یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
سفری به دریا با معروفترین ماهیگیرجوان

ارنست همینگوی، نویسنده بزرگ اهل کشور آمریکا، داستان بلند«پیرمرد و دریا» را یکی از بهترین کار‌های دوران نویسندگی‌اش می‌داند. اثری که ظاهرا هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود و هنوز هم ازفروش بسیار بالایی در سطح جهان برخورداراست.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- رسول آبادیان: داستان بلند«پیرمرد و دریا» ساده‌ترین اثر همینگوی به دلیل پرداخت تکنیک‌های داستانی‌است اما تاویل‌های گوناگونی که تاکنون ازسوی منتقدان برداشت شده نشاندهنده عظمت اثری است که گویی برای همیشه باید خوانده شود.

این داستان بلند به گفته خود نویسنده، عصاره همه زندگی و هنر اوست، اثری نمادین و چند لایه درعین صراحت و ایجاز که گوی نقد و نظرهای منتشر شده پیرامون خود را ازآثار دیگرادبی دوران خود ربود.

تصویری که در این کتاب به روی خواننده گشوده می‌شود، تصویر ماهیگیری ساده و فقیر و بی‌هویت است که در جهان مثل و مانند بسیار دارد. او تنهاست و نیازمند کمک و دستگیری‌های پسرکی که همواره به یاری و دلداری‌‌اش می‌شتابد.

ساخت یک اثر بزرگ در قالب فقط دو شخصیت، آنهم بر پهنه دریایی خروشان به عنوان نماد خشم طبیعت، با چنان قدرتی متبلور می‌شود که با وجود گذشت سال‌های سال اززمان نوشته شدن، هنوز هم سرشار از ناگفته‌هاست و منتقدان بزرگ جهانی بازهم گاه به گاه تاویل‌های تازه ازآنرا منتشر می‌کنند.

بسیاری از منتقدان، این اثر همینگوی را کاری کاملا رئالیستی به حساب می‌آورند و بسیاری دیگر،درک کامل آنرا به شناخت لایه‌های فلسفی مستتر درمتن مرتبط می‌دانند اما نکته اینجاست که این کتاب با هرنوع نگرش، کتابی مانا و لذتبخش است.

پیرمرد در این اثر، به عنوان چکیده‌ای از روح غرور انگیزانسان در واپسین روزهای عمرظاهر می‌شود. روحی که مدام در پی یافتن روح جوانی و انگیزه‌های کودکی است. شخصیت پسرک در این کار را به نوعی می‌توان یک آرزوی دست نیافتنی به دلیل عدم امکان رجوع به گذشته قلمداد کرد، شخصیتی که روح جستجوگرش را در قالب نحیف پیرمردی به ظاهر ناامید جای می‌دهد و او را وامی‌دارد که درست مانند یک جوان سرزنده و شاداب، به نبردی تن به تن با طبیعت وارد شود.

گرچه عاقبت این نبرد با موجودی از دل دریا به قیمت جان پیرمرد تمام می‌‌شود اما او تبدیل به اسطوره‌ای در عصر معاصر می‌شود که یادآور خود نویسنده و رنج‌های اوست. همانگونه که بارها گفته شده، همه درون‌مایه داستان بلند پیرمرد و دریا با سیری دیالکتیکی پیش می‌رود. مانند تضاد مکمل پیری و جوانی، آمیزه جبرماهیگیر زاده شدن پیرمرد و اختیاردر پی نجیب‌ترین و بزرگ ‌ترین ماهی جهان رفتن.

آغاز حیرت‌انگیزاین داستان بلند که همیشه ازسوی منتقدان مورد تاکید قرار گرفته، یکی دیگر از هنرنمایی‌های همینگوی است. آغازی کاملا تصویری که تا آخر اثر، نفوذ موثر خود را برکارحفظ می‌کند:«او پیرمردی بود که تنها با قایقی در گلف‌استریم ماهی می‌گرفت و هشتاد و چهار روز بود که ماهی نگرفته بود.چهل روز اول پسرک همراهش بود. اما پس از از چهل روز ماهی نگرفتن، پدر و مادرپسرک گفته بودند که پیرمرد دیگر قطعا سالائو است که بدترین شکل بدبیاری است و پسرک به دستور آنها به سراغ قایقی دیگر رفته بود. پسرک از دیدن پیرمرد که هر روز با قایقی خالی برمی‌گشت غمگین می‌شد و همیشه می‌رفت تا در بردن گلوله‌های طناب یا چنگک و قلاب و بادبان که دور دکل پیچیده بود کمکش کند...»

داستان بلند«پیرمرد و دریا با شمارگان 2000 نسخه و قیمت 3200 تومان ازسوی انتشارات نگاه منتشر شده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها