کتاب «ارتباطات خطر: نظریهها و مدیریت آن» رونمایی شد/ کوثری: کتاب از مدیریت ارتباطات خطر فاصله گرفته است
کتاب «ارتباطات خطر: نظریهها و مدیریت آن» نوشته حسن خجسته در نگارستان شهر رونمایی شد. مسعود کوثری در این نشست گفت: کتاب بیشتر رنگ و بوی مدیریتی دارد و از ارتباطات خطر فاصله گرفته است.
کوثری در ابتدای این نشست با بیان اینکه ارتباطات خطر و مدیریت آن یکی از موضوعاتی است که میتواند برای مخاطب جذاب باشد، گفت: رشته ارتباطات خطر یکی از رشتههایی است که میتواند به جای رشتههای لوکس دانشگاهی بسیاری از مشکلات ما را حل کند.
وی ادامه داد: مساله خطر با کتاب «جامعه خطر» شروع شد و در واقع این کتاب یک رویکرد جدید در جامعهشناسی به ویژه جامعهشناسی جهان به وجود آورد و نام نویسندهاش را بر سر زبانها انداخت چرا که نویسنده کتاب معتقد بود جهان بیش از پیش به هم پیوسته است و آن را خطراتی مانند سوراخشدن لایه اوزن تهدید میکند.
کوثری با اشاره به آلودگی محیطزیست و خطراتی که از این نظر زندگی بشر را تهدید میکند، افزود: امروز بیش از 15 میلیون تن کرمهای ضد آفتاب در سواحل دریاها و اقیانوسها وارد میشود و این یکی از خطراتی است که به وجود آمده است.
کتاب مفهوم خطر را در معادله ریسک روشن کرده است
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کتاب بین مفهوم خطر، مخاطره و بحران تمایز گذاشته است، عنوان کرد: نویسنده در کتاب سعی کرده تا مفهوم خطر را در معادله ریسک روشن کند. این کتاب در سه بخش اصلی ترسیم شده است. در بخش نخست تقسیمبندی مفهومی کتاب آمده و در بخش دوم نظریههای مرتبط با ارتباطات خطر مطرح شده و در بخش پایانی نیز مدیریت آن مورد بررسی قرار گرفته است.
وی در ادامه افزود: نقدی که به این تقسیمبندی وارد این است که فاصلهای بین مفهوم ارتباطات خطر و مدیریت آن وجود دارد؛ بدین معنی که مدیریت باید در راستای مدیریت ارتباطات خطر باشد اما نویسنده بیشتر توجهش را به جنبه مدیریت خطر معطوف کرده تا مدیریت ارتباطات خطر. بنابراین به نظر میرسد که کتاب بیشتر رنگ و بوی مدیریتی دارد و از ارتباطات خطر فاصله گرفته است.
کوثری گفت: همچنین مباحث کتاب به صورت بسیار فشرده مطرح شده و با وجود حجم کم کتاب مطالب با فونت کوچک و فشرده آورده شده که بسیار بهتر بود تا کتاب در قطع بزرگتری منتشر شود همچنین در برخی بخشهای کتاب اشکالات ویرایشی وجود دارد؛ به طور مثال در فهرستنویسی و ارجاع به منابع غلطهایی وجود دارد که در کتاب تکرار شده است.
بررسی مثلث کارشناس رسانه، سیاستگذار و مخاطب در کتاب
جلالی نیز در بخش دیگری از این نشست حسن خجسته را پدر معنوی رادیو دانست و گفت: من در بررسی خود از این کتاب از رویکرد رسانه و مطالعات فرهنگی استفاده میکنم و به مقوله ارتباطات خطر میپردازم. ما در سهگانه «اعتبارات، اختیارات و ارتباطات» قرار داریم و تمام اعمال ما از احساس خطری که از این سهگانه نشأت گرفته شده به وجود میآید.
وی ادامه داد: کلمه خطر زیرساختهای معنوی متفاوتی مانند ریسک، حادثه و ... در ذهن متبادر میکند. خجسته در این کتاب در قامت مثلث کارشناس رسانه، سیاستگذار و مخاطب کار کرده است. اگر سازمانهای ارتباطاتی را زاییده این سه ضلع بدانیم ارتباطات خطر در این سهگانه معنایی متفاوت میگیرد. چرا که ارتباطات خطر در قالب سیاستگذاری با ارتباطات خطر در قالب کارشناسی رسانه و مخاطب متفاوت است.
جلالی با اشاره به سخنی از خجسته در یکی از جشنوارههای رادیویی اظهار کرد: خجسته معتقد است ما هنوز هنجار رسانهای جمهوری اسلامی ایران را به وجود نیاوردهایم و تا زمانی که این هنجار را پیدا نکنیم با مشکلات متفاوتی مواجه خواهیم بود چرا که مدل فرستنده ـ مجاری ارتباطاتی و گیرنده به درد جامعه ایرانی نمیخورد چون ارتباطات خطر در ایران متفاوت است.
به گفته این کارشناس رسانه، ما باید بتوانیم مخاطبمان را نه به عنوان یک مشتری فرض بکنیم و نه اینکه بکوشیم آن را در فضایی اغوایی و اغنایی قرار دهیم.
جلالی همچنین یادآور شد: خجسته توانسته در این کتاب فضای درستی بین کار، اجرا و آکادمی خلق کرده و آنها را به یکدیگر پیوند بزند و چه خوب است که تجربیات و دانش پیشکسوتان رادیو در قالب چنین آثاری مکتوب و منتشر شود.
خجسته در حوزه کار خطرات زیادی را به جان خریده است
وی با بیان اینکه خجسته در حوزه کار خطرات زیادی را به جان خریده، افزود: باید بدانید که مدیریت خطر از ارتباطات خطر متفاوت است چون عرصه مدیریت حوزه محافظهکاری و ملاحظه است و برنامهسازی عرصه آنارشی و نوآوری است. حال یک مدیر باید بتواند این دو عرصه را در کنار یکدیگر قرار داده و خطرات آن را بپذیرد و از آن آگاهی داشته باشد.
جلالی با بیان اینکه ارتباطات خطر آگاهی دادن و آگاهی بخشیدن است یادآور شد: ارتباطات خطر فاصله بین اغوا و اقناع است، بدین معنی که من میتوانم با نشان دادن محیطزیست مخاطب را در فضایی اغواگرانه قرار بدهم و در عین حال آن را نسبت به خطرات محیطزیست اقناع کنم.
این کارشناس رسانه با تأکید بر اینکه اولویتبندی بین آسیبندیدن و آسیبنزدن تعیین کننده خطمشی ماست، عنوان کرد: گاهی اولویت ما آسیبنزدن و گاهی اولویتمان آسیب ندیدن است و این اولویتهاست که خط مشی سازمانهایی را شکل میدهد که ارتباطات ما را مدیریت میکنند و باید در ارتباطات خطر با آن مواجه شد. همچنین سهگانه عرف، شرع و قانون مثلث دیگری است که ارتباطات خطر در درون آن اتفاق میافتد بدین معنی که ما قانونی عمل میکنیم، عرفی قضاوت میشویم و شرعی محاکمه میشویم در این میان باید مدل خودمان را پیدا کنیم تا براساس آن به خطر و مشی مشخصی برسیم.
فقدان منبع درسی برای ارتباطات خطر در دانشگاه
خجسته، مولف کتاب نیز در بخش پایانی این نشست توضیحاتی را درباره این اثر ارایه کرد و گفت: فقدان منبع درسی برای ارتباطات خطر در دانشگاه انگیزه تالیف این کتاب شد و من در این اثر میخواستم نشان دهم که فهم کارشناسان رسانه از ارتباطات خطر با فهم مردم از این موضوع متفاوت است.
وی ادامه داد: در حوزه مدیریت رسانه ممکن است برمبنای درک سومی کار انجام شود چون در حوزه بحرانها هنوز در دنیا هیچ رسانهای موفق نبوده و همواره کارشناسان رسانه با این چالش روبهرو بودند که در زمانهای بحران آیا خطرات یک موضوع مانند بلایای طبیعی را به مخاطب بگویند یا خیر. بنابراین مدیریت خطر اساساً کار سختی است اگرچه امروز مردم بیشتر با خطرهای انسانی مواجهند تا خطرهای طبیعی چون خطرات طبیعی امروز توسط بشر مهار شده است.
خجسته در پایان گفت: بشر چون خودش در خطر قرار گرفته متوجه خطرات زیستمحیطی نمیشود در حالی که در گسترهای از آن قرار دارد و من در این کتاب سعی کردم نشان دهم که افراد در هر جایی که قرار گرفتهاند درک متفاوتی از خطر داشتهاند.
نظر شما