قیمت پشت جلد کتاب؛ معیارها و اجبارها/ 10
حسینزادگان: افزایش قیمت کتاب تاثیر کمی در کاهش تقاضای آن دارد
هادی حسینزادگان، مدیر پخش ققنوس گفت: افزایش قیمت کتاب بر میزان خرید کتاب تأثیر میگذارد اما این رابطه ناچیز است.
وی ادامه داد: البته شرایط نابسامان اقتصادی و تحریمها فشار مضاعفی بر کل اقتصاد آورد و باعث ایجاد رکود در کل اقتصاد شد که به طبع اقتصاد نشر را نیز دربرگرفت. همانطور که میدانید رابطه قیمت و تقاضا معکوس است و عموماً هرچه قیمت یک کالا بیشتر شود (با فرض ثبات سایر شرایط) میزان تقاضای آن کاهش مییابد. تأثیرگذار بودن افزایش قیمت کتاب بر میزان تقاضای کتاب قابل انکار نیست ولی میزان این تأثیرگذاری است که مهم است. درباره کالایی مثل کتاب شاید قیمت، کماثرترین عامل تأثیرگذار روی تقاضای جامعه باشد.
مدیر پخش ققنوس توضیح داد: ارتباط چندان مستقیمی بین قیمت و شمارگان کتاب وجود ندارد. یعنی اینطور نیست که لزوما وقتی تیراژ بالا برود، قیمت کاهش پیدا کند اما با فرض وجود این ارتباط، من به شخصه دوستار افزایش مخاطب با قیمت مناسب (نه الزاماً ارزان) هستم تا چرخ فروشگاهم با توجه به شرایط نامناسب موجود بهویژه برای کتابفروشان بچرخد.
حسینزادگان گفت: افزایش قیمت کتاب روی کاهش آمار خرید کتاب تأثیر میگذارد اما این رابطه بسیار کمرنگ است و تأثیر آن ناچیز. عوامل مهم و تأثیرگذار فراوانی روی این کاهش مؤثرند و قطعاً نمیتوان کاهش آمار خرید را تنها به افزایش قیمت آن مرتبط کرد.
وی توضیح داد: بازار کتاب مانند هر بازاری دارای دو وجه است؛ یکی تقاضا و دیگری عرضه. باید روی هر دو وجه آن کار کرد. البته بهنظرم وجه تقاضا الان از اهمیت بیشتری برخوردار است. باید با تبلیغات و بردن کتاب به خانهها از طریق رسانه ملی و عادت دادن بچهها به مطالعه از طریق آموزش و پرورش این وجه را تقویت کرد. همچنین باید با کاهش هزینههای نشر، بهویژه در بخش کتابفروشان و ایجاد معافیتهای مالیاتی ابتدا به فکر حفظ سرمایه موجود در این کار شد و بعد راهکاری برای گسترش حرفه کتابفروشی اندیشید.
نظر شما