دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
حبیبی «شرح التلویحات» اثر شهزوری را تصحیح می‌کند/ مفقود شدن تاریخ کتابت نسخه اصلی

نجفقلی حبیبی، نویسنده و شارح آثار فلسفه اسلامی با اشاره به تهیه نسخه اصلی «شرح التلویحات» اثر شهزوری گفت: در حال حاضر، این کتاب را در دست تصحیح دارم.

دکتر نجفقلی حبیبی، استاد و شارح آثار فلسفه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از تصحیح «شرح التلویحات» شهزوری خبر داد و اظهار کرد: مهمترین نقطه عطف کتاب این است، که این تصحیح از روی نسخه اصلی کتاب که به خط خود شهزوری است، انجام می‌شود.
 
وی با تاکید بر این‌که، کتاب سالم است و تنها صفحه آن‌، که در آن تاریخ کتابت، از سوی شهزوری درج شده، از بین رفته است، گفت: در برخی از جملات کتاب، ریختگی واژه‌ها به دلیل قدیمی‌ بودن کتاب دیده می‌شود، که این ریختگی‌ها، نیازمند تمرکز بیشتر برای تصحیح است.
 
حبیبی، «التلویحات» را از جمله رساله‌های پیچیده سهروردی دانست و افزود: ابن‌کمونه، نیز شرحی بر این کتاب سهروردی نوشته است، که آن را در سه جلد مشتمل بر منطق، طبیعیات و الهیات، تصحیح کردم و مرکز پژوهشی میراث مکتوب آن را به چاپ رساند اما تمام تلاشم این است که کتاب شهزوری را در یک جلد تصحیح کنم.
 
این استاد فلسفه اسلامی با بیان این‌که، اصل نسخه کتاب شهزوری در حال تایپ است، گفت: پس از تایپ این کتاب بهتر می‌توانم مقابله را با اصل نسخه انجام داده و علاوه بر برطرف کردن غلط‌های تایپی، محل ریحتگی واژه‌ها و کمرنگی نوشته‌ها را تصحیح کنم.
 
حبیبی با اشاره به این‌که، تعداد صفحات کتاب تصحیح شده به بیش از 500 صفحه می‌رسد، اظهار کرد:‌ کتاب «شرح تلویحات» شهزوری به خط خود او را از کتابخانه سلیمانیه در استانبول خریداری کردم. 
 
نجفقلی حبیبی، متولد ۱۳۲۰ در خوانسار، پژوهشگر فلسفه اسلامی، و شارح آثار برجسته فلسفه اسلامی است. عضویت در هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و ریاست دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، از جمله پست‌های اجرایی وی است.

حبیبی، دارای چندین عنوان نسخه تصحیح شده و کتاب تالیفی است که از آن میان می‌توان به «الاربعینیات لکشف انوار القدسیات»، «شرح و تعلیقه صدر المتالهین بر الهیات شفا»، «شرح توحید الصدوق» و «حکمه‌الاشراق» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها