شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
تربیت جنسی به سبک اسلامی در سه کتاب بررسی شد/ از کودکی و نوجوانی تا جوانی و تشکیل خانواده

دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سه‌ موضوع تربیت جنسی کودک و نوجوان، جوان و خانواده را در سه مجلد جداگانه از یک مجموعه به چاپ رسانده است. نویسنده در این سه کتاب، تربیت جنسی را به سبک اسلامی بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سه مجلد «جوان و تربیت جنسی»، «خانواده و تربیت جنسی» و «کودک و نوجوان و تربیت جنسی» نوشته حجت‌الاسلام دکتر سید محمود مرویان حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی است که به‌تازگی از مجموعه «سلسله مباحث تربیتی در سبک زندگی اسلامی» انتشار یافته است.

«جوان و تربیت جنسی»
مرویان حسینی کتاب «جوان و تربیت جنسی » را در دو فصل تدوین کرده است. وی در مقدمه این کتاب نوشته است: «سبک زندگی اسلامی بر اساس آموزه‌‌های قرآن و فرهنگ اهل بیت (ع) بنا نهاده شده و نسبت به مسائل جنسی، بی‌تفاوت نیست. فرآیند مدیریت، مراقبت و تأمین نیاز جنسی است که متناسب با دوره‌های مختلف رشد و تعریف درست غریزه جنسی در آن دوره، راهبردها و راهکارهای مناسب را ارائه می‌کند.»

نویسنده در این کتاب می‌کوشد به پرسش‌هایی از قبیل: «مدل تربیتی واقع‌بینانه و سالم مواجهه با غریزه جنسی از نظر قرآن و احادیث اهل بیت چیست؟» و «انحراف جنسی عمده چیست و راه‌های پیشگیری و درمان آن‌ها کدام است؟» پاسخ دهد.

مرویان حسینی، عنوان فصل نخست کتاب خود را به مفاهیم و کلیات اختصاص داده است. وی در این فصل در پی تبیین مفهوم «جنسیت»، «نقش‌آموزی جنسی» و «غریزه جنسی» در بین جوانان است. «اخلاق جنسی» از دیگر مفاهیم بررسی‌شده از سوی نویسنده در بین جوانان است. در این بخش می‌خوانیم: «اخلاق جنسی، پایه و مبنای تربیت جنسی است، زیرا ملاحظات اخلاقی به‌ طور کلی، یکی از مبانی تربیت به‌ شمار می‌آیند. تربیت جنسی، همه رفتار، صفات و ویژگی‌های مربوط به غریزه جنسی را شامل می‌شود؛ خواه اخلاقی، ارزشی و قابل تحسین و تقبیح باشد یا نه؛ اما اخلاق جنسی تنها، رفتار، صفات و ملکات جنسی قابل تحسین و تقبیح را در برمی‌گیرد.»

«تربیت جنسی در دوره جوانی» عنوان فصل دوم کتاب است. نویسنده در این فصل به تعریف جوانی، ویژگی‌های مهم دوره جوانی و تنش‌های روانی شدید و زودرنجی در میان جوانان پرداخته است. خوانندگان در ادامه این فصل می‌توانند مباحثی مانند دین‌پذیری و کمال‌خواهی را در کنار راهبردهای اسلامی مواجهه جوان با نیازهای جنسی از نظر بگذرانند.

«جوان و تربیت جنسی» در 120 صفحه، با شمارگان هزار نسخه، به بهای چهار هزار تومان منتشر شده است.

«خانواده و تربیت جنسی»
«خانواده و تربیت جنسی» عنوان کتاب دیگر حجت‌الاسلام دکتر سید محمود مرویان حسینی است. نویسنده در این کتاب علاوه بر بررسی انحرافات جنسی به بستر فراهم‌شده از سوی خانواده در پرورش و تربیت جنسی پرداخته و در ادامه، آثار فقدان محبت در کانون خانواده را بررسی کرده است. مرویان فصل نخست این کتاب را مانند دیگر کتاب خود به جنسیت و هویت جنسی اختصاص داده است.

«تربیت جنسی در فضای ازدواج» عنوان فصل دوم این کتاب است. خوانندگان در این فصل می‌توانند با ازدواج، به‌ عنوان بهترین زمینه برای سلامت جنسی و ارضای مناسب نیازهای جنسی آشنا شوند. همچنین راهکارهای آموزه‌های اسلامی برای تأمین روابط رضایتمندانه جنسی در فضای ازدواج، مرزبانی روابط جنسی در فضای ازدواج و فرهنگ حجاب و نقش آن در پایداری نهاد خانواده به قلم مؤلف پیش‌روی خوانندگان قرار گرفته است.

«خانواده و تربیت جنسی» در 148 صفحه با شمارگان هزار نسخه به بهای پنج هزار تومان منتشر شده است.
 
«کودک و نوجوان و تربیت جنسی»
«کودک و نوجوان و تربیت جنسی» سومین مجلد از مجموعه کتاب‌های «سلسله مباحث تربیتی در سبک زندگی اسلامی» است که دانشگاه علوم اسلامی رضوی آن را منتشر کرده است. این کتاب نیز مانند دو کتاب دیگر در دو فصل تدوین شده و فصل نخست آن با دو کتاب دیگر یکسان است. در این فصل به هویت جنسی و تعریف غریزه جنسی پرداخته شده است.

فصل دوم این کتاب «تربیت جنسی در دوره کودکی» نام دارد. در این فصل هویت جنسی، نقش جنسی، رشد نقش جنسی و اسلام و نقش‌های جنسیتی مورد بررسی نویسنده قرار گرفته است.

در ادامه این کتاب می‌توان مباحثی مانند آموزش‌های والدین در هدایت نقش جنسی فرزندان در منابع اسلامی را از نظر گذراند. نویسنده به والدین ــ که خوانندگان این کتاب هستند ــ توصیه کرده است که با کودکان خود بازی کنند، بین دختر و پسر تبعیض قایل نشوند و به درک نقش جنسیت در فرایند کودکی فرزندان خود یاری رسانند.

«کودک و نوجوان و تربیت جنسی» در 148 صفحه، با شمارگان هزار نسخه، به بهای پنج هزار تومان از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها