پیشنهاد چهرههای ادبی و فرهنگی برای مطالعه آخر هفته
مطالعه رسالههای منطق فیلسوفان مسلمان را فراموش نکنید/ علمی که کمکم دارد از نظام آموزشی ما حذف میشود
موسی دیباج، مترجم کتاب «درباره یقین» ویتگنشتاین و مدرس دانشگاه تهران از منطق به عنوان علمی که در حال محو شدن در سیستم آموزشی کشور است نام برد و به مخاطبان «ایبنا» توصیه کرد تا در اوقات فراغت خود به مطالعه رسالههای آموزشی در علم منطق، بهویژه آثار تالیفی اندیشمندان مسلمان بپردازند.
وی افزود: در دورههای قبل، در نظام آموزشی همگانی، بهای بیشتری به علم منطق داده میشد، اما امروزه دروس منطق، تبدیل به یک درس بیاهمیت و فاقد نقش در آزمونهای ارزشیابی پایان سال در دبیرستانهاست. این روند بهوجود آمده، در دوران تحصیل در دانشگاه، افراد را دچار مشکل و معضل میکند.
نویسنده کتاب «هرمنوتیک متن و اصالت آن» همچنین اضافه کرد: در تعریف علم منطق از آن با واژه «آیین اندیشیدن» یاد کردهاند. بنابراین منطق یک علم و یک ابزار کاربردی است و در همه رشتهها کارآیی خاص خود را دارد. بنابراین مطالعه کتابها و رسالههای مختلف درباره علم منطق، به ویژه کتابهای فیلسوفانی چون فارابی، ابنسینا، خواجه نصیرالدین طوسی و حاج ملاهادی سبزواری را به همه مخاطبان توصیه میکنم.
دیباج در پایان گفت: اگر بر مطالعه کتابهای منطق در تعطیلات آخر هفته مداومت داشته باشید، پس از چندی، تاثیر ناخودآگاهش را بر زندگی علمی خودتان متوجه خواهید شد.
یکی از مهمترین منابع درباره علم منطق کتاب «اساس الاقتباس» خواجه نصیرالدین طوسی است. این کتاب برای نخستین بار در سال 1326 با تصحیح و شرح مدرس رضوی منتشر شد. همچنین سید عبدالله انوار، نیز «اساس الاقتباس» را با شرح و تعلیقه خود در دو جلد، منتشر کرده است.
اما سیدمصطفی بروجردی، محقق و مترجم علوم اسلامی نیز متن «اساس الاقتباس» را به نثر امروزی و قابل فهم برای عموم مخاطبان بازنویسی کرده است. به باور بسیاری از منتقدان، بهترین کتاب برای آموزش منطق «بازنگاری اساس الاقتباس» به قلم بروجردی است. این کتاب برای نخستین بار در بهار 1380، با شمارگان دو هزار نسخه، 746 صفحه و بهای چهار هزار و 100 تومان از سوی سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روانه کتابفروشیها شد.
همچنین جلد نخست از «شرح منظومه حاج ملاهادی سبزواری» به قلم آيتالله يحيى انصاری شيرازی، به منطق اختصاص دارد. این کتاب نیز برای نخستین بار در سال 1385، از سوی انتشارات بوستان کتاب قم منتشر شد.
نظر شما