تکنیک کیسه زباله چیست؟
مؤلفان در نخستین بخش کتاب درباره کاربرد «تکنیک کیسه زباله» نوشته است: «تکنیک کیسه زباله میتواند برای کودکان شش ساله مورد استفاده قرار گیرد و میتوان برای مراجعینی که در بیان مشکلات خود در درمان کلامی مشکل دارند، بهکار برد. با اجرای تکنیک کیسه زباله و نوشتن مشکلات و ریختن داخل آن، کودکان مشکلات خود را برونسازی میکنند و فشار حاصل از درگیر شدن با مشکلات را رها میسازند.»
در دومین بخش کتاب نویسندگان در مطلبی با عنوان «کولهپشتی مدرسه» معتقد است که درمانگر در برخورد با کودکان باید از «نظام زیست بومی» کودک آگاه باشند. تأثیر هر یک از نظامها، از جمله مدرسه و همسالان باید مورد توجه قرار گیرد. برای کودکان سن مدرسه میتواند مکانی برای لذن بردن و شادی یادگیری، یا مکانی برای ناکامی و تعارض و کشمکش با همسالان باشد. برای درک دنیای کودک، درک تجربه مدرسه ضروری است. اگر بروز مشکل مربوط به موقعیتهای مدرسه یا تحت تأثیر عملکرد کودک در مدرسه است، شناسایی و آگاهی از تجربه مدرسه مهم است.
بازی احساسی ضربه به توپ
«بازی احساسی ضربه به توپ» یکی از مباحث سومین بخش کتاب است. «هیدی جرارد کادسون» و «چارلز ای. شافر» در تشریح کاربرد این تکنیک آوردهاند: «این تکنیک بسیار ساده است. بهطور فعالانه یا منفعلانه مطرح میشود.
این تکنیک را میتوان برای بازی گروهی با نوبت گرفتن برای توپ زدن، منطبق کرد و میتوان با تشکیل یک دایره و رعایت نوبت برای پرتاب کردن توپهای رنگی مختلف به یکدیگر و پاسخ دادن به احساسی که گیر میافتد یا شکار میشود، تغییر داده شود.»
مؤلفان ادامه میدهند که کودکان دارای مشکل توجه، سلوک یا اضطراب، با این بازی گروهی خوب کنار میآیند، زیرا بازی بسیار فعال است و نسبت به گفتوگوی مستقیم کمتر تهدیدآمیز است. این بازی همچنین برای جلسات درمان خانوادگی مفید است تا به بهبود و تبادل احساسات بین والدین و کودک و بین خواهر و برادر کمک نماید.
نقش آدم بادکنکی در درمان عصبانیت کودکان
«تکنیک بازی با عروسکها»، «اسباببازی و تکنیکهای بازی با اشیاء»، «تکنیکهای بازیهای گروهی» و «سایر تکنیکها» عنوانهای چهار بخش بعدی کتاب هستند.
«آدم بادکنکی» نخستین موضوع بخش چهارم است. نویسندگان درباره این موضوع اشاره کردهاند که این تکنیک را میتوان برای همه کودکان در همه سنین مورد استفاده قرار داد. ممکن است برای درمانگر ضروری باشد تا در صورت وجود مشکلات حرکتی ظریف کودک، درمانگر چهرهها را جدا کند. این تکنیک امکان رهاسازی عصبانیت را به کودکان دارای مشکل در کنترل تکانه، مشکلات رفتاری، اضطراب و لالی انتخابی میدهد. کودکان بهطور اجتنابناپذیر خودشان را به دلیل موقعیت عصبانیتزا، رنجآور و ناراحتکننده قبلی، در حال خنده میبینند.
تاثیر تکنیک جذاب شن بازی
«خانواده درمانی از طریق شن بازی» یکی از مطالب جذاب پنجمین بخش کتاب است که در تشریح این تکنیک آمده است: «شنبازی، یک تکنیک درمانی مورد علاقه کودکان در چند سال اخیر بوده است، شنبازی، شیوهای است با یک سینی شن و تعداد زیادی از مدلهای کوچک که کودک و خانواده بتوانند صحنهای را بسازند که فورا بتوانند مسائل روانشناختی کودک یا خانواده را توضیح دهند.
مؤلفان درباره «دایناسورهای پویا» در ششمین بخش کتاب، ضمن اشاره به اثربخش بودن این تکنیک نوشتهاند که دایناسورها به کودکان امکان بیان خودشان را بدون ناراحتی میدهند. این تکنیک، بهویژه برای کودکانی مفید است که به خاطر آشکارسازی خود یا به خاطر شرکت در گروه ناراحت هستند. این تکنیک برای کودکان پیشدبستان و حتی برای بزرگسالان مورد استفاده قرار میگیرد. مواد مورد نیاز برای این تکنیک، دایناسورهای خمشو هستند.
آشنایی با سایر تکنیکهای بازی درمانی
«کادسون» و «شافر» برای معرفی سایر تکنیکهای بازی درمانی در بخش هفتم کتاب به موضوعاتی مانند برنامه سوژههای جالب، آیینه بهعنوان شیء انتقالدهنده، تغییر بازی درمانی غیر مستقیم (آزاد) بهعنوان ابزار درمانی و نمایش ویدئویی پرداختهاند.
نخستین چاپ کتاب «101 تکنیک دیگر بازی درمانی» با شمارگان یکهزار و 100 نسخه در 528 صفحه به بهای از سوی انتشارات دانژه به بازار نشر عرضه شده است.
نظر شما