کتاب شامل دو بخش کلی است: بخش نظری و تحلیل ردیف. در بخش نظری مباحثی چون «فواصل و نقش آنها در شکلدهی به بنیانهای مُدال»، «کارکرد (فونکسیون) درجات»، «معرفی دستگاهها و آوازها»، «ریتم»، «ملودی»، «آناتومی گوشه» و «دستگاه در اجرا» مطرح شدهاند.
در بخش دوم نیز دستگاهها و آوازهای اصلی موسیقی ایرانی شامل «دستگاه شور»، «آواز بیات کرد»، «آواز دشتی»، «آواز بیات ترک»، «آواز ابوعطا»، «آواز افشاری»، «دستگاه سهگاه»، «دستگاه نوا»، «دستگاه همایون»، «آواز بیات اصفهان»، «دستگاه چهارگاه»، «دستگاه ماهور» و «دستگاه راست پنجگاه» تحلیل شدهاند.
طلایی در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «کتاب تحلیل ردیف به بررسی و توصیف گونههای مختلف انگارهها و جملات موسیقی کلاسیک ایرانی، خصائل ذاتیشان و نحوه به کارگیری، گسترش و دگردیسی آنها در قالب گوشهها، مقامها (شاه گوشهها)، آوازها و دستگاهها میپردازد، مجموعهای که ردیف نامیده میشود و شبکهای مرتبط و منسجم از عناصر یاد شده است. در واقع آنچه در این کتاب میآید بخشی اساسی از پژوهشی است که نگارنده طی سالها به تحقیق آن همت گماشته است.»
داریوش طلایی، موسیقیدان و نوازنده سازهای سهتار و تار، دارای دکتری موسیقیشناسی از دانشگاه نانت فرانسه است و هماکنون به عنوان عضو هیات علمی در دانشکده موسیقی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس اشتغال دارد.
«نگرشی نو به تئوری موسیقی ایران»، «23 قطعه: پیشدرآمدها و رنگهای علیاکبر خان شهنازی» و «روایت میرزا عبدالله: نتنویسی آموزشی و تحلیلی» از دیگر کتابهای منتشر شده طلایی است.
«تحلیل ردیف: بر اساس نتنویسی ردیف میرزا عبدالله» نوشته داریوش طلایی با شمارگان هزار نسخه، 533 صفحه و بهای 50 هزار تومان از سوی نشر نی روانه کتابفروشیها شده است.
نظر شما