دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
طلیمی: نقش رسانه‌ها در اقتصاد نشر انکارناپذیر است/ متناسب با ذائقه‌ مخاطبان، کتاب تولید شود

مجید طلیمی، کارشناس رسانه و مدیرعامل مؤسسه هدایت دانش خاورمیانه در نشست «آینده‌پژوهشی مدیریت نشر» ضمن تأکید بر نقش انکارناپذیر رسانه در اقتصاد نشر، گفت: رسانه‌ها می‌توانند با ایجاد نیاز، زمینه رشد کتابخوانی و ارتقای مدیریت نشر را فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «آینده‌پژوهشی مدیریت نشر» امروز (12 بهمن‌ماه) با حضور مجید طلیمی، کارشناس رسانه و مدیرعامل مؤسسه هدایت دانش خاورمیانه، مهدی روزبهانی، مدیر تولید صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و احسان فراهانی، مدیر آموزشی سازمان سمت و قربان‌محمد پورقاز، مؤلف و استاد دانشگاه در سالن جلسات معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
 
طلیمی در این نشست، با بیان این‌که رسانه، حلقه مفقوده مدیریت نشر است، اظهار کرد: رسانه بستر مناسبی برای تغییر تفکر سازمانی در حوزه نشر است. رسانه‌ها می‌توانند با ایجاد نیاز، زمینه رشد کتابخوانی و ارتقای مدیریت نشر را فراهم کنند.
 
وی با بیان این‌که نقش رسانه‌ها در اقتصاد نشر بسیار مؤثر است، ادامه داد: در حوزه نشر ایجاد اعتمادآفرینی و ارزش‌آفرینی، در توسعه پایدار مؤثر است و رسانه در این زمینه به‌خوبی می‌تواند ورود پیدا کند.
 
مهدی روزبهانی در بخش دیگر این مراسم، گفت: تلویزیون و رادیو فرصت‌های خوبی در اختیار ناشران و اصحاب فرهنگ برای معرفی آثار و ظرفیت‌های فرهنگی فراهم کرده‌اند. از آن میان می‌توان به برنامه‌هایی که از رسانه ملی با موضوع کتاب و نشر پخش می‌شوند، اشاره کرد. رادیو ایران، رادیو فرهنگ، رادیو اقتصاد، رادیو سلامت، رادیو تهران و رادیو ورزش نمونه‌ای از این برنامه‌ها را در فهرست برنامه‌های خود قرار داده‌اند.
 
وی توضیح داد: یکی از راه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی از سوی رسانه‌ها این است که کتاب‌ها توسط افراد مشهور جامعه مانند هنرمندان و بازیگران در این رسانه ملی معرفی شوند. در این میان می‌توان از فرصت وجود شبکه‌های خارجی مستقر در ایران برای معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی استفاده کرد.
 
مدیر تولید صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اهدای کتاب در جشنواره‌ها، همایش‌ها و سمینارها از دیگر راهکارهای ترویج کتاب و کتابخوانی است.
 
در بخش دیگر این مراسم، احسان فراهانی، مدیر آموزشی سازمان سمت اظهار کرد: کار نشر مانند کار یک تهیه‌کننده است؛ ابتدا سوژه‌یابی می‌شود، سپس ناشر یک نویسنده را برای پرداختن به این سوژه انتخاب می‌کند و در نهایت برای دسترسی راحت و سریع اثر به دست مخاطبان، تبلیغات خوبی انجام‌ می‌دهد.
 
وی ضمن تأکید بر استفاده از تجربیات انسان‌های موفق در حوزه مدیریت نشر، ادامه داد: در حوزه آینده‌پژوهی مدیریت نشر باید ببینیم آنهایی که در این حوزه موفق بودند، چه کرده‌اند تا مجبور نشویم دوباره از صفر شروع کنیم و سرمایه‌ها را هدر دهیم.
 
مدیر آموزشی سازمان سمت عنوان کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی، اگر برای آینده درست برنامه‌ریزی نکنیم بدون شک با مشکل مواجه می‌شویم. باید بدانیم در 20 سال آینده چه تغییراتی در کشور ما ایجاد خواهد شد و مخاطبان ما تمایل دارند در چه فضاهایی و با چه محتوایی کتاب تولید شود.
 
قربان محمد پورقاز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با بیان این‌که مدیر در تعریف جدید به معنای حل مشکل و حل مسأله است، گفت: آینده اساساً دارای عدم قطعیت است با این همه آثار و رگه‌هایی از اطلاعات و واقعیت‌ها که ریشه در گذشته و اکنون دارد، می‌توانند رهنمون ما به آینده باشند.
 
وی ادامه داد: عدم قطعیت نهفته در آینده برای برخی، توجیه‌کننده نداشتن دوراندیشی آنهاست و برای عده‌ای دیگر منبعی گرانبها از فرصت‌هاست.
 
این استاد دانشگاه با بیان این‌که مدیریت در تعریف جدید یعنی مذاکره، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی باید در زمینه آینده‌پژوهی مدیریت نشر ابتدا سرمایه اجتماعی خود را ارتقا دهد، سپس سرمایه انسانی نیروهای خود مانند اخلاق، دانش، تخصص و مهارت را افزایش دهد. در نهایت نیز باید سرمایه فیزیکی خود را افزایش دهد. اگر سازمان این سه سرمایه را داشته باشد، آینده سازمان، مرجع می‌شود و به ساختار آینده‌پژوهی می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها