مرضیه محمدزاده، مولف آثار دینی و محقق حوزه تاریخ اسلام:
علما و پژوهشگران تحریفات را از ساحت اهل بیت (ع) دور کنند/خطبه حضرت زهرا (س) هنوز ناشناخته است
مرضیه محمدزاده با انتقاد از تحریفهای واردشده در حوزه زندگی اهل بیت (ع) میگوید: علما و پژوهشگران تحریفات را از ساحت اهل بیت (ع) دور کنند. ابعاد مختلف زندگی حضرت زهرا (س) نیز ناشناخته است به عنوان مثال خطبه حضرت زهرا (س) هنوز ناشناخته است.
وی با اشاره به ضرورت بیان حقایق درباره زندگی، شخصیت و ابعاد وجودی حضرت زهرا (س) افزود: ببینید در ایام فاطمیه چه قدر میآیند خطبه حضرت زهرا (س) را موشکافی کنند؟ این که حضرت زهرا (س) چه گفت که مخالفان را به وحشت انداخت. من بهتازگی از کربلا برگشتم، در کربلا مردی معرکه گرفته بود و میگفت: «یک سیلی به صورت زهرا (س) خورد که زهرا (س) کور شد.» بعد هم میگفت: «علی جان! ببخش که این حرف را میزنم.» یا کس دیگری میگفت: «با آن سیلی زهرا (س) راه خانهاش را گم کرد.» من آدم عادی را هر قدر هم بزنند راه خانهام را گم نمیکنم؛ چه طور زهرای اطهر گم میکند. در این ایام بیشتر، از سیلی صورت و پهلوی شکسته حرف میزنند؛ بیاییم ببینیم زهرا (س) چه گفت، زهرا (س) چه قدرت و عظمتی داشت که خود، مثل یک حاکم حکومت عمل میکرد، وارد مسجد میشد، صحبت میکرد و محکوم میکرد؛ وارد خانه مهاجر و انصار میشد و آنها را محکوم میکرد؛ از راه دادن افرادی به خانهاش جلوگیری میکرد و با وصیت درباره تشییع شبانه خود، آرزوی حضور در تشییع جنازهاش را به دل صاحبان قدرت گذاشت.
این مؤلف ادامه داد: زهرا (س) چنین عظمتی داشت. بیاییم این زهرا (س) را بشناسانیم نه کسی را که دستش به کمرش است و نتواست از حقش دفاع کند. ما زهرایی را میخواهیم که با آن زندگی کنیم؛ زهرایی را میخواهیم که بدانیم در طول زندگیاش چه کرد؛ دختر بودنش چگونه بود؛ مادر شدنش چگونه بود؛ چه فرزندانی را تربیت کرد. متأسفانه در همین مملکت و درکشور شیعه،برخیها زهرایی را به ما نشان دادند سیلیخورده و پهلوشکسته که از حق خود دفاع نکرده است.
وی با اشاره به این که پژوهشگران و مؤلفان در آثار خود میتوانند به تبیین و انعکاس حقیقت وجودی حضرت زهرا (س) بپردازند، افزود: پژوهشگران و نویسندگان میتوانند با ورود به این عرصه در زدودن انحرافات و شفاف شدن مسائل کمک کنند. مرحوم دکتر جعفر شهیدی کتاب زندگانی حضرت زهرا (س) را نوشت، اما او در طول این 30 سال چند دقیقه در صدا و سیما صحبت کرد؟ آیا گذاشتند؟ میخواهم بگویم هستند افراد معتبری که آثار و تألیفات معتبری هم دارند ولی متأسفانه در دسترس مردم نیستند. مگر کتابخوان چند نفر داریم. خوشبختانه در این زمینه کارهای پژوهشی و تحلیلی و تحقیقی و مقالات خوب داریم اما اینها در دست عموم قرار نگرفته است. درد اینجاست که عموم مردم حتی تحصیل کردهها کمتر به سراغ کتاب میروند و در این میان بار اصلی بر دوش رسانههای گروهی است که متأسفانه در این زمینه کملطفی میکنند.
محمدزاده با انتقاد به این که بیشتر سخنرانان، منبریها و مداحها نیز رجوعی به آثار تحقیقی و پژوهشی معتبر ندارند، گفت: آنها عموماً سراغ کتابهای معتبر نمیروند و از کتابهای ضعیف استفاده میکنند. سراغ کتابی میرود که بتواند گریه مردم را در بیاورد، در حالی که اگر حقیقت گفته شود اشک مردم بیشتر سرازیر میشود نه با بیان تحریف ها.
این محقق حوزه تاریخ اسلام در پایان از انتشار تازهترین تألیف خود همزمان با روزهای پایانی سال 1393 خبر داد و گفت: کار تألیف کتاب «مقتل الحسین (ع)» را به پایان رساندم که همین امسال آن را به دست چاپ میدهم تا در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ارائه شود. «مقتل الحسین (ع)» کتابی است به دور از تحریفات عاشورایی که اصل آن از مقتل الحسین ابیمخنف است اما نه این مقتل الحسین که الان در بازار نشر وجود دارد؛ بلکه آن مقتل الحسین که متعلق به ابیمخنف است و در کتاب ارشاد و طبری از آن نقل شده است. این مقتل الحسین که در کتابفروشیها موجود است، متنی تحریفشده است که به نام ابیمخنف با ترجمههای مختلف به بازار آمده است چون اختلاف زیادی با آن چه که طبری و شیخ مفید نقل میکنند، دارد و معلوم میشود آن چه در قرنهای دوم، سوم و چهارم از کتاب ابیمخنف نقل شده، با متن تحریفشده موجود، متفاوت است. من آمدم همه مقاتل را کنار هم گذاشتم و تا جایی که در توانم بود یک مقتل بدون تحریف عاشورایی را نوشتم که به زودی آن را برای چاپ به ناشر میسپارم .
نگاهی به تألیفات دکتر مرضیه محمدزاده
مرضیه محمدزاده از سال ۱۳۷۵ کار تحقیق و پژوهش درباره زندگی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را شروع کرد که با دقت و حوصله زیاد و در طول پنج سال توانست این کار تحقیقی را به پایان برساند. این پژوهش در دو بخش متمایز صورت پذیرفت: بخش نخست بررسی زندگی امام حسین (ع) از بدو تولد تا پس از شهادت، با رویکردی تحقیقی و تحلیلی از وقایع هفتاد سال اول هجرت و بررسی زمینهها، علل و انگیزهها، فلسفه و محتوای فکری قیام عاشورا بود که در قالب کتابی با نام «حسین بن علی(ع)، امام ارزشها» در سال ۱۳۸۱ چاپ و عرضه شد.
بخش دوم، زندگی منظوم امام حسین (ع) است که با نام «دانشنامه شعر عاشورایی» و دربردارنده ادبیات شیعه و عقاید و احساسات و جهتگیری شاعران عرب و پارسیگو در طول تاریخ ــ بهویژه بر محور واقعه جانسوز کربلا ــ است که در دو جلد در سال ۱۳۸۳ منتشر شد.
امسلمه و نقش او در تاریخ اسلام؛ حقیقت توبه؛ علی بن موسی (ع)، امام رضا؛ حسن بن علی (ع)، امام مصلح؛ حسین بن علی(ع)، امام شهدا؛ محمد بن علی (ع)، امام جواد؛ شهیدان جاوید (بررسی زندگانی شهیدان نهضت امامحسین (ع))؛ دوزخیان جاوید (بررسی زندگانی قاتلان نهضت امامحسین (ع))؛ بانوی آفتاب (پژوهشی در زمانه و زندگی حضرت زینب (س))؛ علی بن الحسین (ع)، امام سجاد؛ جعفر بن محمد (ع)، امام صادق؛ حسن بن علی (ع)، امام عسکری؛ دریای تشنه (پژوهشی در زمانه و زندگی حضرت عباس (ع))؛ زنان پیامبر اکرم (ص) و زنان با پیامبر اکرم (ص)؛ فرزندان امام حسین (ع)؛ دانشنامه شعر عاشورایی؛ طرحی نو در دانشنامه شعر عاشورایی؛ و عاشورا در شعر معاصر و فرهنگ عامه از آثار منتشرشده اوست.
نظر شما