دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
مفید: پیاده‌راه‌سازی خیابان انقلاب ممکن است باعث کوچ کتابفروشان شود/ بیشتر ظاهرسازی شده تا زیباسازی

حسین مفید، مدیر انتشارات و کتابفروشی مولی، معتقد است: اجرای پروژه پیاده‌راه‌سازی خیابان انقلاب ممکن است مانند مورد مشابه میدان امام حسین(ع) موجب ترک محل توسط کسبه شود. آنچه تا کنون اجرا شده، بیشتر ظاهرسازی بوده تا زیباسازی.

حسین مفید در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره ارائه پیشنهاد پیاده‌راه‌سازی خیابان انقلاب از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران، عنوان کرد: برای قضاوت درباره تبعات مثبت یا منفی این پروژه، باید به سابقه کارهای انجام شده و پروژه‌های پیاده شده در این راسته رجوع کنیم تا بتوانیم نگاه منصفانه‌ای به این موضوع داشته باشیم.

مدیر انتشارات و کتابفروشی مولی با اشاره به پروژه «پیرایش و حذف زوائد بصری» که پیش‌تر در خیابان انقلاب اجرایی شد، گفت: با توجه به اینکه رشته تحصیلی من معماری بوده و فارغ از درس دانشگاهی حرفه من نیز معماری سنتی است، آنچه که تا کنون اجرا شده (پیرایش و حذف زوائد بصری) را حرکت خوبی نمی‌دانم.

وی با بیان اینکه «متأسفانه در اجرای این گونه طرح‌ها بیشتر شاهد ظاهرسازی بوده‌ایم تا زیباسازی» گفت: مگر شغل کتابفروشی با بانکداری یکی است که تابلوهای آنها هم یکی و یک شکل باشد. البته باید بگویم که در نهایت اجازه دادند که تابلوی من بر سردر فروشگاهم باقی بماند و به خاطر استاندارد بودنش از من تقدیر هم کردند، اما بهتر است که اگر ضوابطی برای طول، عرض و ارتفاع تابلو وجود دارد، آن را اعلام کنند تا هر کس بر اساس حرفه خود آن را طراحی و نصب کند.



مفید ادامه داد: برنامه ریزی شهری و شهر سازی خود رشته دانشگاهی گسترده‌ای است. اما برای من سؤال است که در کدام واحد درسی تدریس می‌شود که ساختمان‌های مختلف در این راسته که از میدان انقلاب تا چهارراه ولیعصر هویتی متفاوت دارد، باید تابلوهای یکسان بر ساختمان‌های مختلف نصب کنند. آیا لوکوربزیه این موضوع را گفته یا آقای لُرزاده؟ کجای شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری دنیا گفته‌اند که ساختمان‌هایی که در مدل، در نوع مصالح، در طبقات و چه در زمان ساخت با هم تفاوت دارند، باید تابلوهای یکسان داشته باشند؟

مدیر انتشارات و کتابفروشی مولی با بیان اینکه «برخی از ساختمان‌های قدیمی موجود در این منطقه هویت تاریخی این شهر هستند» گفت: متأسفانه به اجرای این گونه طرح‌ها با این ساختمان‌ها که هویت شهر ما هستند بسیار بی‌رحمانه برخورد شد. یکی از هویت‌های شهری میدان انقلاب، آن نان خامه‌ای فروشی (قنادی سینا) دور میدان است که من از سه سالگی یعنی 60 سال پیش آن را به یاد می‌آورم. اگر ما به نام اصلاح، هویت آن را به هم بریزیم، هویت تاریخی یک محل و یک ملت را به هم ریخته‌ایم.

وی با اشاره به تبعات اجرای پیاده‌راه سازی در خیابان انقلاب گفت: اجرای این پروژه در راسته خیابان انقلاب معلوم نیست چقدر طول بکشد، اما در این مدت نامعلوم مسلماً مزاحمت و اختلال زیادی در کسب و کار کتابفروشان به وجود خواهد آمد. به عنوان مثال در همین طرح پیرایش و حذف زوائد بصری، شاهد بودیم داربستی که تنها سه روز از آن استفاده شد، مدت سه ماه جلوی فروشگاه نصب بوده است.



مفید ادامه داد: همان‌طور که برخی از همکاران ما مثل آقای طهوری گفتند، در طول اجرای این پروژه فروش بسیاری از کتابفروشان به نصف کاهش پیدا کرد. آقای طهوری به این دوستان گفته بودند که شما اجازه دهید ما خودمان سه روزه این تابلو را نصب می‌کنیم، اما به ایشان اجازه ندادند. حالا اگر همین موضوع را به پروژه سنگفرش کردن و پیاده راه سازی خیابان انقلاب که به مراتب گسترده‌تر از این طرح بوده تعمیم دهیم، متوجه عمق فاجعه خواهیم شد.

مدیر انتشارات و کتابفروشی مولی درباره تبعات احتمالی پیاده‌راه سازی خیابان انقلاب گفت: حمل و نقل کتاب و رساندن این کالای سنگین به کتابفروشی‌ها یکی از نیازهای اساسی این حرفه است که در حال حاضر با یک آژانس، موتور و یا ماشین شخصی نیز می‌توان این نیاز را برطرف کرد. اما اگر آمدیم و سنگفرش کردیم و راه ماشین بسته شد، باید فکر کنیم و ببینیم چگونه می‌توانیم این نیاز را برطرف کنیم.



وی ادامه داد: در این صورت یا باید مانند بازار تهران شاهد هجوم موتور و چرخدستی را در این راسته باشیم و یا قانون جابه جایی از ساعت 10 شب به بعد را در این راسته حاکم کنیم که این موضوع نیز تبعات خاص خود را دارد؛ چراکه نگه داشتن کارکنان کتابفروشی تا ساعت 10 علاوه بر تحمیل هزینه اضافی، مشکلات دیگری هم درپی خواهد داشت و ممکن است مثل اتفاقی که در میدان امام حسین(ع) افتاد، همه ما مجبور شویم که یک به یک از اینجا نقل مکان کنیم.
 
در این باره بخوانید:
(1). مدیرعامل سازمان زیباسازی: «پیاده‌راه‌سازی» خیابان انقلاب باعث رونق بازار کتاب خواهد‌شد/ کتابفروشان اجرای این طرح را مطالبه کنند (اینجا)
(2). هاشمی: کتابفروشان و خریداران کتاب بیشترین بهره را از طرح پیرایش خیابان انقلاب خواهند برد (اینجا)
(3). میرحسینی: خیابان انقلاب باید تبدیل به یک پیاده‌راه کتابخانه‌ای شود (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها