شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
ضرورت تعامل تمامی دستگاه‌ها برای ترویج خواندن

دکتر عاطفه شریف عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، در حاشیه برگزاری دومین دوره از نخستین مرحله مدرسه تابستانی خواندن، ضمن ارائه پژوهشی در خصوص نقش مدیران در شکل‌گیری رفتار مطالعاتی کارکنان، بر ضرورت برقراری تعاملاتی مؤثر به منظور ترویج خواندن در میان شهروندان تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دکتر عاطفه شریف، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در دومین دوره از نخستین مرحله «مدرسه تابستانی خواندن» به ارائه نتایج پژوهشی با عنوان نقش مدیران ارشد استان خراسان رضوی در رفتار مطالعاتی کارکنان پرداخت. وی در این خصوص اظهار داشت: پژوهش مورد نظر با این پیش فرض که مدیران می توانند در رفتار مطالعاتی کارکنان اثرگذار باشند، شکل گرفته است. در این پژوهش از 81 نفر از مدیران ارشد و بنام استان خراسان به عنوان عوامل تسهیل‌گر و بازدارنده در مطالعه کارکنان، پاسخ دریافت شد؛ از میان آنها 65.4 درصد مدیران در حوزه علوم انسانی و 63 درصد، از رشته‌های غیرمدیریتی بودند؛ از این میان 55.6 از نمونه مورد نظر مدرک کارشناسی ارشد داشتند.

وی تصریح کرد: طبق این پژوهش مدیران انگیزه خوبی برای مطالعه داشتند و مفهوم و گستره آن به خوبی برایشان آشکار بود؛ بدین معنا که آنان خواندن را محدود به کتاب و مجله نمی‌دانستند و به انواع محمل‌های اطلاع‌رسانی توجه داشتند؛ بعلاوه، حدود 90 درصد از آنها کتابخانه شخصی داشته و همچنین عضو کتابخانه‌های عمومی بودند.

شریف ادامه داد: افزایش میزان اثربخشی و ارتقاء مهارت‌های شغلی، به ویژه در حوزه تصمیم‌گیری، به عنوان مهم‌ترین انگیزه‌های مدیران از مطالعه عنوان شد. مدیران مورد مطالعه، بر تفاوت موجود بین وضعیت فعلی و مطلوب کارکنان خود اذعان داشتند. یعنی از نظر آنان مطالعه، به ویژه در حوزه‌های مرتبط با شغل و تخصص، در میزان کارکرد سازمان اثربخش خواهد بود و رفتار کارکنان در این زمینه قابل اصلاح است. از سوی دیگر، عده‌ای از مدیران بر وجود ساعت مستقلی برای مطالعه کارکنان تأکید داشتند.

وی از توجه مدیران به اهمیت نقش اطلاعات در فرآیند تصمیم‌گیری به عنوان فرصتی برای کتابداران یاد کرد و گفت: در این مطالعه، 74.1 درصد از مدیران ضمن اعلام اینکه در سازمان خود کتابخانه‌ای راه‌اندازی کرده‌اند، با درصد بالایی بر ضرورت وجود آن صحه گذاشتند؛ با اینحال 56.8 درصد از این کتابخانه‌ها بدون نیروی متخصص کتابدار اداره می‌شد، و نکته جالب اینست که طبق نظرسنجی انجام شده در خصوص میزان ضرورت‌ها، مدیران کمترین میزان ضرورت را برای وجود نیروی کتابدار در نظر گرفتند.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی، احساس عدم نیاز به نیروی متخصص کتابدار را از سوی برخی مدیران دستگاه‌ها تأمل برانگیز دانست و در ادامه به طرح پرسش‌هایی پرداخت و گفت: با شرایط فعلی ادارات ما و با رویکردی که نسبت به ضرورت وجود نیروی متخصص کتابدار دارند، آیا می‌توان امیدوار بود که خواندن و مطالعه، به شکلی سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده به جایی برسد؟ آیا می‌توان به مدیریت دانش امیدوار بود؟

وی با اشاره به اینکه مدیران دغدغه مطالعه دارند و باید از این نگاه به عنوان یک فرصت استفاده کرد، بر ضرورت برقراری تعامل و ارتباطات مؤثر از سوی نهاد، و از طریق راه‌اندازی تشکل‌ها و کارگروه‌هایی برای ترویج بحث مطالعه و خواندن در بین شهروندان و تمامی اقشار جامعه تأکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها