شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
صالحی: کتابفروشی نباید به مثابه انبار درهم تنیده باشد/ نگاه دولت به فرهنگ امنیتی نیست

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تشریح کتابگردی هفته گذشته خود در شهر اهواز، گفت که نگاه دولت تدبیر و امید به مقوله فرهنگ امنیتی نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه کتابگردی‌های خود، امروز شنبه سوم بهمن‌ماه در کتابفروشی لارستان حضور یافت. وی پس از سخنان کوتاهی که با صاحب کتابفروشی لارستان داشت به پرسش خبرنگاران حاضر در این کتابفروشی پاسخ گفت.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره شرح گزارش دیدار از کتابفروشی مهام اهواز گفت: سیصدمین نمایشگاه استانی در اهواز برگزار شد و  طبق برنامه سفرهای استانی، در این شهر از دو کتابفروشی مهام و رشد بازدید کردم. کتابفروشی مهام چند ویژگی قابل توجه داشت و که می‌تواند به‌عنوان یک پروژه قابل‌توجه مطرح شود.
 
وی ادامه داد: کتابفروشی مهام، کتابفروشی است که متکی به وقف است. پدربزرگ آقای مدنیان، آن را وقف کرده و کتابفروشی نیز در حقیقت برخاسته از این مجموعه موقوفه است. ما وقف‌های متعددی در تاریخ فرهنگ ایران داشتیم که برخی از آنها مربوط به کتاب بوده که در نوع خودش اندک نیز نبوده است. امروز نیز اگر وقف به حوزه کتاب بیاید می‌تواند پدیده‌ای قابل گسترش باشد.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کتابفروشی مهام بسیار مدرن طراحی شده و برای بیننده جذاب است. طبقه پایین این فروشگاه شامل کتاب‌های عمومی است و طبقه دیگر به کتاب‌های آموزشی و کمک‌درسی اختصاص دارد. جالب اینکه بخش عمومی شلوغ‌تر از بخش آموزشی و کمک درسی است. دست‌اندرکاران کتابفروشی کتاب‌ها را از هم تفکیک  و آن‌ها را طوری طراحی کرده‌اند که مراجعان کتاب‌های کمک‌درسی مزاحم بخش کتاب‌های عمومی نباشند.
 
وی بیان کرد: در این کتابفروشی، در هر بخشی  افرادی مشغول به خدمت هستند که ترکیبی از مشاور مطالعه و فروشنده‌اند. در واقع باید بگویم من در این مکان با انباری از کتاب درهم‌ریخته مواجه نشدم بلکه کتاب‌ها طبقه‌بندی شده و در کنار آن در هر بخشی صرفاً به فروشنده بسنده نشده و مشاور و راهنمای کتاب هم در نظر گرفته‌شده بود.
 
سید عباس صالحی، درباره کتابفروشی رشد گفت: این کتابفروشی برخلاف مهام که در کیان‌پارس قرار دارد در منطقه مرکزی شهر اهواز و در یک منطقه پرتردد جای گرفته است. مدیریت آن را آقای کلاهدوز به عهده دارد. بازگشایی این کتابفروشی پرطرفدار و پرمشتری در گذشته موجب شده بود که تعدادی کتابفروشی دیگر در این منطقه باز شود؛ به عبارتی موفقیت این کتابفروشی تکثیر آن را در این منطقه در برداشت. با این همه کتابفروشی رشد در حال حاضر مشغول ساخت و ساز مجموعه 9 طبقه در کنار همین فروشگاه فعلی است که چهار طبقه فروشگاه، چهار طبقه انبار و یک طبقه نیز آمفی‌تئاتر است.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: کتابفروشی رشد، دارای بخش آموزشی بسیار فعال و مرکز اصلی فروش کتاب‌های درسی و کمک‌درسی است که بخش وسیعی از فروشگاه را به خود اختصاص داده است. اما بخش عمومی فروشگاه که ما از آن بازدید کردیم نیز مراجعان قابل‌توجهی داشت. به اعتبار سابقه‌ای که این کتابفروشی دارد یکی از پایگاه‌های اصلی فروش کتاب در اهواز به شمار می‌آید.

صالحی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره فضای امنیتی در حوزه کتاب گفت: ما در فضای قانونی که در حوزه نشر و کتاب وجود دارد، عمل می‌کنیم و نه بر طبق سلیقه. نکته دیگر اینکه ما به حوزه فرهنگ نگاه امنیتی نداشته باشیم. این دو در حقیقت معیار و نگاهی بوده که از آغاز دولت تدبیر و امید تا کنون مورد توجه جدی ما بوده است. طبیعی است که امنیت یکی از ارکان اصلی زندگی اجتماعی است، اما همه آن نیست. در یک گفت‌وگوی خلاق و فعال میان اهالی فرهنگ و کسانی که حوزه امنیت را تأمین می‌کنند می‌توان به ترکیب‌های نو و جدیدی رسید که پایدار باشند. در حوزه امنیت. با همین نگاه در دوره جدید، گفت‌وگوهایی انجام شد و کسانی که متولی حوزه امنیت هستند در این گفت‌وگوها همراهی‌هایی با ما داشتند که بسیار راهگشا بود. ما امیدواریم این گفت‌وگوها همچنان تداوم پیدا کند و به نقاط مؤثرتر و ماندگارتر برسد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها