جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
تاکید فصلنامه نقد کتاب کودک بر نقش و جایگاه حیاتی کتاب/ اغلب نقدهای ادبی ضعیف است

سیدعلی کاشفی خوانساری در نشست «نقد و بررسی فصلنامه نقد کتاب کودک» گفت: این فصلنامه با هدف معرفی کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان و بررسی مشکلات نشر کشور منتشر می‌شود و می‌کوشد با ارائه تصویری جامع از مسائل و اتفاقات این عرصه نقش و جایگاه حیاتی کتاب را در صحنه فرهنگ کشور نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست «نقد و بررسی فصلنامه نقد کتاب کودک» با حضور مصطفی رحماندوست، علیرضا حافظی، سوسن طاقدیس، سید علی کاشفی خوانساری، سپیده خلیلی، ناهید مهدوی اصل، مسلم قاسمی، مسعود مجاوری، سیدعلی محمد رفیعی، پوپک نیک‌طلب، ملیسا معمار، زهره حیدرشاهی، آرزو انواری، ناهید معتمدی و الهه باقری در سرای اهل قلم کودک و نوجوان بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
سیدعلی کاشفی خوانساری، سردبیر فصلنامه نقد کتاب کودک در ابتدای این نشست توضیحاتی درباره این فصلنامه که تا به حال دو شماره ازآن منتشر شده است، ارائه کرد و گفت: این فصلنامه با هدف معرفی کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان و بررسی مشکلات نشر کشور منتشر می‌شود و می‌کوشد با ارائه تصویری جامع از مسائل و اتفاقات این عرصه نقش و جایگاه حیاتی کتاب را در صحنه فرهنگ کشور نشان دهد.
 
این نویسنده و منتقد ادبی ادامه داد: در ساختار فصلنامه چند فصل کلی پیش بینی شده است که از آنجمله می‌توانم به نقد داستان تالیفی، کتاب‌های ترجمه، نقد شعر، نقد تصویرگری و غیره اشاره کنم. معمولا در هر شماره حداقل دو یا سه نقد درباره هرکدام از موضوعات در فصلنامه منتشر می‌کنیم.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه اغلب نویسندگان و منتقدانی که نقدهایشان در فصلنامه منتشر می‌شود خواستگاه آنها ادبیات کودک و نوجوان بوده است، گفت: مطالب ارزنده و خوب هستند اما برای اینکه بتوانیم از این مطالب استفاده بهینه کنیم باید تلاش کنیم که در قالب چارچوب‌های خاصی که برای نوشتن مقاله وجود دارد بنویسیم. یکی از مواردی که در این راستا باید از سوی نویسندگان مطالب مورد توجه قرار گیرد رفرنس نویسی و ارجاعات مطالب است که چندان لحاظ نمی‌شود.
 
کاشفی خوانساری ادامه داد: ما غالبا این فصلنامه را برای شاغلان و دست‌اندرکاران ادبیات منتشر می‌کنیم درنتیجه باید مطالبی بنویسیم که نه خیلی ساده و پیش پا افتاده باشد نه خیلی پیچیده و سخت. همچنین باید به حجم مطالب مقالات هم توجه شود، مقالات زیر هزار کلمه و بالای 10 هزار کلمه که قابل خواندن در فصلنامه نیستند عملا برای ما استفاده‌ای ندارد.
 
سپیده خلیلی: آموزش نقد را در فصلنامه نقد‌ کتاب کودک بگنجانیم
سپیده خلیلی نیز در این نشست گفت: من بیشتر از اینکه نقاد باشم سعی می‌کنم طوری صحبت کنم که کسی آزرده نشود اما متاسفانه اغلب مردم در جامعه ما تحمل و ظرفیت نقد شنوی ندارند. چندی پیش که کتاب یکی از دوستان را نقد کردم به قدری از من ناراحت شد که به دوستی‌اش با من پایان داد و این مساله برایم خیلی تاسف‌آور بود.
 
این نویسنده و منتقد ادبی ادامه داد: بنابراین به نظر من ابتدا باید پیش زمینه‌ها و فرهنگ‌سازی لازم برای پذیرش نقد مفید و سازنده در جامعه ایجاد شود سپس به نقد کردن بپردازیم. ما بیش از 30 نویسنده خوب داریم اما تعداد منتقدان خوب کمتر از یک چهارم این میزان است.
 
وی در ادامه پیشنهاد کرد: بهتر است جلساتی را برای آموزش نقد در مراکز ادبی داشته باشیم. جای آموزش نقد در فصلنامه‌ای مانند فصلنامه نقد‌ کتاب کودک خالی است و باید تلاش کنیم این مباحث را نیز در فصلنامه بگنجانیم.

سیدعلیرضا حافظی: اغلب نقدهای ادبی ضعیف است
سیدعلیرضا حافظی نیز در ادامه این مراسم گفت: متاسفانه تعداد نویسندگان خوب در جامعه کم و انگشت شمار است. چندی پیش مشغول خواندن مطالب کتاب داستان کودک از یکی از نویسندگان کودک و نوجوان قبل از چاپ کتاب، بودم و قرار بود نقدی بر آن بنویسم اما متاسفانه حتی اصول اولیه داستان نویسی در آن رعایت نشده بود. از آنجایی که این کتاب نوشته یکی از نویسندگان معروف بود که تا به حال بیش از 100 عنوان کتاب در این حوزه منتشر کرده است بیشتر متاثر شدم.
 
این نویسنده و منتقد ادبی ادامه داد: من چند سالی است که به عنوان داور در جشنواره‌های مختلف نقدهای گوناگونی که در این حوزه منتشر می‌شود را می‌خوانم. اما باید بگویم که نقدها بسیار ضعیف است و بجز تعداد محدودی را که به خاطر نبود نقد بهتر، به عنوان نمونه معرفی  می‌کنیم بقیه نقدها خیلی ضعیف بود.
 
حافظی در ادامه یادآوری کرد: ما کار نقد را بسیار سهل و ساده می‌دانیم در حالیکه این چنین نیست. منتقد کتاب علاوه بر اینکه باید بر اصول نویسندگی آشنایی داشته باشد باید با مهارت‌های مختلف نقد کتاب هم آشنایی داشته باشد. ما باید در ابتدا با مقدمات اولیه و لازم برای نقد کتاب آشنایی داشته باشیم سپس به نقد کارهای دیگران اقدام کنیم.
 
سوسن طاقدیس: باید در تقد کتاب بصورت پیوسته عمل کنیم
سوسن طاقدیس نیز در ادامه این نشست گفت: متاسفانه در نقد کتاب هم مانند سایر زمینه‌های فرهنگی در جامعه به صورت جدا از هم حرکت می‌کنیم و تعامل و هماهنگی بین ما وجود ندارد. در حالیکه باید به هم پیوسته باشیم و تلاش کنیم پله‌های بالاتری را طی کنیم.
 
این نویسنده و منتقد ادبی ادامه داد: نویسندگان، شاعران و پژوهشگران حوزه ادبیات کودک همواره در حال پیمودن پله‌های بالاتر هستند منتقدان نیز باید تلاش کنند هم پای آنها پله‌های رشد و ترقی را طی کنند تا شاهد رشد در این زمینه باشیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها