انتشارات بهتاپژوهش کتاب «ده گام طلایی در اعتباربخشی بیمارستانی» را در 10 فصل منتشر کرد. این کتاب با رویکرد مدیریت نوین بیمارستانی و با تمرکز بر موضوع «استاندارد اعتباربخشی در ایران» به قلم سیدمحمد دستی گردی تدوین شده است.
چهار فصل نخست کتاب با عنوانهای «الفبای اعتباربخشی»، «اصول مستندسازی»، «برنامه بهبود کیفیت» و «برنامهریزی عملیاتی» شامل موضوعاتی مانند کیفیت در بهداشت و درمان، تعریف اعتبار بخشی، 10 اصل کلیدی ارزشها در اعتباربخشی، هرم مستندات در اعتباربخشی، اصول بهبود کیفیت و مزایای برنامهریزی عملیاتی است.
نویسنده در فصل نخست درباره پیشینه ارزشیابی بیمارستانها در ایران آورده است: «ارزشیابی بیمارستانها در ایران از سال 1345 آغاز شده و شکلساختار یافته آن با عنوان «ضوابط استانداردهای اعتباربخشی بیمارستانها» در مردادماه 1376 از سوی معاونت درمان و داروی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، تنظیم و به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است. این ضوابط عمدتا بر عوامل ساختاری نظیر نیروی انسانی، فضای فیزیکی، تجهیزات بیمارستانی و وجود برخی دستورالعملها تأکید داشتند، اما به تدریج دچار تغییراتی شد، بهطوریکه از اول اردیبهشتماه 1383 سنجش و ارتقای شاخصهای کیفی الزامی گشت و در سال 1385، پنج محور بهداشت و نظافت مدارک پزشکی و اطلاعرسانی کمیتههای بیمارستانی، شاخصهای کیفی بیمارستان و شاخصهای کیفی اورژانس با عنوان «محورهای اصلاح و رتبهبندی» مورد تأکید بیشتر قرار گرفت.»
وی در ادامه اعتباربخشی را ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص معرفی کرده است، استاندارهایی که بر بهبود مداوم کیفیت، محور بودن بیمار و کارکنان تأکید دارد.
در بخشی دیگر از کتاب در تعریف این مفهوم اشاره شده که اعتباربخشی یک فرایند ارزیابی بیرونی است که طی آن یک سازمان مستقل، بیطرف و دارای صلاحیت، یک مرکز بهداشتی - درمانی را در قبال استانداردهای ایمنی و کیفیت خدمات سلامت ارزیابی کرده و مشخص میکند که این مرکز تا چه حد الزامات و استانداردهای مذکور را رعایت کرده است و وضعیت اعتباربخشی آنرا تعیین و رسماً اعلام میکند.
نویسنده اهداف اعتباربخشی را در پنج محور معرفی کرده که شامل طراحی برای تحرک و حمایت از پایداری بهبود کیفیت، ارائه چارچوب مدیریتی برای کاهش خطا، تمرکز روی خلق فرهنگ ایمنی بیمار، توانمندسازی خبرگان اعتباربخشی بیمارستانی و ایجاد نظام اندازهگیری کیفیت و تهیه گزارشهای سالیانه است.
«گانت چارت»، «شاخص»، «خطمشی و روش کار» و «برنامه توسعه فردی» عنوان چهار فصل بعدی کتاب است.
مولف کتاب در فصل پنجم در تعریف نمودار «گانت» نوشته است: «در حقیقت نمودار گانت، یک نمایش گرافیکی از مدت زمان فعالیتها در راستای پیشرفت زمان است. یعنی پیشرفت آن با پیشرفت زمان تعیین شده در آن است.»
در ادامه این مبحث آمده که زمانبندی بر اساس معیار، احترام به نمودار، تهیه جدول براساس نظر کارشناسان و گانت چارت براساس برنامهریزی پروژه از معیارهای استفاده از نمودار گانت است.
در تشریح ویژگیهای نمودار گانت نیز نویسنده به 6 ویژگی اشاره کرده است: 1ـ چه کارهایی و یا عملیاتی باید انجام شود 2ـ هرکار و یا عملیات از چند وظیفه تشکیل شده است 3ـ چه وظایفی باید بهطور همزمان دنبال شود 4ـ در داخل هر عملیات چه وطابفی باید بهطور سریالی انجام شود 5ـ زمان شروع و پایان هر وظیفه در چه تاریخی است 6ـ دستیابی به هدف نهایی در چه تاریخی بهدست میآید.
نویسنده در دو فصل پایانی کتاب با عنوانهای «برنامه توسعه فردی» و «بهبود فرایندها» به بررسی مباحثی مانند ممیزی، اهداف ممیزی، چالشهای سازمان، مفهوم مسئولیت در سازمانهای فرایند محور و اهمیت نگرش فرایند در سازمان پرداخته است.
وی در تعریف ممیزی نوشته که ممیزی فرایندی نظامند، مستقل و مکتوب، به منظور گردآوری شواهد عینی در تعیین میزان برآورده شدن معیارهای استاندارد است.
نخستین چاپ کتاب «ده گام طلایی در اعتباربخشی بیمارستانی» با شمارگان یکهزار نسخه در 258 صفحه، به بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات بهتاپژوهش به بازار کتاب عرضه شده است.
نظر شما