یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
نخستین شماره «فصلنامه نقد کتاب علوم محض و کاربردی» منتشر شد

نخستین شماره «فصلنامه نقد کتاب علوم محض و کاربردی» با 13 مطلب علمی و خواندنی، به سردبیری یونس کرامتی، از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین شماره «فصلنامه نقد کتاب علوم محض و کاربردی» ویژه بهار و تابستان سال 1393 با 13 یادداشت، مصاحبه، گزارش و خبر به سردبیری دکتر یونس کرامتی از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شد.
 
«هزار نکته باریک‌تر‌ ز مو اینجا است» نوشته احسان محمود‌پور،‌ «چشم‌داشتی محصولی بهتر از ناشری با سابقه» به قلم حسن‌سالاری «جذابیت‌‌های یک مجله فضایی» به همت رضا رضایی  «باید‌‌ها و نباید‌های دانشمندان در هزاره چهره‌علم» نوشته به‌آفرید قلندری و  «آموزش نور در کتاب‌های درسی ایران» به قلم آزیتا سیدفدایی برخی از نقد‌‌های نخستین شماره «فصلنامه نقد کتاب علوم و محض و کاربردی» است. گزارش‌ نشست‌ تخصصی  سرای اهل  قلم با موضوع کتاب‌های درسی فیزیک و علوم در بوته نقد نیز از دیگر  مطالب این شماره است.
 
محمود‌پور که دانش‌آموخته شاخه مهندسی برق و دانشجوی کار‌شناسی‌ارشد تاریخ علم است، در مقاله خود به نقد کتاب «شگفتی‌های کیهان» نوشته برایان کاکس و دو ترجمه آن پرداخته و نیم‌نگاهی به مقوله نشر کتاب با هدف ترویج علم داشته است.

وی معتقد است موضوع «عمومی‌‌سازی علم» در دو دهه گذشته در کانون توجه فعالان حوزه مطالعات علم و فناوری‌ قرار گرفته است. نویسنده کتاب را مهم‌ترین ابزار ترویج علم معرفی می‌کند و در ادامه آورده است: «کتاب‌هایی که با هدف ترویج علم به نگارش در می‌آیند می‌بایست برخوردار از اتقان و برکنار از آفات باشند.
پیش‌داوری و طرح نظریه‌های نه‌چندان معتبر،‌ اسطوره‌‌پردازی از علم و در علم،‌ علم‌زدگی افراطی، بی‌توجهی، به محدودیت‌ها و ‌آسیب‌های علم،‌ بی‌دقتی،‌ عدم ارجاع یا ارجاع نادرست نظریه‌‌ها به منابع اصلی،‌ گره‌های ذهنی و زبانی و مواردی از این دست در شمار آفات کتاب‌‌های ترویج علم جای می‌گیرد.»
 
 سال 2015 به بهانه یک‌هزارمین سال تألیف کتاب «المناظر» ابن‌هیثم، از سوی یونسکو به‌عنوان سال جهانی نور نام‌گذاری شده است، رویدادی که موضوع اصلی مقاله آزیتا سیدفدایی، پژوهشگر آموزش فیزیک است. «آموزش نور در کتاب‌‌های درسی ایران» عنوان یکی از بخش‌های این مقاله است که نویسنده در آن به چالش‌های طراحی برنامه درسی پرداخته و نوشته است: «طراحی برنامه درسی برای دانش‌آموزان قرن بیست‌ویکم کار آسانی نیست زیرا دانش‌‌آموزان دیروز، از درس و مدرسه و آموزش انتظاراتی متفاوتی دارند. عامل این انتظارات، تغییرات سریع اجتماعی، اقتصادی،‌ سیاسی،‌ فرهنگی و فناوری است که از زمان طفولیت بر شکل‌گیری شبکه‌های مغزی آنان اثر گذاشته است.»
 
نخستین شماره «فصلنامه نقد کتاب علوم محض و کاربردی» ویژه بهار و تابستان سال 1393، با سردبیری دکتر یونس کرامتی، به بهای 6 هزار تومان از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها