دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
مدیر نشر آبرنگ: افزایش دسترسی به فضای مجازی سبب کاهش چشمگیر فروش کتاب‌ شده است

امیرهوشنگ اقبال‌پور، مدیر انتشارات آبرنگ معتقد است افزایش دسترسی افراد از طریق فضای مجازی به آخرین نسخه‌های کتاب‌های ادبیات داستانی منتشر شده در سطح کشور و سطح جهان با بهترین کیفیت چه به صورت pdf و چه به صورت صوتی سبب کاهش چشمگیر فروش کتاب‌ شده است.

مدیر انتشارات آبرنگ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، میزان استقبال مخاطبان از کتاب‌های کودک و نوجوان در طول چهار ماه گذشته را مطلوب ارزیابی کرد و توضیح داد: میزان فروش کتاب‌های ما در حوزه کودک و نوجوان در طول چهار ماه گذشته نسبت به مدت مشابه در سال قبل 50 درصد رشد داشته و این استقبال در حوزه کتاب‌های کمک آموزشی در گروه سنی کودک (دبستان) چشمگیرتر بوده است.
 
امیرهوشنگ اقبال‌پور اضافه کرد: درمجموع در 7 ماه نخست امسال سه میلیون جلد کتاب تولید کرده‌ایم که بخش اعظم آن در حوزه آموزشی و کمک درسی بوده است.
 
وی در ادامه بیان کرد: درواقع نمی‌توان میزان فروش کتاب‌های آموزشی را با حوزه ادبیات داستانی مقایسه کرد. امروزه اغلب مخاطبان دنبال تهیه کتاب‌های آموزشی و کمک درسی هستند و کمتر سراغ ادبیات داستانی می‌روند. این مساله سبب شده که میزان فروش ما در 7 ماهه نخست سال در حوزه آموزشی و کمک درسی افزون بر 50 هزار جلد و در حوزه ادبیات داستانی کمتر از 5 هزار جلد باشد.
 
اقبال‌پور در ادامه به عوامل موثر در کاهش گرایش مخاطبان به ادبیات داستانی اشاره کرد و گفت: عوامل زیادی در این مساله دخالت دارد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به فرهنگ کتابخوانی حاکم بر جامعه و افزایش نفوذ اینترنت و فضای مجازی در بین مردم اشاره کرد.

این ناشر افزود: امروزه همه افراد می‌توانند از طریق فضای مجازی در کمترین زمان و بدون صرف هزینه به راحتی به آخرین نسخه‌های کتاب‌های ادبیات داستانی منتشر شده در سطح کشور و سطح جهان با بهترین کیفیت از نظر متن، تصویر و رنگ هم به صورت pdf و هم به صورت صوتی دسترسی داشته باشند و این مساله تاثیر بسیار منفی بر فروش کتاب‌های این حوزه داشته است.
 
وی در ادامه سخنانش به ماه‌های پرکار در حوزه تولید و فروش کتاب اشاره کرد و گفت: بعد از اردیبهشت ماه که ماه فروش گسترده کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب برای ناشران است، میزان فروش در خرداد و تیر کاهش می‌یابد و علت آن هم مشغله زیاد بچه‌ها ایام امتحانات مدارس در خردادماه و بعد از آن هم استراحت بچه‌ها در تیرماه است. ما در این دو ماه خستگی در می‌کنیم و به انبارگردانی و رسیدگی به حساب و کتاب‌ها می‌پردازیم. سپس در مرداد ماه دوباره خرید و فروش آغاز می‌شود و میزان آن به صورت نمودار سینوسی افزایش می‌یابد تا اینکه در نخستین هفته شهریور به اوج خودش می‌رسد زیرا دراین زمان اغلب کتابفروشان در پی خرید و تکمیل منابعشان از ناشران هستند.
 
اقبال‌پور همچنین درباره پرفروش‌ترین کتاب‌های نشر آبرنگ در 7 ماهه نخست امسال اظهار کرد: پرفروش‌ترین کتاب‌های ما در حوزه خردسال عبارت بودند از «سودوکو» نوشته سحر گنجوحقیقی و «زبان آموزی» نوشته گلزار فرهادی.
 
مدیر نشر آبرنگ بیان کرد: پرفروش‌ترین کتاب‌های ما در حوزه کودک نیز عبارت بودند از مجموعه 21 جلدی «سلام کلاس اولی‌ها» نوشته هاله بادامیان، «هوش ریاضی» نوشته امیرهوشنگ اقبال‌پور، «تیزهوشان ویژه 31 استان، ششم ابتدایی» نوشته کیان کیان‌دوست و مجموعه 5 جلدی «مسابقات ریاضی کانگورو تیزهوشان». همچنین «دستور زبان فارسی» نوشته فریبا کیانیان، «خلیج فارس» نوشته زهرا مجیدی و امیرهوشنگ اقبال‌پور و مجموعه 3 جلدی «ریاضی مثلث، مربع و دایره» نوشته علی پیروزروان پرفروش‌ترین کتاب‌های ما در حوزه نوجوان بودند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها