابعاد آموزش به کتاب وابسته اما فرهنگ‌ کتابخوانی در کشور ما ضعیف است و به تعبیری دیگر حتی با متوسط معیار‌های جهانی فاصله بسیاری دارد.

این متخصص حوزه سلامت گفت: درحالی که شهروندان کشور‌‌های پیشرفته در موقعیت‌های مختلف در حال مطالعه هستند ایرانی‌ها آموزه‌‌های سلامت را فقط از طریق کتاب‌‌های درسی دریافت می‌کنند؛ بنابراین با توجه به ضعف فرهنگ کتابخوانی، آموزش مفاهیم سلامت و بهداشت از طریق کتاب نیز در کشور ما مشکلاتی دارد. نباید فراموش کرد که رسانه کتاب، یکی از روش‌های انتقال مفاهیم بهداشت است رسانه‌های شنیداری، گفتاری و پوستر‌ها نیز در این عرصه حائز اهمیت‌اند. می‌توانیم آموزش را با استفاده از جادوی انواع رسانه ارتقاء دهیم.   
بهداشت در قالب واحد درسی مستقل ارائه شود
محمدی درباره تشریح رویکرد آموزش و پرورش در قبال آموزش مفاهیم حوزه بهداشت اظهار کرد: به تازگی شاهد تغییراتی در سطح مدارس کشور در قبال آموزش مفاهیم بهداشت هستیم در حالی که پیش از این درس‌های مرتبط این موضوع در حاشیه قرار داشت. دانش‌آموزان در عمل کتاب‌های این حوزه را فقط برای پاسخ به پرسش‌های آزمون ورودی دانشگاه‌ها مطالعه می‌کردند. درصورتی که در متون درسی مباحث بهداشت گنجانده نشود بهداشت جایگاه مشخصی نخواهد داشت. مباحث حوزه بهداشت، ظرفیت کافی را برای ارائه در قالب یک واحد درسی دارد.  
  
وی با اشاره به تاثیرآموزش غیرمستقیم بر میزان درک بهتر مفاهیم بهداشت افزود: درصورتی که آموزش آموزه‌های مباحث حوزه بهداشت و سلامت در جریان تحصیل دوران ابتدایی تا دانشگاه تداوم داشته باشد به‌طور قطع در ذهن مخاطب ملکه خواهد شد.
 
آموزش مفاهیم بهداشت را به کتاب منحصر نکنیم
محمدی با تاکید بر استفاده از روش‌‌های نوین آموزش در مقایسه با کتاب برای انتقال مفاهیم  بهداشت ادامه داد: نسل تغییر کرده، و به‌نظر می‌رسد که روش‌های آموزش 20 یا حتی 10 سال گذشته برای جوان امروز کار‌آمد نیست. امروزه جوان‌های ما در هر لحظه سرگرم شبکه‌های اجتماعی و انواع ابزار‌های الکترونیکی هستند. براساس آمار‌های موجود جوانان 24 درصد از زمان خود را به یکی از ابزار‌های الکترونیکی اختصاص می‌دهند از سوی دیگر 6 درصد مخاطبان فضای مجازی، همزمان با دو دستگاه هوشمند مشغولند. بنابراین باید سمت و سوی آموزش را روزآمد کنیم و فقط به کتاب اکتفا نکنیم.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: هزینه آموزش به شیوه‌های نوین از انتشار کتاب چاپی بسیار کمتر است. آموزش الکترونیکی از موثر‌ترین روش‌های روز جهان است که بهره‌گیری از آن عدالت آموزشی را نیز در پی دارد. مقوله‌ای که نظام‌های آموزشی مطرح دنیا از آن بهره‌مند هستند. به‌نظر می‌رسد با توجه به گرایش جوانان به ابزار‌های الکترونیکی هوشمند خلاء‌های ناشی از بی‌توجهی به کتابخوانی به‌ویژه در حوزه بهداشت جبران خواهد شد. بنابراین امید‌وارم وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری همچنین شورای عالی فضای مجازی این موضوع را در اولویت قرار دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها