کتاب «عصر تبلیغات» تألیف آنتونی پراتکانیس و الیوت آرنسون با ترجمه دکتر کاووس سیدامامی و محمدصادق عباسی از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد.
این کتاب به بسیاری از نظریهها و مباحث مورد علاقه روان شناسی اجتماعی، جامعه شناسی ارتباطات و نیز علوم سیاسی در ارتباط با موضوع تبلیغات و اقناع پرداخته و حاوی راهنماییها و اطلاعات مفیدی برای دست اندرکاران امور تبلیغاتی، بازاریابان و سیاستمداران است.
نویسندگان یکی از هدفهای مهم خود را در نگارش این کتاب، اصلاح دو نگرش نادرست اعلام کردهاند؛ از یک سو ساده اندیشی بسیاری از مردم در پذیرش منفعلانه تبلیغات سیاسی و تجارتی و از سوی دیگر، بدبینی افراطی عدهای از روشنفکران و منتقدان نسبت به نقش رسانههای همگانی در دوران ما و این باور ایشان که انسان نوین دیگر هیچ وسیلهای برای دفاع از خود در برابر تلقینها و تأثیرهای رسانههای همگانی ندارد.
از جمله تلاشهای دیگر نویسندگان این کتاب، فهم بهتر تفاوت میان اقناع و تحمیق مردم از طریق تبلیغات جهت دار است. آنان معتقدند که ایجاد و تداوم یک دموکراسی بستگی به وجود ارتباط گرانی دارد که بتوانند پیام خود را به گونه ای صریح و منصفانه به مخاطبان ارئه دهند و از سوی دیگر به مخاطبانی نیازمند است که بتوانند ارائه منصفانه مطلب را از گفتار فریبکارانه تمیز دهند.
کتاب «عصر تبلیغات» در پنج فصل تدوین شده است. فصل اول با عنوان روان شناسی اقناع هر روزه، تبلیغات کور و اقناع هوشمندانه را مورد بررسی قرار میدهد و فصل دوم کتاب، ابعاد روان شناسی شبه واقعیتها، کلمات اثربخش را تحلیل و موشکافی میکند.
در فصل سوم کتاب نویسنده اعتبار واقعی و ساختگی ارتباطگر را در نظر گرفته و تأثیر الگوهای ساخته شده توسط رسانههای گروهی را بیان میکند. فصل چهارم کتاب موضوعاتی چون روان شناسی کمبود و جذبه موهومات، توهم عضویت در یک گروه به مثابه روشی اقناعی، آرمان پروتاگوراس: گزافه گویی یک جانبه در مقابل بحث دو جانبه و بررسی علت تکرار آگهی های یکسان را مورد ارزیابی قرار میدهد. در فصل آخر هم نویسنده با هوشمندی به تفاوت تبلیغ و تربیت، اقناع مستقیم، بی تأثیر بودن کارزارهای اطلاعاتی، افسونگری با روشهای مادون هوشیار و اینکه چگونه میتوان در برابر تبلیغات مقاومت کرد، اشاره میکند.
چاپ هشتم کتاب «عصر تبلیغات» در 314 صفحه با قیمت 17500 تومان از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.
نظر شما