دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۱
روايت زندگي شيخ ايراني در تايلند روي پرده سينما

«جمال شورجه» با بيان اينكه فيلم «پارسي» اوايل سال آينده به مرحله توليد مي رسد، گفت: براي نگارش فيلمنامه اين اثر سينمايي تحقيقات گسترده اي انجام خواهد گرفت و سعي داريم زندگينامه «شيخ احمد قمي» به صورت جامع و كامل به تصوير كشيده شود.\

«شورجه» نويسنده و کارگردان سينما در گفت و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با اشاره به اينكه فيلمنامه فيلم «پارسي» توسط «فرهاد توحيدي» به نگارش در مي آيد، اظهار داشت: قصد داريم با ساخت فيلمي بر اساس زندگي «شيخ احمد قمي» مهاجر ايراني مقيم تايلند، نقش مهم ايرانيان در شرق آسيا را به تصوير بکشيم.

شورجه افزود: براي ساخت فيلم سينمايي «پارسي» به كتاب هاي متعددي رجوع خواهيم كرد و علاوه بر آن از سال گذشته تحقيقات گسترده خود را در اين زمينه آغاز كرده و قرار است فيلمنامه اين فيلم با اقتباس از منابع مكتوب تاريخي نگاشته شود.

اين فيلمساز با بيان اينكه فيلم «پارسي» اوايل سال آينده به مرحله توليد مي رسد، تصريح كرد: به تصوير كشيدن زندگي نامه «شيخ احمد قمي» به عنوان يک ايراني که چهارصد سال قبل به دربار پادشاه تايلند راه يافته براي حفظ ميراث فرهنگي مشترک ايران و تايلند مفيد است، به همين منظور با تحقيقات گسترده تلاش مي كنيم اين فيلم حق مطلب را درباره اين شخصيت به درستي ادا كند. 

شورجه چندي پيش همراه با يک گروه سينمايي در بانکوک با «محسن پاک آيين» سفير سابق ايران و «محمد تمهيدي» رايزن فرهنگي کشورمان ديدار کرد و درباره اين طرح سينمايي توضيحاتي داد.

رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران هم براي همکاري با عوامل اين فيلم و هماهنگي با اعضاي خانواده «بونارک» از نوادگان شيخ احمد قمي در تايلند قول مساعد داد.

«شيح احمد قمي» مسلمان شيعه است که در سال 1543 ميلادي در شهر مقدس قم، ديده به جهان گشود. وی در نخستين سالهاي قرن هفدهم (1605) يعني زماني که تايلند از زير سلطه پانزده ساله برمه‌اي ها آزاد شد، به آيوتايا مهاجرت کرد و پس از مدتي توانست در سايه مديريت و درايت خود به يکي از مقامات عالي رتبه سيام مبدل شود.
مقبره شیخ احمد قمی اکنون در کالج تربیت معلم آیوتایا است و مورد احترام تایلندی‌ها قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط