روزبه زرینکوب در آیین رونمایی از کتاب فیلمنامه «کوروش کبیر» نوشته مسعود جعفری جوزانی گفت که کوروش شخصیتی دورانساز بوده است. وی همچنین اشاره کرد که کوروش کبیر شخصیتی هویتبخش برای ایرانیان است.
کوروش شخصیتی هویتساز است
روزبه زرينكوب، عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در این مراسم گفت: ايران و هويت ايرانی مجموعهای است كه تاريخ عظيمي پشت سر دارد. كشور ما كه از معدود سرزمينهایی است كه تاريخش، بخشی از تاريخ جهانی است، موضوعی كه يک ويژگی خاص محسوب میشود.
وي افزود: يكی از ويژگيهايي كه میتوان با آن به هويت ايرانی پی برد، فهم اجزای آن است كه اين اجزا، شامل پديدآورندگان نيز میشود يعنی كسانی كه بنيانگذاران هويت هستند. در همين راستا پرسش ديگري هم مطرح ميشود كه چرا كوروش هويتبخش است و اين هويتبخشی از كجا حاصل شده؟
زرينكوب ادامه داد: يكی از پاسخها اين است كه كوروش از جمله شخصيتهايی است كه برای ديگران و همچنين آيندگان زيسته است. بهعبارتی او مانند بسياری از شخصيتهای خاص هويتبخش، از وجود خود گذر كردهاست. ويژگی شخصيتهای دورانساز اين است كه در محدوده زمان و مكان نمیمانند و از مرزها عبور كردهاند، اما با توجه به سياليت مفهوم هويت بايد بدانيم كه چگونه كسی مانند كوروش را بشناسيم؟
وی در بخش ديگری از سخنانش اظهار داشت: اين شخصيت در لابهلای تاريخ و اسناد و مدارك تاريخی به شكلهای مختلفی خود را هويدا كرده است يعنی تصويری كه از كوروش در ذهن ما ايرانیها شكل گرفته، الزاماً تصوير هميشگی او نبوده است. كوروش هم مانند ديگر شخصيتهای تاريخی، جاذبه و دافعه داشته است.
حال كتاب خوب نيست
محمود آموزگار، رييس اتحاديه ناشران، ديگر ميهمان اين مراسم بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: حال كتاب این روزها بسیار بد است و اگر از كتابهای درسي -كه الزام خريد همراه آنهاست- صرفنظر كنيم، كتابهاي حوزههاي عمومي مانند تاريخ، ادبيات، فلسفه و سياست که فرهنگ را میسازند، با شمارگان ناچيز 300 تا 500 نسخه منتشر میشوند. در این میان، اما كتاب فیلمنامه كوروش، با شمارگان دو هزار نسخه منتشر شده و اميدوارم كه با اقبال درخوری هم مواجه شود.
وی افزود: اگرچه تمدن ايرانی، بسيار كهن است اما نشر و سينما دو مقولهای است كه از تمدن غرب میآيد، درحقيقت بعد از اختراع ماشين چاپ و تكثير بود كه حرفهای به نام ناشر به جهان معرفی شد. طبيعتاً روابط ناشر و مولف و باقی دستاندركاران، وضعيتی را ايجاد كرد كه حقوق اين افراد مورد بررسی قرار گيرد و حقوق مالكيت فكری بنيان گذاشته شود.
رييس اتحاديه ناشران ادامه داد: در ايران، بحث نشر زودتر از سينما فراگير شد و در دهه 40 كه دهه مهم تاريخ كشورمان است، همايون صنعتیزاده و عبدالرحيم جعفری در بنياد فرانكلين فعاليتهای زيادی كرده و کتابهای مناسبی با شمارگان بالا منتشر میکردند.
آموزگار همچنین با اشاره به حضور برخی از نویسندگان در حوزه سینما در دهههای پیشین، گفت: در دهه 50، شاهد حضور فيلمسازان دست به قلمی مثل بهرام بيضايی بوديم كه هم مینوشتند و هم فيلمهايی میساختند كه عموم مردم و فرهيختگان آن را دوست داشتند. فیلمها و کتابهای این طیف مورد پسند تمام سلیقهها بود. اين نشان میدهد كه سينما در اين زمينه به تجربههای بهتری دست پيدا كرده و اهالی كتاب بايد آن را مورد توجه قرار دهند و موضوع مخاطب و جذب مخاطب را جدیتر بگيرند.
كوروش پدر معنوی و فرهنگی ملت ايران است
سیدحسن امین، مديرمسئول مجله حافظ نيز دیگر سخنران این مراسم بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: اين فیلمنامه از بهترين آثاری محسوب میشود كه در همه حوزهها درباره شخصیت تاریخی کوروش نوشته شده است، به ویژه اینکه كوروش پدر معنوی و فرهنگی ملت ايران و تنها پادشاه حكيمی است كه طرفدار صلح جهانی و حكومت مسالمتآميز بوده است.
مسعود جعفری جوزانی، نیز در این مراسم دقایقی را برای حاضران سخنرانی کرد. وی گفت: كوروش هرگز همانند ديگر پادشاهان تاريخ، جهانگشا و خونريز نبود كه مردم را به بردگی بگيرد يا نسلكشی كند. او به آزادی معتقد بود و كليمیهای برده را، آزاد كرد. اساساً جنگاوری و جنگجويی هيچوقت به سود ما نبوده بلكه انديشهگرايی و تفكر است كه ما را نجات داده است.
وی اضافه كرد: ساخت فيلمی درباره كوروش برای سينماي ايران لازم است، هرچند كه وضعيت صنعت سينمای ايران اصلاً خوب نيست و اگر چنين وضعي داريم، به اين دليل است كه ابزارها و زيرساختهای لازم در اختیارمان نیست. ما در اكثر شهرستانها سينما نداريم يا اگر داريم، قابل استفاده نيست و كسی هم توجه نمیكند كه بهبود كميت، مشكلی را حل نمیكند، كيفيت هم بايد جدی گرفته شود.
سحر جعفری جوزانی، نيوشا ضيغمی، سيد شهابالدين حسينی، فريبا متخصص، ماهچهره خليلی، لوريس چكناواريان، عليرضا رييسی و جمعی ديگر از هنرمندان در اين مراسم حضور داشتند.
نظر شما