دکتر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم به سخنان مقام معظم رهبری در مواجهه با رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد که خداوند را از بابت اینکه روایتها با رویت همراه شده، سپاسگزار بودند و ادامه داد: ما از نسلی هستیم که بسیاری از روایتها برایمان به رویت بدل شدند و آنچه را درباره پیامبر (ص) و اصحاب ایشان میشنیدیم توانستیم در برخی از شخصیتهای زمان خود نیز ببینیم.
وی افزود: در واقع، شنیدهها به دیدهها و عینالیقینها به حقالیقین تبدیل شد. این جلسه هم رویت روایت است و این، از نعتهای الهی است. سردار شوشتری حقیقتها و ویژگیهایی داشت که در برخی سرداران دیگر نیز مشترک است اما از آنجا که هر گلی بویی دارد، سرداران شهید ما هم در این دهههای مختلف انقلاب هر یک ویژگی متمایز و مشابهی با هم دارند.
شهید شوشتری؛ ایدهدار نظریه امنیت اقوام
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه شهید شوشتری، فردی خودساخته بود، افزود: او از درون تحصیلات آکادمیک شکوفا نشد. هر چه به دست آورد، محصول پیگیریهای خودِ او بود. شوشتری از دل خاک برآمد و به افلاک پر کشید. شخصیت او مدیون هیچ کلاسی نیست، جز کلاس امام و انقلاب و این هم از ویژگیهای منحصر به فرد شهید شوشتری است.
وی قدرت روابط عمومی بالای شهید شوشتری را از دیگر محاسن وی دانست و تاکید کرد: برخی توانمندیهای مدیریتی و اجرایی دارند اما این توانمندیها همه جانبه نیست. شوشتری، قدرت ارتباطی کممانندی داشت و میتوانست با قومهای مختلف ارتباط خوبی بگیرد و رفاقت کند. این ویژگی او را متمایز کرده بود.
صالحی به پیگیری «نظریه تعاملی با اقوام» به عنوان دیگر تمایز او با فرماندهان اشاره کرد و افزود: او فعالیتهای خود را از کردستان شروع و به بلوچستان ختم کرد. با همه اقوام ایرانی در تماس بود. به نظر میآید که این ویژگی به او دیدی بسیار قوی در حوزه تعامل با اقوام داد که میتواند نظریه مهم جمهوری اسلامی باشد. شوشتری یکی از ایدهداران نظریه امنیت اقوام هم بود.
وی در این باره ادامه داد: چهار اصل در نظریه امنیت اقوام مهم بود. نخست، حرمتگزاردن به اقوام و مقدسات قومها است. در این کتاب هم میخوانید که خاطرات او ناظر به اهمیت این اصل مهم در روش تعامل او با اقوام بود. ما گاهی به صورت تصنعی درباره این حرمتگزاری به اقوام صحبت میکنیم اما گاهی این نکته را باور داریم و معتقد به این هستیم که ایران رنگینکمانی از اقوام است که تاکنون با همین ویژگی توانسته است دوام بیاورد. این کتاب نکتههای فراوانی در این باب دارد.
به گفته معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نکته دوم درباره نظریه امنیت اقوام، مشارکتگرایی مردمی است. امنیت به دست خودِ اقوام شکل میگیرد و نمیتوان با نیروهای بیرونی برای آنها امنیت حاصل کرد. شهید شوشتری جان خود را بابت این ایده خود هدیه کرد. نکته سوم درباره نظریه ارتباطگیری بدون حائل با مردم و آخرین نکته، توجه به مشکلات معیشتی مردم بود. اینها مبانی نظریه امنیت پایدار شهید شوشتری بهشمار میآید.
شوشتری پا به رکاب جنگ بود
وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش شهید شوشتری در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: از غرب تا جنوب ایران تحت پوشش حضور او بود. اگر کتاب را بخوانید، این نکته را خواهید دید. شوشتری، حضور پیوسته در کل مناطق عملیاتی داشت. از کردستان گرفته تا عملیات مرصاد، او 9 سال پا به رکاب جنگ بود.
صالحی از مصاحبهای که با همسر شهید شوشتری در این کتاب انجام شده است، به عنوان یکی از زیباترین مصاحبههای کتاب یاد کرد و افزود: همسر او چهار فرزند را به دور از شهید شوشتری به دنیا آورد و بزرگ کرد. آن هم نه در شرایط مالی فراخ بلکه در تنگناهایی که همه با آن مواجه بودیم.
وی همچنین درباره ویژگیهای منحصر به فرد کتاب «شهیدان همبستگی؛ دفتر دوم سالار شهیدان وحدت، منادیان وحدت، امنیت، خدمت» نکاتی را بیان کرد و گفت: خاطرات سرداران و شهیدان معمولاً به دو شیوه روایت خطی و مجموعه گفتوگوها تنظیم میشود اما شیوه تنظیم مصاحبهها در این کتاب متفاوت است و ما با نثری شبیه به سفرنامهنویسی مواجهیم. این نکته به نویسنده این امکان را میدهد که جلدهای بعدی اثر را در تکمیل همین اثر بنویسد و در واقع، نسخههای بعدی اثر، مکمل نسخههای قبلی باشد.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به انجام گفتوگوهای متعدد با افراد متنوع در این کتاب اشاره کرد و گفت: گفتوگوهایی از محسن رضایی و قاسم سلیمانی، به عنوان فرماندهان پیشکسوت تا مصاحبه با بلوچها در این کتاب آمده است و این ویژگی بر جذابیت اثر افزوده است. نگارنده ویژگیهای هر مصاحبهشونده را هم به زیبایی تصویر کرده است. ما معمولاً با بخش جلالیه سرداران در کتابها آشنا میشویم اما این کتاب، روح انسانی و تعاملی شهید شوشتری را هم به خوبی تصویر کرده است.
وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که این کتاب بازخوانی متعددی داشته باشد و گفت: امیدوارم فیلمها و داستانهای کوتاه هم از آن ساخته شود زیرا قابلیت این را دارد. کار محمدی شبیه استخراج نفت بود و کار دیگر هنرمندان بر این اثر میتواند شبیه کار پتروشیمی باشد.
گزارش تکمیلی نشست بهزودی منتشر میشود.
نظر شما