معاون پژوهشی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به لزوم توجه صنعتگر به پژوهش گفت: متولیان برگزاری نخستین «گرامیداشت 25 سال آینه پژوهش» به فرهنگسازی پژوهش در حوزه صنعت توجه کنند.
بیتوجهی به مقوله آموزش در برخی سازمانها
وی در تشریح نیازسنجی پژوهشی افزود: مجموعهای از نیازهای پژوهشی ما ناشی از بیتوجهی به مقوله آموزش در برخی سازمانهاست. این در حالی است که اگر سازمانها توانمندی آموزشی خود را افزایش دهند، بسیاری از نیازهای پژوهشی خود را میتوانند تأمین کنند.
حمیدیزاده در ادامه تصریح کرد: در صورت توجه به موضوع آموزش در سازمانها، پژوهشها براساس توانمندیهای ذهنی شکل پیدا میکند. بسیاری از طرحهای پژوهشی فعلی کشور در بیشتر اوقات حالت کتاب درسی یا گزارش توصیفی از نیاز سازمان سفارشدهنده را دارند. بهعبارتی دیگر شاهد پژوهش عمیق نیستیم.
توانمندسازی ذهن کارکنان
مؤلف کتاب «سيستمهای هوشمند خبره و تصميمات راهبردی» گفت: برای تقویت حوزه پژوهش سازمانها باید با آموزش مستمر تخصصی به شدت در توانمندسازی ذهن کارکنان خود تأکید کنند. نتیجه این کار موجب میشود تا ارگانها هر نیاز پژوهشی خود را از طریق آموزشی تأمین کنند؛. اگر نیازها نتوانست با توانمندسازی آموزشی پاسخ داده شود، موضوع پژوهشی بهصورتی تعریف میشود که نتیجه آن ارزش افزوده بالایی خواهد بود.
معاون پژوهشی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: نوآوری و توانایی حل مسأله در این جریان به صورتی ایجاد خواهد شد که شاهد ارتقاء عمودی در دستاوردهای پژوهش برای ارتقاء سطح اجرایی سازمانها و ارگانها خواهیم بود. طرحهای پژوهشی، کمتر موجب ارتقاء عمودی سازمانها و اسناد میشوند.
وی در تشریح دلایل تأثیر اندک پژوهشها در ارتقاء سازمانها افزود: فقر مطالعه و آموزش مستمر پژوهشگران موجب میشود تا در مواجهه با دنیایی از واژگان جدید تصور کنند با انجام یک پژوهش، نیاز فکری خود را برطرف کنند و این در حالی است که جامعه، نیازی به چنین فرایندی ندارد. جامعه به راهحلهایی برای رفع مشکلات و تنگناهای صنعت در مفهوم عام نیاز دارد، بنابراین به تدوین الگوهای تخصیص بهینه بودجههای پژوهشی نیازمندیم.
بخش خصوصی ما تعالیگرا نیست
مؤلف کتاب «سيستمهای صف همراه با مسائل حل شده» اظهار کرد: به الگوهای یکپارچه تخصیص بهینه بودجه نیاز داریم. وزارتخانه علوم، دستگاههای صنعتی، بهویژه بخش خصوصی فعال این حوزه باید تشنه پژوهش باشد. بخش خصوصی ما تعالیگرا نیست. هنوز بخش خصوصی که آبروی خود را از پژوهش به دست آورد، نداریم.
حمیدیزاده ادامه داد: توانمدسازی ذهنی ما تدبیرگرا نیست. هر چند پژوهشگر صاحب کرسی دانشگاهی است، اما توانمندی تحلیلی، توانمندی فرهنگی و اجتماعی و حتی توانمندی شناخت منافع ملی نداریم.
معاون پژوهشی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی خطاب به متولیان برگزاری آیین «گرامیداشت 25 سال آینه پژوهش» گفت: توجه به فرهنگسازی به این معنا که صنعتگر ما در بخشهای دولتی و خصوصی نیاز به پژوهش را مانند آب در کار روزانه برای خود حیاتی بداند، ضروری است؛ تفکری که نیازمند تفکر صنعتگر است. صنعتگر باید افراد توانمند را در حوزه مدیریتی بهکار بگیرد.
در حوزه پژوهش به انسانهای چند سونگر نیاز داریم
وی افزود: در حوزه پژوهش به انسانهای چند سونگر نیاز داریم، یعنی انسانهایی که منافع ملی، اقتصادی و منافع حوزههای مختلف دانشی را خوب تشخیص دهند.
حمیدیزاده درباره تمایل اندک پژوهشگران به تولید کتاب در مقایسه با مقاله اظهار کرد: مقاله بسترساز تولید کتاب است. تولید کتاب زمانبر خواهد بود. برای تولید کتاب براساس مقاله، نیازمند پیوستگی ذهنی هستیم، در صورتیکه مقالات مرتبط در رشتهای خاص یا انسجام مطلوب در قالب کتاب منتشر شوند کتاب یک اثر حاصل از پژوهش خواهد بود.
الگوی نویسندهپروری نداریم
مؤلف کتاب «تحليل سير نظريههای اقتصادی» با اشاره به لزوم آموزش نویسندگی به پژوهشگران ادامه داد: کجا به پژوهشگرانی که مقالات متعددی دارند آموزش داده شده که چگونه کتاب تألیف کنند؟ انتظار داریم مراکز نشر دانشگاهی و فرهنگی کشور به نویسندهپروری دست بزنند. ما هنوز نویسندهپروری را بهصورت یک الگو ارائه نکردهایم و به عبارتی دیگر به تکنولوژی تولید کتاب نیاز داریم.
حمیدیزاده در پایان گفت: چرا حوزه صنعت از مقالات پژهشگران استفاده نمیکند؟ اصلیترین دلیل آن جدای صنعت و پژوهشگر است و از سوی دیگر مقاله نتیجه کنجکاویهای ذهنی پژوهشگر است. دغدغه ذهنی پژوهشگر، دغدغه صنعتگر نیست.
نظر شما