چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
جدلی: در سال 94، صدای ناشران شنیده شد/ با راه‌اندازی شهر آفتاب، نمایشگاه کتاب صاحب‌ خانه می‌شود

رئیس هیات‌مدیره انجمن زنان ناشر گفت که همدلی همراهی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ناشران، از اتفاقات خوب نشر در سال 94 بود.

مریم جدلی، رئیس هیات مدیره انجمن زنان ناشر، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مهم‌ترین اخباری که علاقه‌مند به شنیدن آنها در حوزه کتاب و نشر در سال 1395 است، اظهار کرد: امیدوارم در سال 1395 با توجه به سیاست‌های جدیدی که برای تهیه و تنظیم پیش‌نویس برنامه راهبردی توسعه اقتصادی حوزه صنعت نشر ایران در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتخاذ شده است، این پیش‌نویس به مرحله اجرا و کاربردی صحیح برسد و نتیجه آن به اصحاب نشر و فرهنگ اعلام شود.

وی ادامه داد: دخیل کردن بیش از پیشِ تشکل‌ها، انجمن‌های نشر و افراد صاحب‌نظر در تصمیم‌گیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر موضوعاتی است که علاقه‌مند به محقق شدن آن در سال 1395 هستم.

رئیس هیات‌مدیره انجمن زنان ناشر درباره بهترین خبری که در سال 1394 در حوزه نشر شنیده است، گفت: نشر، سیر عادی خود را طی کرد اما تنها تغییرِ مشاهده شده، همدلی و همراهی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ناشران بود، به‌گونه‌ای که صدای ناشران شنیده و از نظرات و پیشنهادهای آنها استفاده شد.

جدلی بیان کرد: همچنین سبقت کتاب‌های تألیفی حوزه کودک بر کتاب‌های ترجمه شده این حوزه از دیگر اخبار خوشایند حوزه نشر در سال 1394 محسوب می‌شود.

وی ضمن ابراز تأسف از شنیدن برخی اخبار ناگوار در سال 1394، توضیح داد: سال گذشته اخبار زیادی مبنی بر پیشرفت صنعت نشر کشور شنیده شد اما در کنار آن، اخبار ناگوار هم به گوش رسید که از آن میان می‌توان به حضور نداشتن ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به دلیل مشکلات پیش آمده، اشاره کرد. همچنین سال گذشته ناشران به دلیل این‌که نمایشگاه یاد یار مهربان به صورت الکترونیکی برگزار شد، هزینه‌های زیادی را متقبل شدند. البته این به آن معنا نیست که نمایشگاه یاد یار مهربان موفق عمل نکرده است بلکه منظورم این است شایسته بود از پیش، شیوه برگزاری آن اطلاع‌رسانی می‌شد تا ناشران هزینه‌های کمتری را متقبل شوند.

رئیس هیات‌مدیره انجمن زنان ناشر درباره مهم‌ترین اقدام دولت به‌ویژه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1394، اظهار کرد: خوشبختانه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته توجه ویژه‌ای به حوزه نشر داشت. نگاه جدید معاون فرهنگی این وزارتخانه به صنف نشر و حضور رو در رو در جمع ناشران به صورت هفتگی، امیدوارکننده بود. استقبال معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظرات و پیشنهادهای ناشران باعث دلگرمی این صنف است.

جدلی درباره تغییر مکان برپایی نمایشگاه کتاب تهران از مصلا به شهر آفتاب، اظهار کرد: همه ناشران امیدوارند که این جابه‌جایی با توجه به همه مشکلاتی که در پیش رو می‌بینند و مواردی که به صورت مکتوب و حضوری با مسئولان درمیان گذاشته‌اند، به نفع نمایشگاه کتاب تهران باشد چرا که در نهایت نمایشگاه کتاب تهران صاحب‌ِ خانه می‌شود اما با توجه به این‌که میزان استقبال مردم و درآمدزایی پیش‌بینی نشده، بسیار شایسته است برای جبران هزینه‌های زمانی و مالی روزانه ناشران، تردد بانوان ناشر، غرفه‌داران و افرادی که در شهر آفتاب در طول برپایی نمایشگاه کتاب تهران اجرای برنامه دارند، تمهیداتی اندیشیده شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «پیش‌بینی شما از مدیریت کتاب سال 1395 چیست؟» اظهار کرد: ناشران همواره در تهیه کاغذ باکیفیت با مشکل مواجه هستند اما به نظر می‌آید با توجه به رفع تحریم‌ها و باز شدن فضای نشر، در سال جاری شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم. رفع تحریم‌ها باعث شده‌اند شرایط مناسبی برای تهیه کاغذ خوب فراهم شود در نتیجه کتاب‌ها می‌توانند وارد رقابت جهانی شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها